Eerste hond... Is een Beagle een goed idee?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben een jonge meid van 21.

Al een paar jaar twijfelen mijn ouders, mijn broertje en ik of we een hond zullen nemen. Omdat mijn ouders allebei met honden zijn opgegroeid, hadden ze nogal wat vragen over hoe serieus onze inzet zou zijn.

Dit jaar mag ik van hen, met hun toestemming dus, mijn eerste hond adopteren. Natuurlijk moet ik hem dan wel meenemen als ik op mezelf ga wonen.

Daarom zit ik nu met een heleboel vragen!

Zou een Beagle, een ras waar ik echt een zwak voor heb, een goede keuze zijn als eerste hond?

Is het wel een goed idee om er nu een te nemen, terwijl hij over een jaar of anderhalf waarschijnlijk naar een andere omgeving moet verhuizen?

Kun je beter een reu of een teefje nemen (of is dat puur een kwestie van smaak)?

Zou hij samen kunnen leven met twee cavia's?

Ik heb me natuurlijk al ingelezen over het ras en ik weet dat je er veel mee naar buiten moet en dat ze eventueel in een appartement kunnen wonen (ik woon nu trouwens in een huis met een tuin). Maar ik zou graag wat echte meningen van jullie horen ^^

Alvast bedankt! 0/

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Enicia
    Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zou ongetwijfeld een heel goed baasje zijn voor zo'n energieke beagle, als je ziet hoe goed je voor je mooie Sana zorgt en hoeveel tijd je in haar steekt zodat ze helemaal opbloeit.

Mwah, het is wel waar dat een beagle behoorlijk veel blaft en vaak zonder reden. Elke avond in de tuin is het weer raak met een concert van "woeh woeh woeh woehhhhhhh". Het is net een soort verzamelkreet en alle andere honden uit de buurt antwoorden dan in koor, zelfs de honden die normaal bijna nooit blaffen. De mensen vervloeken me echt, want dan heb je van die zeurpieten die woest hun ramen opengooien: "Houden die rotbeesten nou nooit eens hun kop?" Sommigen hebben door dat avondconcert zelfs antiblafbanden voor hun hond gekocht. Ik geef eerlijk toe dat ik hem gewoon zijn gang laat gaan. We wonen op het platteland en het is nog een schappelijk tijdstip, we moeten niet overdrijven, hij mag zich toch wel een beetje uiten... Terwijl de buren maar blijven tieren: "Hou je kop, Fikkie!". Ik ben echt een vreselijke buurvrouw......

😁

Vertaald Frans
    Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik ben het met de anderen eens, ik denk ook dat een Beagle niet echt zou passen. We hebben het er inderdaad al over gehad in een ander topic.

Ik denk dat hij voor Energie wel zou kunnen passen, dat zou wel goed moeten komen. Maar voor iemand die gewoon een gezelschapshond wil, kun je een Beagle beter vermijden. Tenzij je hem heel regelmatig speurwerk kunt aanbieden, en daar zit 'm juist de crux: dat moet niet één keer per week zijn, maar bijna elke dag...

Ik ben echt dol op die koppies van die hondjes, maar ik zou zelf niet zo snel aan de adoptie van zo’n hond beginnen. Dat heb ik ook met de Mechelse herder; ik vind ze geweldig, maar laat maar zitten, ik kan zo'n hond gewoon niet bieden wat hij nodig heeft en dat moet je dan ook gewoon accepteren. Het is helemaal niet erg als je geen tijd hebt om 4 tot 5 uur per dag met een hond op pad te gaan, je moet gewoon een hond kiezen die echt bij je past.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hè nee, echt een slecht idee.

Je vindt hier genoeg topics over de Beagle en de problemen die dit ras als gezelschapshond met zich meebrengt. Het grootste probleem kwam vanochtend nog ter sprake: een hond met een enorme bewegingsdrang, maar die bijna niet los kan omdat hij niet terugkomt als hij een spoor ruikt...

Het resultaat: of je hebt een hond die je arm uit de kom trekt omdat hij zo aan de lijn sleurt (en die trouwens niet echt gelukkig is), of je hebt een hond die er in de natuur vandoor gaat zonder naar je te luisteren. Behalve aan een jager zou ik een Beagle aan niemand aanraden.

