Vorig baasje terugzien na adoptie

Lu'0
Lu'0 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben Lucie.

Ik heb mijn hond uit het asiel geadopteerd toen hij een jaar oud was. Het is een kruising tussen een Border Collie en een Beauceron (hij is echt een schatje).

Nadat ik zijn vorige baasje op social media herkende, heb ik besloten om contact met haar op te nemen (na 6 maanden twijfelen, want ik was bang om haar tot last te zijn...). Uiteindelijk was ze heel erg blij om weer iets over haar hond te horen en ik kwam erachter dat ze destijds heel plotseling afstand van hem moest doen.

Nu zou ik haar graag willen voorstellen om hem weer eens te zien.

Maar ik heb een belangrijke vraag: zou dit niet schadelijk kunnen zijn voor mijn hond? Nu hij helemaal gewend is aan ons gezin, raakt hij dan niet in de war als hij zijn oude baasje weer ziet?

Alvast bedankt voor het lezen!

Fijne dag,

Lucie

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Meeliah
    Meeliah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik zou je niet aanraden om dit te doen..

Je hond gaat het niet begrijpen, hij zal denken dat zijn baasje hem weer komt ophalen. Ik heb zelf meer dan een jaar op een hondje gepast; de dag dat ze haar baasje weer zag, was ze de gelukkigste hond op aarde en week ze niet meer van haar zijde :)

In sommige reacties wordt over vertrouwen gesproken.. dat begrijp ik wel. Maar een eerste baasje blijft belangrijk voor een hond, hij zal diegene altijd herkennen.

Het is een risico om dit te doen, het zou voor hem voelen als een tweede keer in de steek gelaten worden :/

Houd je viervoeter gewoon lekker bij je en maak hem gelukkig, dat is alles wat hij nodig heeft :)

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Trouwens, ik ken iemand die zijn hond heeft weggegeven (via Marktplaats) na een scheiding en het verlies van zijn baan. Toen hij het erover had, merkte ik dat de 'wond' nog niet echt geheeld was; hij wilde absoluut geen contact meer met het nieuwe baasje, ook al woonde ze in dezelfde regio. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar best verbaasd over was (ik zou zelf de neiging hebben gehad om juist wel contact te houden).
    Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Zo zie je maar weer dat iedereen anders is.... (zie mijn reactie op de vorige pagina)

Vertaald Frans
    Lu'0
    Rapporteren

Ja, dat dacht ik al. Toen ik de vraag stelde, vermoedde ik al dat er een risico was, ook al is het maar klein. Omdat we niet weten hoe hij zal reageren, waag ik me er liever niet aan...

Ik heb hem inderdaad updates en foto's gestuurd, waar hij erg blij mee was. Ik dacht dat het voor hem ook fijn zou zijn om de hond weer te zien.

Maar het belang van de hond staat voorop 😊

De herplaatsing was denk ik een moeilijke periode, ook al werd hij heel goed behandeld. Tegenwoordig is hij meteen onrustig als we in de buurt van een asiel of kennel lopen; staart tussen de poten en hij loopt zo snel mogelijk door 😢

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Met honden is het net als bij mensen... ze reageren niet allemaal op dezelfde manier. Waarom zou je het risico nemen, ook al is het nog zo klein?

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Ik heb eens een teefje van 2 jaar verkocht, die nog nooit van mijn zijde was geweken, aan de trimster waar ik regelmatig over de vloer kwam met de moeder en zus van dat hondje. Dat was geen enkel probleem, niet voor mijn eigen honden en ook niet voor mijn voormalige hond. Na het trimmen maakten we altijd een flinke wandeling in het park (zonder haar nieuwe baasje). Bij terugkomst liepen mijn honden uit zichzelf weer naar de auto, terwijl Ulka direct naar het hekje van de achtertuin van de trimster ging. Ik weet echt heel zeker dat onze bezoekjes (zo'n 2 of 3 keer per jaar) haar totaal niet in de war brachten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Volgens mij is dit een goede beslissing. Als ze met pijn in haar hart afstand heeft gedaan van haar hond, zou ze het vast fijn vinden om weer eens wat te horen en een paar foto's te zien.

Vertaald Frans
    Lu'0
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie reacties,

Ze heeft hem niet uit gemakzucht weggedaan, integendeel, het was juist voor het welzijn van de hond. Het was een moeilijke beslissing, maar ze wilde hem een beter leven bieden.

Het zou vooral voor haarzelf zijn geweest als ze hem nog eens wilde zien; ik weet dat de hond er verder niks aan heeft. Ik wil het haar dan ook niet voorstellen als het risico bestaat dat mijn hond hierdoor van slag raakt.

Ik ga jullie advies opvolgen en deze ontmoeting niet laten plaatsvinden, nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Natuurlijk gebeurt het wel eens, maar vaak is het de makkelijke weg... of een gebrek aan geduld, of geen zin hebben om voor je hond te zorgen vanwege ongewenst gedrag dat je zelf hebt veroorzaakt...

Ik zie het nut van zo'n ontmoeting ook echt niet in. Je hond heeft er niets aan en bovendien is het niet eens een verzoek van de vorige eigenaar!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!