Hè nee, echt een slecht idee.
Je vindt hier genoeg topics over de Beagle en de problemen die dit ras als gezelschapshond met zich meebrengt. Het grootste probleem kwam vanochtend nog ter sprake: een hond met een enorme bewegingsdrang, maar die bijna niet los kan omdat hij niet terugkomt als hij een spoor ruikt...
Het resultaat: of je hebt een hond die je arm uit de kom trekt omdat hij zo aan de lijn sleurt (en die trouwens niet echt gelukkig is), of je hebt een hond die er in de natuur vandoor gaat zonder naar je te luisteren. Behalve aan een jager zou ik een Beagle aan niemand aanraden.
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar het is een ras dat werk vraagt, een bepaald Fingerspitzengefühl, en idealiter – om de ervaring voor beide partijen prettig te maken – een passie voor speurhonden.
Ik zou zelf heel graag een Beagle willen. *Ik* zou er echt van genieten, want ik vind het geweldig om een hond te zien snuffelen. Hoe ze zich voor 100% geven in wat ze doen.
Een Beagle die los kan lopen. Ik twijfel er geen seconde aan dat het kan, mits je begint bij 10 weken, op het moment van adoptie. We hebben een paar Beagles in onze kleine community en die kunnen het net zo goed als alle anderen. Degenen die ik ken zijn zelfs behoorlijke plakkerds (na hun 3e jaar). Veel makkelijker dan mijn hond Sana.
Maar.
Het grootste minpunt van de Beagle. Zelfs ik, met al mijn passie voor honden, weet niet of ik hem het blaffen zou kunnen afleren. Dus als je hem vaak alleen laat, en je werkschema je op een dag dwingt om vroeg op te staan, oeps geen tijd meer om 's ochtends met de Beagle bezig te zijn, oeps dat komt vanavond wel, oeps hij eindigt met het ontwikkelen van neuroses, en als hij dan blaft... DAN BLAFT HIJ OOK ECHT. Dat is echt niet schattig. Het is indrukwekkend. Ze zijn ervoor gefokt. Het is niet alleen een speurder, maar zijn rol wanneer hij bij een beer, een knobbelzwijn of wat dan ook komt, is natuurlijk om niet dichtbij te komen maar heel hard te blaffen. Want de anderen hebben tijd nodig om er te komen, niemand kan hem bijhouden. Het is bizar.
En het is algemeen bekend. Sociaal zijn ze op zich wel oké, maar die hele roedel-vibe is niet echt hun ding. Ze willen gewoon snuffelen. Daarom doen ze onderling tussen honden vaak een beetje vreemd. Ze denken alleen maar aan seks en snuffelen. Misschien dat hun superieure reukvermogen ze meer "fijnproevers" maakt wat betreft de geur van feromonen, ik weet het niet. Sana heeft trouwens wel wat interactie met Beagles, vooral met Elvis en Neptune. Ze zijn aardig en proberen nooit op haar te rijden.