Ik ben het niet helemaal met je eens, maar het is een ras dat werk vraagt, een bepaald Fingerspitzengefühl, en idealiter – om de ervaring voor beide partijen prettig te maken – een passie voor speurhonden.

Ik zou zelf heel graag een Beagle willen. *Ik* zou er echt van genieten, want ik vind het geweldig om een hond te zien snuffelen. Hoe ze zich voor 100% geven in wat ze doen.

Een Beagle die los kan lopen. Ik twijfel er geen seconde aan dat het kan, mits je begint bij 10 weken, op het moment van adoptie. We hebben een paar Beagles in onze kleine community en die kunnen het net zo goed als alle anderen. Degenen die ik ken zijn zelfs behoorlijke plakkerds (na hun 3e jaar). Veel makkelijker dan mijn hond Sana.

Maar.

Het grootste minpunt van de Beagle. Zelfs ik, met al mijn passie voor honden, weet niet of ik hem het blaffen zou kunnen afleren. Dus als je hem vaak alleen laat, en je werkschema je op een dag dwingt om vroeg op te staan, oeps geen tijd meer om 's ochtends met de Beagle bezig te zijn, oeps dat komt vanavond wel, oeps hij eindigt met het ontwikkelen van neuroses, en als hij dan blaft... DAN BLAFT HIJ OOK ECHT. Dat is echt niet schattig. Het is indrukwekkend. Ze zijn ervoor gefokt. Het is niet alleen een speurder, maar zijn rol wanneer hij bij een beer, een knobbelzwijn of wat dan ook komt, is natuurlijk om niet dichtbij te komen maar heel hard te blaffen. Want de anderen hebben tijd nodig om er te komen, niemand kan hem bijhouden. Het is bizar.

En het is algemeen bekend. Sociaal zijn ze op zich wel oké, maar die hele roedel-vibe is niet echt hun ding. Ze willen gewoon snuffelen. Daarom doen ze onderling tussen honden vaak een beetje vreemd. Ze denken alleen maar aan seks en snuffelen. Misschien dat hun superieure reukvermogen ze meer "fijnproevers" maakt wat betreft de geur van feromonen, ik weet het niet. Sana heeft trouwens wel wat interactie met Beagles, vooral met Elvis en Neptune. Ze zijn aardig en proberen nooit op haar te rijden.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er zijn zat rassen die zó schattig zijn dat je echt niet de rest van je leven een afkeer van honden zult krijgen lol. De mopshond vind ik zelf spuuglelijk, maar hij is echt té schattig als hij je van die verliefde blikken toewerpt.

Persoonlijk vind ik de Tibetaanse Terriër erg leuk, ik ben dol op de corgi, ik smelt helemaal bij cavaliers en ik ben ook weg van de Chinese Naakthond... tja, er zijn ook zóveel rassen!

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou niet zeggen dat een Shiba wordt afgeraden als eerste hond, voor mij is het ook mijn eerste, maar het is wel een hond die veel zelfbeheersing en zelfreflectie vraagt als je een gehoorzame en volgzame hond wilt (binnen het redelijke natuurlijk ^^). Zoals misanthrope al zei: als je geen zin hebt in gedoe met je toekomstige hond, kies dan eerder een mopshond, die is een stuk makkelijker ^^

Ooh, da's waar ook, jij hebt een Shiba! Ik wilde er ook eentje als eerste hond. Heb je een recente foto van haar? (op je profiel ziet ze er al zo ontzettend schattig uit)

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou niet zeggen dat de Shiba wordt afgeraden als eerste hond, het is zelf ook mijn eerste, maar het is een hond die veel zelfbeheersing en zelfreflectie vraagt als je een gehoorzame en volgzame hond wilt (binnen het redelijke ^^). Zoals misanthrope zegt: als je geen zin hebt in gedoe met je toekomstige hond, kun je beter voor een mopshond kiezen, dat is makkelijker ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een Shiba Inu voor een beginner? Eerlijk gezegd: nee! Te lastig op te voeden voor een nieuwkomer. Een mopshond daarentegen is een klein hondje dat perfect bij je zou kunnen passen. Hij is heel makkelijk in de omgang en vraagt veel minder investering dan een jachthond of een oerhond. Ik zou je de beige mopshond met een zwart masker aanraden; die is niet alleen erg mooi, maar heeft ook de minste gezondheidsproblemen. Er is zeker minder sprake van inteelt dan bij de andere varianten. Zijn grootste minpunt is de neiging tot overgewicht, maar als je dat vanaf het begin goed in de gaten houdt, kan het een uitstekende keuze zijn!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor al jullie waardevolle advies

Het is waar dat ik dit allemaal totaal niet had verwacht, terwijl ik dacht dat ik me juist goed had ingelezen. Blijkbaar niet goed genoeg, maar ik ga het idee van een hond als maatje zeker niet opgeven!

