Bij welke beroepen kan ik mijn hond meenemen naar het werk?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Omdat ik direct na de middelbare school ben gestopt met studeren, moet ik nu werk gaan zoeken... Ik zou ontzettend graag mijn hond mee willen nemen naar mijn werk. Ik heb gelezen dat dit soms kan, maar vaak gaat het dan over kleine hondjes... Voor een Beauceron die ook nog eens super speels is, is dat toch een ander verhaal...

Ik vroeg me af of jullie ideeën hebben voor beroepen waar ik hem mee naartoe zou kunnen nemen? Iemand stelde al hondentrimmer of petsitter voor...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Ok, ik snap het! Bedankt voor jullie reacties! Dus het hangt vooral af van mijn baas en de reacties van de mensen met wie ik ga samenwerken, als ik het goed begrijp... Maar kan ik tijdens het solliciteren al vragen of ik hem mee mag nemen? Dat voelt eigenlijk een beetje brutaal 🤣 Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken haha. Ik ben vooral bang dat hij zich thuis in zijn eentje gaat vervelen. Toen ik op de middelbare school zat, was dat vlak bij mijn huis, dus liet ik hem 's ochtends even uit, ging ik tussen de middag even naar hem toe en maakten we 's avonds na de lessen een lange wandeling! Maar als ik hem nu niet mee kan nemen, ben ik bang dat hij zich een beetje verwaarloosd voelt... Natuurlijk blijf ik sowieso goed voor hem zorgen en hem elke dag uitlaten, maar we zouden dan simpelweg minder tijd samen doorbrengen :/ Het zou voor mij echt ideaal zijn als ik hem elke dag mee kon nemen 😁

Vertaald Frans
    Lagfactor
    Lagfactor Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik bak er niks van als het om arbeidsrecht gaat: als het niet in de CAO staat, is het dan automatisch verboden?

Nee. De Franse wet verbiedt de aanwezigheid van dieren op de werkvloer niet expliciet, behalve in de genoemde gevallen.

Dat het niet verboden is, betekent echter nog niet dat het ook is toegestaan, zeker omdat de wet de werkgever verplicht om een gezonde en veilige werkomgeving te garanderen. Dit is geen inspanningsverplichting, maar een resultaatverplichting. Het bedrijfsreglement kan dus een recht toestaan dat niet in de CAO is opgenomen.

Als je dieren meeneemt naar de werkvloer, is het naar mijn mening – gezien de mogelijke risico's – essentieel (maar niet verplicht) om heel precies vast te leggen onder welke voorwaarden dit mag gebeuren.

Bij een incident (denk aan bijten, een val door een te enthousiast dier, of klachten door allergieën...), kan namelijk niet alleen de eigenaar aansprakelijk worden gesteld. Als de werkgever niet kan aantonen dat hij alle nodige maatregelen heeft genomen, kan hij zelfs worden beschuldigd van grove schuld (in extreme gevallen). Dat is een van de weinige situaties in het arbeidsrecht die via het strafrecht loopt en waarbij de ondernemer persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld.

En ik wil nog even toevoegen dat ik er persoonlijk een groot voorstander van ben, maar zakelijk gezien zie ik het een stuk minder zitten. Bij problemen ben ik namelijk degene die al het gezeik en het extra werk mag gaan oplossen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oh ja, de administratieve kant vergat ik nog even...

Ik ben echt een nul op het gebied van arbeidsrecht: als het niet in de cao staat, is het dan automatisch verboden?

Natuurlijk moet iedereen zich er prettig bij voelen. Ik geef toe dat het wel even een verrassing was toen ik er als eerste mee begon op het werk, maar omdat ik honden heb die geen vin verroeren tot ik ze roep, is iedereen er inmiddels aan gewend.

Het is natuurlijk een heel ander verhaal als je een hond hebt die onrustig is, dingen sloopt of als agressief wordt gezien.

Het enige nadeel voor mij is wanneer ik met een klant aan de lijn zit en die die dikkerd hoort snurken.

En de baas is ook blij: we racen niet meer om stipt 18:00 uur naar huis om de hondjes uit te laten.

Maar goed, voor mij is mijn werksituatie ideaal (ik zit in een afgesloten kantoor, maar ik heb ook collega's in de kantoortuin die hun beestjes meenemen). In de winkelverkoop zou het trouwens ook prima kunnen, en ik heb een vriend die hovenier is en met zijn maatje werkt, al vraagt hij het wel eerst netjes aan zijn klanten.

Bij specifieke beroepen in de dierensector ben ik dan weer wat terughoudender of dat wel haalbaar is.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hondengeleider? Maar daar moet je wel een opleiding voor doen ^^

Vertaald Frans
    Lagfactor
    Lagfactor Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Behalve voor beroepen in de voedingsmiddelenindustrie, denk ik dat er geen vaste beperkingen zijn; het hangt volledig af van de goede wil van de baas.

+ overheidsinstanties.

Ook moet het zijn vastgelegd in de CAO of het huishoudelijk reglement.

Als het huishoudelijk reglement in die zin moet worden aangepast, dan moet dit via de medezeggenschapsorganen (bij voldoende omvang), zoals de ondernemingsraad (OR).

Vergeet niet dat je huisdier meenemen naar je werk wel leuk is, maar iedereen moet er wel mee akkoord gaan (denk aan angsten en fobieën, allergieën...). Ik herinner me nog dat ik de lift uitstapte bij het hoofdkantoor van Amazon in Seattle en oog in oog kwam te staan met een Pyrenese berghond (of iets wat er erg op leek) die me bewegingloos aanstaarde; ik voelde me toen best wel opgelaten en niet echt op mijn gemak.

Denk er ook aan dat alle schade die door het dier wordt veroorzaakt de verantwoordelijkheid is van het baasje, zelfs in een professionele setting. Zorg er dus voor dat je aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) dit dekt.

Kortom, het is sympathiek, maar het moet echt goed omkaderd zijn en vooral gesteund worden door alle mensen die in de betreffende ruimtes werken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik werk lekker vanuit huis, waardoor ik m'n dieren nooit alleen hoef te laten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het hangt uiteindelijk vooral van je baas af, meer dan van wat dan ook.

Het is natuurlijk 'makkelijker' om je hond mee te nemen als je in de bouw werkt, in de wijngaarden of een beroep hebt dat met dieren te maken heeft.

Maar ik heb ook wel eens mensen gezien die hun hond meenamen naar een bank, een verzekeringskantoor (Cane Corso), een café (Chowchow)...

Als je je eigen baas bent, is het natuurlijk een stuk simpeler. Maar of je hond mee mag naar je werk, hangt echt van je baas af ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het hangt echt af van je bedrijf. Ik werk zelf op een plek waar je nooit zou verwachten dat je je hond mee zou kunnen nemen, en toch nemen we onze viervoeters gewoon mee naar het werk.

Behalve in de voedingssector denk ik niet dat er vaste regels voor zijn; het hangt echt af van de goodwill van de baas.

Uiteindelijk is het belangrijkste natuurlijk dat je eerst een baan vindt, het liefst eentje waarbij je tussen de middag even naar huis kunt om bij je maatje te kijken, maar vooral een baan waarmee je de kosten voor je hond kunt betalen. Hem mee kunnen nemen naar je werk is een luxe, geen prioriteit.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!