Mijn hond heeft 8 vetbollen voor vogels gegeten inclusief de plastic netjes

A
Asphodele Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik was vanochtend 20 minuten van huis en had mijn Beauceron-kruising binnen gelaten, op de kleine benedenverdieping met twee kamers en een badkamer.

Bij thuiskomst ontdekte ik wat hij had uitgespookt.

Hij heeft 2 kleine chocolade-paaseitjes naar binnen gewerkt + 8 VETBOLLEN VOOR TUINVOGELS, inclusief de plastic NETJES!

Hij dacht zeker dat hij een vogel was.

Hij ziet er sindsdien helemaal versuft uit! Zou de lockdown hem in een gestoorde hond hebben veranderd?

Ik hou mijn hart vast voor wat er nog komt. Ik heb de dierenkliniek gebeld, maar er nam niemand op. Ondanks het bericht dat ik drie uur geleden heb achtergelaten, ben ik nog niet teruggebeld.

Ik laat hem vanavond en morgenochtend vasten, in de hoop dat hij het uitbraakt.

Wat kan ik nog meer doen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

63 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, maar het netje is er inmiddels wel uit 😅.

Ik snap heel goed dat 8 bollen een hele hoop is, vandaar ook mijn zorgen over de belasting van het spijsverteringsstelsel. Maar voor die netjes geldt eigenlijk hetzelfde principe, dus ik heb goede hoop voor Max! Bij Harry duurde het 36 uur.

Dat zou dan morgenochtend zijn, of misschien iets later door de diarree...

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Emla, ja, het was de assistente die alles aan de dierenarts heeft doorgegeven en die me terugbelde toen hij klaar was. Ik heb de dierenarts zelf niet aan de lijn gehad.

Ze wilde me niet ongerust maken toen ze zei dat ik hem vrijdag langs moest brengen als hij verstopt zat, maar we hebben het wel gehad over de mogelijkheid van bijvoorbeeld een darmblokkade. Het is dus echt belangrijk om die 4 dagen niet te overschrijden als hij die netjes tegen die tijd nog niet heeft uitgepoept.

Wat zijn eten betreft: ik had hem gisteravond en vanochtend al nuchter gehouden, gezien wat hij allemaal had binnengekregen en voor het geval dat ik hem vandaag met spoed had moeten laten opereren. Ze zei dat ik hem vanavond maar een klein handje brokjes mag geven en morgenochtend een klein beetje meer, kortom: de porties geleidelijk opbouwen tot vrijdag.

Ik heb toevallig net asperges gegeten en er zijn er nog best veel over die ik niet heb opgegeten omdat ze te hard waren. Ik zou hem daar vanavond en morgen wel wat van kunnen geven.

Harry, een halve bol, Max, acht bollen.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Over die twee eitjes maakte ik me niet echt zorgen. Waar ik echt van schrok, en wat me nog steeds dwarszit, zijn die netjes. Hopelijk komen die er gewoon via de natuurlijke weg weer uit!

Vroeg in de middag had hij gele diarree met zaadjes erin.

Volgens de dierenarts is die diarree normaal, dat komt door al het vet van die bollen.

En ze vertelden me ook dat als hij de bollen gisteren niet heeft uitgebraakt, hij dat nu waarschijnlijk ook niet meer gaat doen. Het zou er via de darmen uit moeten komen.

Nou ja, we kijken het aan. Vandaag ging het gelukkig goed met hem.

Omdat hij niet zoveel heeft gedronken als eigenlijk zou moeten (normaal drinkt hij juist vaak en veel), doe ik nu ongeveer een eetlepel melk bij twee glazen water om hem te stimuleren om te drinken, en dat werkt. Pfff, gelukkig!

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gezien de hoeveelheid vet in die vetbollen... ben ik eerlijk gezegd nogal verbaasd over de beslissing van de dierenarts...

Als hij met al dat vet 24 uur lang verstopt zit, zou je je al zorgen moeten maken...

Aan de andere kant is het voor de spijsvertering wel een behoorlijke aanslag op zijn lichaam... dus persoonlijk zou ik de porties in zijn voerbak wat kleiner maken.

Toen Harry die halve vetbol inclusief netje had ingeslikt, had ik wat asperges toegevoegd om de stoelgang te bevorderen. Het netje kwam er na 36 uur weer uit (helemaal in elkaar gefrommeld, gelukkig heb ik goed gecontroleerd want aan de buitenkant zag je niets aan zijn drol), geen braken of diarree.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor pure chocolade ligt de dodelijke dosis tussen de 15 en 22 gram per kilo lichaamsgewicht.

Voor melkchocolade is dat 47 tot 65 gram per kilo.

Omdat je een Beauceron hebt, zou hij er behoorlijk wat van moeten eten voordat het echt gevaarlijk wordt. Maar ook al is het niet dodelijk, van een lagere dosis kan je viervoeter alsnog flink ziek worden!

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Ik heb net de kliniek gesproken. Er is op dit moment niets aan te doen, behalve hem veel te laten drinken om de boel op gang te helpen. Verder moet ik zijn gedrag en ontlasting goed in de gaten houden.

Als hij over 3 à 4 dagen nog geen ontlasting heeft gehad, breng ik hem langs en krijgt hij een laxeermiddel.

Voor de komende 3 à 4 dagen is een röntgenfoto of echo dus nog niet nodig.

We kijken even aan hoe het verder gaat.

Wat die kleine chocolade-eitjes betreft: er is inmiddels 24 uur voorbij, dus daar hoeven we ons geen zorgen meer over te maken.

Mijn eigen dierenarts heeft deze week vakantie. De diagnose is door een vervanger gesteld.

Ik wil iedereen bedanken die heeft gereageerd en advies heeft gegeven. Ik merkte dat jullie net zo bezorgd waren als ik. Nogmaals bedankt! Ik hou jullie op de hoogte.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Oh, geen wonder dat ze me niet hebben teruggebeld, ik zat het faxnummer te bellen in plaats van het gewone nummer.

Door de paniek was ik helemaal vergeten dat even te checken.

Pas toen ik zijn paspoort en papieren klaarmaakte voor vertrek, merkte ik dat het nummer dat ik belde anders was.

Ik heb net de receptie gesproken en het dossier met de medische geschiedenis is bijgewerkt. Ik moet om 11:00 uur terugbellen. Hij is sinds gisteravond nuchter, hij heeft zelfs geen water meer gehad.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als er geen reactie komt, zul je waarschijnlijk niemand vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je koppigheid niet begrijp! 😯

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Mijn postcode valt niet binnen het bereik van 3115.

Ik sjees nu naar de kliniek van zijn eigen dierenarts, 40 km verderop, want ook daar nemen ze niet op, terwijl ik net nog heb gebeld.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sinds vanochtend is de vertering al gebeurd (3u).... dus volgens mij heeft het geen zin meer om hem te laten braken......

Houd hem liever gewoon goed in de gaten en ga naar de dierenarts als dat nodig is

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 63

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!