Eerste hond... Is een Beagle een goed idee?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben een jonge meid van 21.

Al een paar jaar twijfelen mijn ouders, mijn broertje en ik of we een hond zullen nemen. Omdat mijn ouders allebei met honden zijn opgegroeid, hadden ze nogal wat vragen over hoe serieus onze inzet zou zijn.

Dit jaar mag ik van hen, met hun toestemming dus, mijn eerste hond adopteren. Natuurlijk moet ik hem dan wel meenemen als ik op mezelf ga wonen.

Daarom zit ik nu met een heleboel vragen!

Zou een Beagle, een ras waar ik echt een zwak voor heb, een goede keuze zijn als eerste hond?

Is het wel een goed idee om er nu een te nemen, terwijl hij over een jaar of anderhalf waarschijnlijk naar een andere omgeving moet verhuizen?

Kun je beter een reu of een teefje nemen (of is dat puur een kwestie van smaak)?

Zou hij samen kunnen leven met twee cavia's?

Ik heb me natuurlijk al ingelezen over het ras en ik weet dat je er veel mee naar buiten moet en dat ze eventueel in een appartement kunnen wonen (ik woon nu trouwens in een huis met een tuin). Maar ik zou graag wat echte meningen van jullie horen ^^

Alvast bedankt! 0/

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Enicia
    Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind de video echt geweldig, het is precies zoals het is: die beagle die blaft of eigenlijk zijn "woooooooeeeeh" uitschreeuwt zonder reden en in huis nooit blaft. Bij mij is dat precies hetzelfde. Mensen zeggen vaak tegen me: "Wat fijn dat hij niet blaft", maar dat is totdat ze hem 's avonds buiten meemaken, want bij mij blaft hij bijna alleen 's avonds op die manier, nooit tijdens het wandelen..... Ik vond die beagle die ze tegenkwamen aan de lijn ook herkenbaar, je ziet dat hij trekt als een gek. Tegelijkertijd ziet die loslopende beagle er nog jong uit, te jong om hem te smeren, en een uurtje is voor zo'n jonge hond al best flink, toch? Hij is megadruk met snuffelen, echt een beagle in al zijn glorie. Ik vind dit soort video's die mythes ontkrachten heel interessant, ik kan niet wachten om er meer te zien. Maar sorry energie solaire, ik vind deze beagles juist heel representatief voor de typische raseigenschappen van de beagle.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Weet je, ik ben de laatste tijd een beetje aan het filosoferen over dit soort dingen...

Je kunt wel stellen dat de trend om je te informeren via onbetrouwbare bronnen, zoals forums of Wamiz, al een hele tijd aan de gang is. Wat wij hier doen, stelt nog niks voor. De massa haalt steeds vaker informatie van Facebook, 'echt' nieuws. Tv-zenders met hun journaals en de meer traditionele media (ook de digitale versies) krijgen er flink van langs. Zij verliezen advertentie-inkomsten, terwijl Facebook het geld opstrijkt.

Nu biedt Facebook info aan die totaal niet gecontroleerd is, maar mensen raken eraan gewend. Het nieuws wordt vaak viraal verspreid en die virussen, dat zijn wij. Deze gedachte is natuurlijk alleen mijn eigen mening. Het motiveert me wel om de berichten van mensen die om hulp vragen beter te lezen. Vaak lees ik maar wat diagonaal, sla ik de plank volledig mis en kan ik mensen op het verkeerde been zetten. Alsjeblieft, vat deze overpeinzingen niet verkeerd op.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk dat er wel wat meer aan de hand is. En ik verspreid die ideeën zelf ook, of nou ja, we hebben eigenlijk geen keus.

Want we zijn goed geïnformeerd. We weten wat een hond kan zijn. En we hebben de neiging om hem zo te presenteren, zoals hij kan zijn, of oké, dat geef ik je na, zoals hij "gemiddeld" zou zijn.

Tegelijkertijd probeer ik mezelf te dwingen om te geloven in die atypische honden, zoals de Shiba of de Beagle, binnen een gezin dat hun hond nooit echt zal begrijpen, maar waar het toch gewoon klikt. Is dat het geval bij de meeste mensen? Misschien wel, wie weet...

Wat zijn de kansen op harmonie als je maar één uur per dag naar buiten gaat (maar dan ook echt elke dag), met een Beagle, een Husky of een Border? Ik denk dat we onszelf die vraag echt moeten stellen.

Eigenlijk zou ik willen dat de wetenschap zich hierover buigt. Dat ze ons in ieder geval een grootschalig beeld geven, zodat we een betrouwbaar gemiddelde krijgen.

Ik kan me Sana ECHT NIET voorstellen met minder dan 2 uur per dag, maar misschien ligt dat aan mijn eigen perceptie?

