Mijn hond plast als hij op zijn kop krijgt

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn jonge reu plast systematisch tegen de gordijnen nadat hij op zijn kop heeft gekregen. Hij weet donders goed dat het niet mag. Het lijkt wel alsof hij dit telkens doet uit frustratie wanneer we hem iets verbieden. Wat moeten we doen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Maak even een eigen topic aan! Deze is al vier jaar oud, dus hier gaat niemand je meer antwoorden. Groetjes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Mijn puppy van bijna 4 maanden plast wanneer ik NEE zeg (bij kleine ondeugende streken in huis, enz.) en zodra hij mijn vriendin ziet...

Wanneer hij alleen met mij is, doet hij geen vlieg kwaad en is hij superlief... Maar zodra hij bij mijn vrouw is, plast hij... Mijn vriendin en ik slaan hem natuurlijk niet... maar hij blijft dit gedrag vertonen...

En dat terwijl hij eigenlijk heel goed luistert... Ik gebruik de zogenaamde positieve beloningsmethode...

Ook laat ik hem minstens 5 keer per dag uit... Mijn vriendin laat hem zelfs nog vaker uit als ik er niet ben, maar dat houdt hem niet tegen om te plassen...

Hebben jullie een oplossing?

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat mij betreft gebruik ik het woord "nee" niet eens. Een hond negeren is in mijn ogen de beste oplossing... Combineer dat met wat sport en aandacht, en voilà, je hebt een goed opgevoede hond. Het is geen hogere wiskunde, je moet gewoon zelf altijd rustig blijven. Ik weet dat onze maatschappij stressvol is, maar je moet je beheersen.

Positieve opvoeding, oké, maar ik vind dat je overdrijft, Caroline, als je stelt dat we niet eens "nee" zouden mogen gebruiken. Als je je hond betrapt terwijl hij aan een gordijn knabbelt, negeer je hem dan echt volledig? Dan laat je hem dus gewoon begaan, en dat is de beste manier om hem te laten denken: "oké, dit mag".

Ik geloof dat een hond negeren om hem duidelijk te maken dat hij iets fout doet, juist heel verwarrend is. Je kunt immers niet 100% van je tijd aan je hond besteden. Dus als je bijvoorbeeld aan het koken bent of een boek leest, of wanneer je naar een andere kamer gaat of naar je werk vertrekt, wat moet je hond dan begrijpen als je hem op die momenten negeert? Dat hij iets stouts heeft gedaan?

Je zegt dat de grootste straf voor een hond is om genegeerd te worden.

Een hond moet zich niet gestraft voelen als we met iets anders bezig zijn; hij moet in staat zijn om in zijn eentje bezig te zijn zonder stress, in afwachting tot zijn baasje weer tijd heeft.

Als mijn cocker mijn pantoffel pikte en ik hem alleen maar simpelweg had afgepakt, had hij nooit begrepen dat het verboden was en zou hij het keer op keer hebben gedaan. Hij is nu pas 4,5 maand oud, maar hij heeft ze maar twee keer aangeraakt, twee maanden geleden. Ik heb "nee" gezegd terwijl ik hem afpakte en heb hem een eigen speeltje gegeven. Die "nee" werkt prima en is echt niet traumatisch.

Je kunt prima "nee" zeggen tegen een hond en laten merken dat je ontevreden bent, het gaat erom dat je hem beloont zodra hij stopt met wat hij niet mocht doen. De berisping moet niet te lang duren, want anders kan de spanning inderdaad leiden tot een onvrijwillig plasje. Straf hem ook niet voor dat plasje, dat doet hij niet met opzet. Daarna kun je zijn aandacht afleiden door met hem te spelen, want hij is dan toch alweer vergeten wat hij verkeerd deed. Je jonge hond zal je ontevredenheid aan bepaalde acties koppelen en je goede humeur aan de rest van de tijd. Hij zal proberen je blij te maken en stoppen met dat ongewenste gedrag.

In elk geval moet je hem niet te vaak op zijn kop geven, want als hij erg emotioneel is, kan hij daar een fobie aan overhouden.

Oeps, ik zie nu pas dat dit een oud bericht is, maar vooruit, nu ik mijn antwoord toch heb geschreven, plaats ik het maar gewoon.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Toen ze nog klein was, plaste mijn hondje als we haar op haar kop gaven...

Maar ze had last van angst... En ze plaste zelfs als we schreeuwden (bijvoorbeeld als je je kleine teen tegen de keukentafel stootte)...

Het was voor ons dus niet moeilijk om te concluderen dat het die spanning en angst waren die ervoor zorgden dat ze plaste.

