Beauceron of Mechelse herder? Ik twijfel!

R
Rawlorip Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen!

Ik weet dat er al ontzettend veel topics zijn over deze twee rassen, maar ik twijfel simpelweg tussen de Beauceron of de Mechelse herder, de titel zegt het eigenlijk al!

Ik woon samen met mijn vrouw in een huis met een tuin, op dit moment hebben we nog geen kinderen maar die willen we later wel.

Wat betreft de Mechelaar: die heeft echt heel veel actie nodig, toch? Zou 3 uur sporten per dag voldoende zijn? Is hij echt ZO hyper dat hij NOOIT eens rustig kan gaan liggen? Dit zou mijn eerste hond worden, is de Mechelaar moeilijker dan de Beauceron? Zou een van deze rassen geschikt kunnen zijn als eerste hond?

En de Beauceron, is die echt rustiger? Ik wil heel graag een sportieve hond, dus is hij dat ook echt? Heeft hij minder uitdaging nodig dan de Mechelaar? Is hij makkelijker op te voeden? Als hij zijn energie eenmaal goed kwijt is, kan hij dan rustig zijn en ontspannen? Zo ja, meer dan de Mechelaar? Wat raden jullie aan qua tijd voor sport en mentale uitdaging voor beide rassen?

Dat zijn mijn vragen! Voor mij is het belangrijkste dat ik een sportieve hond heb die ook rustig kan zijn. Ik zoek een hond die een beetje waaks is, maar ook weer niet paranoïde... Op basis van wat ik heb gelezen, denk ik dat de Beauceron beter bij mijn plaatje past.

En o ja, kan een Beauceron ook mee op lange wandelingen en dat soort dingen???

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Rapporteren

Mijn fout! Ik zie veel Borders hun baasje fixeren... Wat bedoel je precies met intensiteit?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ze allebei gemeen hebben is hun intensiteit, maar verder zijn het twee rassen die echt heel anders in elkaar zitten.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Euh... Een Mechelse herder heeft qua gedrag trouwens wel wat weg van een Border Collie, toch?

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Dat sterkt me enorm in mijn keuze, dus ik denk dat ALS ik een hond neem, het een Beauceron wordt.

Toen ik me aan het inlezen was over de Mechelse Herder dacht ik al: "dat is een beetje een ongebalanceerde hond", dus ik denk dat ik dat idee toen al wel een beetje begreep.

Maar even in het algemeen: hoeveel beweging heeft een Beauceron dagelijks eigenlijk nodig?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dat is ook mijn gevoel; de Beauceron is een vrij gematigde herder vergeleken met sommige van zijn meer 'fanatieke' neven.

Mijn oom heeft nooit anders gehad dan Beaucerons, die zijn meubelmakerij bewaakten. Ik heb er goede herinneringen aan en ik weet nog hoe zachtaardig ze waren voor de kleine meid die ik toen was.

Trouwens, ik heb wel een flink verschil gemerkt tussen de reuen en de teven, waarbij de teefjes veel speelser en springeriger waren en de reuen meer een 'rustige kracht' uitstraalden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Gewoon mijn persoonlijke mening... als ik niet zo’n fan was van créoles sinds ik er zelf eentje heb, dan had ik denk ik voor een Beauceron gekozen. Ik had me destijds behoorlijk ingelezen over deze honden en de belangrijkste conclusie die ik trok, was dat de Beauceron een heel stabiele hond is! Ik weet niet of je daar al een beeld bij hebt aangezien dit je eerste hond is, maar een evenwichtig karakter is echt essentieel voor een harmonieus leven samen met je hond!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk ook dat een Beauceron makkelijker is in de omgang.

De eigenschappen van een Mechelse herder vragen om heel specifieke omstandigheden en een intensieve samenwerking. Volgens mij kun je die beter overlaten aan professionals die dit type hond echt nodig hebben.

Het samenleven met een Beauceron verloopt een stuk soepeler.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"Plakkerig" is eigenlijk niet eens het juiste woord, want je hebt hondenrassen die gewoon aanhankelijk of rustig zijn, puur voor de knuffels zeg maar.

De Mechelaar heeft eerder een extreme behoefte aan werk en interactie. Het is een heel apart gevoel om zo door je hond in de gaten te worden gehouden en te merken dat hij constant op een teken van jou zit te wachten.

De Beauceron is zeker een stuk minder extreem. Hij vindt het leuk om dingen te ondernemen, maar hij pakt daarnaast makkelijk zijn rust en zal tijdens een wandeling echt niet twee uur lang naar je gezicht staan staren.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, Lorna, dat bevestigt wat ik al dacht over de Mechelaar! Ik denk niet dat ik een hond wil die echt ZÓ aanhankelijk is, ook al is de Beauceron dat volgens mij ook wel.

Ik denk dat de Beauceron de ideale hond voor mij is... Ik wacht nog even andere reacties af, maar ik denk dat ik de Mechelaar maar uit mijn hoofd zet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De Mechelaar heeft een heel eigen soort energie en vibe. Hij leeft eigenlijk in een constante focus op zijn baasje en wacht continu op een gebaar of een commando om uit te voeren.

We kunnen er wel pagina's over volschrijven, maar de beste manier om erachter te komen is door er gewoon eens een paar in het echt te ontmoeten.

Kijk hoe de hond in elkaar zit en bedenk of dit een manier van doen is die je op de lange termijn ziet zitten.

Een Beauceron is een stuk gematigder in zijn gedrag, minder extreem. Maar het blijft een stoere en sportieve herder waar je ontzettend veel verschillende activiteiten mee kunt doen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer