Hé nee, echt een heel slecht idee.
Je vindt hier genoeg topics over de Beagle en de problemen waar je tegenaan loopt als je hem als huishond houdt. Het belangrijkste punt kwam vanochtend nog ter sprake: dit is een hond met een enorme bewegingsdrang, maar het is bijna onmogelijk om hem los te laten lopen omdat hij niet meer luistert zodra hij een spoor in zijn neus heeft...
Het resultaat: of je hebt een hond die je arm uit de kom trekt omdat hij zo aan de lijn sleurt (en die trouwens niet erg gelukkig is), of je hebt een hond die hem smeert de natuur in zonder naar je geroep te luisteren. Behalve aan een jager zou ik een Beagle aan niemand aanraden.
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar het is wel een ras dat werk vraagt, een zeker Fingerspitzengefühl, en idealiter – om het voor beide partijen leuk te houden – een passie voor speurhonden.
Ik zou dolgraag een Beagle willen. *Ik* zou er volop van genieten, want ik vind het geweldig om een hond te zien speuren. Om hem zich voor de volle 100% te zien geven in wat hij doet.
Een Beagle los laten lopen? Ik twijfel er niet aan dat het kan, mits je begint met 10 weken, direct bij de adoptie. We hebben een paar Beagles in onze kleine community en die kunnen het net zo goed als de rest. Degenen die ik ken zijn na hun derde jaar zelfs behoorlijke plakzakken. Veel makkelijker dan mijn eigen hond Sana.
Maar.
Het grootste nadeel van de Beagle. Zelfs voor mij, als hondenliefhebber pur sang: ik weet niet of het me zou lukken om hem het blaffen af te leren. Dus als je hem vaak alleen laat, en je werkrooster dwingt je op een dag om vroeg op te staan, oeps geen tijd meer voor de Beagle 's ochtends, oeps dat komt vanavond wel, oeps hij begint neuroses te ontwikkelen... en áls hij dan blaft. DAN BLAFT HIJ OOK ECHT. Dat is niet schattig. Het is indrukwekkend. Ze zijn ervoor gefokt. Het is niet alleen een speurder; zijn rol wanneer hij bij een beer, een zwijn of wat dan ook aankomt, is natuurlijk om niet te dichtbij te komen maar heel hard te gaan staan blaffen. Omdat de rest er langer over doet om er te komen, niemand kan hem bijhouden. Het is bizar.
En het is bekend: sociaal gezien gaat het wel, maar roedels zijn niet echt hun ding. Ze willen gewoon snuffelen. Dus tussen andere honden doen ze vaak een beetje vreemd. Ze denken alleen aan seks en aan snuffelen. Misschien dat hun superieure reukvermogen hen meer "fijnproevers" maakt wat betreft de geur van feromonen, ik weet het niet. Sana heeft trouwens wel wat contact met Beagles, vooral met Elvis en Neptune. Die zijn aardig en proberen nooit op haar te rijden.
Jij bent bereid om er veel meer tijd en energie in te steken dan de meeste mensen die een gezelschapshond zoeken, dat is wel duidelijk.