Vanaf de dag dat we stopten met haar op haar kop te geven en haar gewoon gingen negeren, hield het direct op.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het hangt er helemaal vanaf wat je onder mopperen verstaat... Als je je hond slaat, raakt hij natuurlijk gestrest als je hem op zijn kop geeft en zal hij blijven plassen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, bij mij plast hij als ik hem berispt. Zo pakte hij bijvoorbeeld vandaag een stukje plastic op, ik heb hem twee keer gezegd het te laten vallen, hij verstopte zich, ik liep rustig naar hem toe zonder iets te zeggen en hield zijn snuit vast (zonder boosheid, gewoon rustig om zijn bek open te doen en het plastic eruit te halen) en op dat moment zette hij kracht om zijn bek open te trekken terwijl hij lag te plassen... Ik heb er niets van gezegd, heb het plastic weggenomen, hem rustig gevraagd weg te gaan en zijn dekentje in de was gedaan. De hele tijd keek hij me aan met zo'n blik van een geslagen hond en zijn oren plat naar achteren... Ik weet niet goed wat ik moet doen om dit te stoppen, want het gebeurt niet elke keer. Hij doet het ook als ik hem eten geef: ik laat hem zitten, dat doet hij, maar hij springt meteen weer op om zich op het eten te storten. Ik herhaal het, en dan doet hij alsof ik hem aan het uitfoeteren ben en plast hij. Ik ben gestopt hem daarvoor te berispen, want het verandert niets. In het begin zei ik "nee" en nam hem mee naar buiten zoals bij een puppy die nog niet zindelijk is, maar hij bleef plassen (terwijl hij als puppy bij "nee" stopte en buiten verder plaste) — dus het is geen vergeetplasje. Hoe ga je hier mee om, wetende dat hij het niet uitmaakt als ik hem negeer, en dat hij ook overmatig aanhankelijk is, waar ik stap voor stap aan werk? Alle tips zijn welkom, dus alvast bedankt! PS: het is een mannelijke Witte Zwitserse Herder van 9 maanden die in een appartement woont (niet opgesloten hoor, ik wandel voldoende met hem en hij heeft toegang tot het hele appartement). --- Hoi Roubin, om meer kans te maken dat iemand je vraag beantwoordt, kun je beter een nieuw topic aanmaken in plaats van oude topics van bijna 1000 dagen te uppen. Ik help je graag zodra je een nieuw topic hebt aangemaakt.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, mijn hond plast wanneer ik hem corrigeer of op zijn kop geef. Vandaag pakte hij bijvoorbeeld een stukje plastic op. Ik heb hem twee keer gezegd dat hij het los moest laten, maar hij kroop weg. Ik liep er zonder iets te zeggen naartoe en pakte z'n snuit vast (rustig en zonder boos te kijken) om z'n bek te openen en het plastic te pakken. Hij verzette zich een beetje om z'n bek dicht te houden en ondertussen plaste hij terwijl hij lag... Ik heb er verder geen aandacht aan besteed, heb het plastic afgepakt, hem rustig weggestuurd en z'n kleed in de was gedaan. De hele tijd keek hij me aan met zo'n blik van een geslagen hond en z'n oortjes omlaag...

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen om dit te stoppen, want hij doet het niet altijd. Hij doet het ook als ik hem eten geef. Ik laat hem zitten, dat doet hij, maar hij staat meteen weer op om op het voer af te stormen. Als ik het dan opnieuw probeer, doet hij alsof ik hem vreselijk op z'n kop geef en plast hij weer. Ik ben inmiddels gestopt met hem hiervoor te corrigeren, want het helpt niks. In het begin zei ik 'nee' en nam ik hem mee naar buiten alsof hij nog niet zindelijk was, maar hij bleef gewoon plassen (terwijl hij, toen hij nog echt niet zindelijk was, wel stopte als ik 'nee' zei om het buiten af te maken). Het is dus geen ongelukje omdat hij het niet op kan houden.

Hoe moet ik in deze situatie reageren? Negeren lijkt hem niks te doen en hij is ook extreem aanhankelijk, waar ik stapje voor stapje aan werk. Alle advies is welkom, dus alvast bedankt!

PS: Het is een Zwitserse Witte Herder (reu) van 9 maanden die in een appartement woont (niet opgesloten hoor, ik wandel genoeg met hem en hij mag overal in huis komen).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Célineo,

Goed idee, dat ga ik zo doen. Je hebt gelijk, "nee" werkt inderdaad niet altijd.

Fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond Rouky-Hector,

Omdat je weet hoe hij reageert als je hem begint te negeren, kun je gewoon opstaan en weglopen. Negeren is het verbreken van elke vorm van communicatie. Als dat zittend niet lukt, kun je opstaan, en als het staand niet lukt, kun je naar een andere kamer gaan ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik vind het heel interessant wat Caroline-eg zegt. Ik heb een vraag: als ik mijn hond wil negeren, springt hij tegen me op en grijpt hij me vast. Wat kan ik dan het beste doen? Bedankt!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!