Zouden jullie me een idee kunnen geven? De rassen die me aanspraken waren de Shiba Inu (zoals ik al eerder noemde) of de Mopshond. Is die laatste misschien beter geschikt voor mijn levensstijl?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik denk dat je het beter niet kunt proberen. Een beagle als eerste hond, daar word je echt knettergek van! Het is niet voor niets dat de asielen er vol mee zitten. Er zijn genoeg andere leuke kleine hondjes die veel beter bij jouw situatie passen. Het moet voor iedereen wel leuk blijven!
    Vertaald Frans
    Enicia
    Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo, ik heb zelf een beagle en zoals anderen al zeggen, is het niet de makkelijkste hond. Helaas zijn ze momenteel erg in de mode vanwege hun leuke koppie, maar de asiels zitten er vol mee; die van mij komt trouwens ook uit het asiel. Ik zal proberen de beagle in een paar zinnen te omschrijven: heel erg lief, braaf, totaal niet agressief, heel vrolijk, altijd een goed humeur en ontzettend sociaal naar zowel mensen als andere honden. Maar het is ook een hond die extreem eigenwijs is als hij ergens geen zin in heeft, een enorme vreetzak (hij steelt constant eten zodra je je rug toekeert, hij heeft een onverzadigbare eetlust) en een echte acteur (hij laat je smelten met die droevige beagle-ogen om iets gedaan te krijgen, en het is lastig om daar niet in te trappen...). Hij kan absoluut niet tegen alleen zijn, dus je moet vaak thuis zijn, anders wordt je huis gesloopt als hij zich verveelt. En bovenal is het een ontzettend sportieve hond. Ik heb de mijne geadopteerd toen hij 10 was, dus al oud, en we gaan er anderhalf uur per dag op uit, wat hij nog lang niet genoeg vindt. Een jonge beagle heeft ongeveer 4 uur beweging per dag nodig, en dan niet alleen een rustig wandelingetje, maar echt hardlopen, mee naast de fiets, enzovoort. Als je niet aan die behoefte aan beweging voldoet, wordt een beagle destructief en gaat hij weglopen (zelfs in een omheinde tuin graaft hij gaten onder het hek of wurmt hij zich erdoorheen, ik spreek uit ervaring). Kortom: een hond die in alles een beetje extreem is, zowel in de positieve als negatieve zin. Het is een hond die past bij een heel sportief baasje dat weinig werkt of veel thuiswerkt, zodat je vaak bij je hond bent. Voor gepensioneerden die veel thuis zijn is het echt niks, die liggen binnen 10 minuten wandelen op de grond omdat hij zo actief is... Hooguit een jager die nog jong is en net met pensioen. Kortom, er is een reden dat deze hond lang alleen door jagers werd gehouden. Ik zeg niet dat hij geen gezin verdient dat niet jaagt, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden, anders kan het leven met een beagle soms een hel worden. Maar ja, dat type baasje – jong, ultra-sportief en veel thuis – ligt niet voor het oprapen, vandaar dat er zoveel beagles worden afgestaan. Ze worden onbegrepen door baasjes die het niet voor elkaar krijgen om ze gelukkig te maken, zelfs met de beste wil van de wereld. Wie heeft er nou tijd voor 4 uur activiteit met zijn hond? Ik ben vaak allang blij dat ik een oude beagle heb, want dat is al niet altijd makkelijk. Met een jonge was ik waarschijnlijk gek geworden. Aan de andere kant verveel je je nooit met deze hond, en de dag dat de mijne er helaas niet meer is, zal ik een hele tijd van slag zijn... 🙂 Mocht je aan de criteria voldoen, dan kun je de uitdaging aangaan, en denk dan ook eens aan beagles uit het asiel of ex-laboratoriumhonden (de beagle is helaas een van de weinige honden die nog steeds vaak in laboratoria wordt gebruikt vanwege hun zachte karakter).

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 35

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!