Tot nu toe ken ik eigenlijk maar weinig mensen die 3 uur of langer gaan wandelen. Eén van hen deed dat met haar Dobermann. 4 uur, soms 5, maar nooit minder dan 3. Zijn hart hield er op vijfeneenhalfjarige leeftijd mee op. IK weet dat het niet per se met elkaar te maken heeft, maar goed, het is nou eenmaal zo gelopen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vraag baasjes altijd naar het gedrag van hun hond. Die "mythen" zijn eigenlijk gewoon een samenvatting van de meest voorkomende antwoorden, weet je.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De Beagle, loslopend, in al zijn glorie lol. Dit korte gesprekje spreekt mijn eerdere beweringen tegen en bevestigt die van jou, nou ja, voor de helft:

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=XaA7pEb_G8Q]

Oeps, interviewtje in het Engels. Ik vertaal het wel even:

Blaft hij veel?

-- Ja hoor

Thuis ook?

-- Nee

Helemaal niet in huis?

-- Nee, binnen is hij heel rustig

Heb je ooit moeite gehad als hij losliep?

-- Ohhh ja. We moeten constant op onze hoede zijn

Maar je bent wel blijven volhouden, toch?

-- Ja, hier tenminste wel. In het noorden bij het huisje laten we hem niet los

Hoe lang wandel je elke dag met hem?

-- Ongeveer een uurtje, in het weekend soms wat langer

Is dat alles? Vindt hij dat genoeg?

-- Jazeker, hij is daar helemaal tevreden mee

Zo zie je maar...

Ik ga ervan uit dat ze moeite heeft met hem loslaten omdat ze er niet specifiek op getraind heeft. Als ze daar echt mee aan de slag was gegaan, had ze een gelukkige beagle gehad die genoeg heeft aan een uurtje wandelen per dag, overal los kan, nooit blaft in huis, maar buiten tijdens het wandelen heerlijk zijn gang gaat. Kortom, een perfecte hond.

Zo zie je maar...

Ik ga voor de lol vaker mensen zo interviewen, gewoon om wat mythes te ontkrachten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hé nee, echt een heel slecht idee.

Je vindt hier genoeg topics over de Beagle en de problemen waar je tegenaan loopt als je hem als huishond houdt. Het belangrijkste punt kwam vanochtend nog ter sprake: dit is een hond met een enorme bewegingsdrang, maar het is bijna onmogelijk om hem los te laten lopen omdat hij niet meer luistert zodra hij een spoor in zijn neus heeft...

Het resultaat: of je hebt een hond die je arm uit de kom trekt omdat hij zo aan de lijn sleurt (en die trouwens niet erg gelukkig is), of je hebt een hond die hem smeert de natuur in zonder naar je geroep te luisteren. Behalve aan een jager zou ik een Beagle aan niemand aanraden.

Ik ben het niet helemaal met je eens, maar het is wel een ras dat werk vraagt, een zeker Fingerspitzengefühl, en idealiter – om het voor beide partijen leuk te houden – een passie voor speurhonden.

Ik zou dolgraag een Beagle willen. *Ik* zou er volop van genieten, want ik vind het geweldig om een hond te zien speuren. Om hem zich voor de volle 100% te zien geven in wat hij doet.

Een Beagle los laten lopen? Ik twijfel er niet aan dat het kan, mits je begint met 10 weken, direct bij de adoptie. We hebben een paar Beagles in onze kleine community en die kunnen het net zo goed als de rest. Degenen die ik ken zijn na hun derde jaar zelfs behoorlijke plakzakken. Veel makkelijker dan mijn eigen hond Sana.

Maar.

Het grootste nadeel van de Beagle. Zelfs voor mij, als hondenliefhebber pur sang: ik weet niet of het me zou lukken om hem het blaffen af te leren. Dus als je hem vaak alleen laat, en je werkrooster dwingt je op een dag om vroeg op te staan, oeps geen tijd meer voor de Beagle 's ochtends, oeps dat komt vanavond wel, oeps hij begint neuroses te ontwikkelen... en áls hij dan blaft. DAN BLAFT HIJ OOK ECHT. Dat is niet schattig. Het is indrukwekkend. Ze zijn ervoor gefokt. Het is niet alleen een speurder; zijn rol wanneer hij bij een beer, een zwijn of wat dan ook aankomt, is natuurlijk om niet te dichtbij te komen maar heel hard te gaan staan blaffen. Omdat de rest er langer over doet om er te komen, niemand kan hem bijhouden. Het is bizar.

En het is bekend: sociaal gezien gaat het wel, maar roedels zijn niet echt hun ding. Ze willen gewoon snuffelen. Dus tussen andere honden doen ze vaak een beetje vreemd. Ze denken alleen aan seks en aan snuffelen. Misschien dat hun superieure reukvermogen hen meer "fijnproevers" maakt wat betreft de geur van feromonen, ik weet het niet. Sana heeft trouwens wel wat contact met Beagles, vooral met Elvis en Neptune. Die zijn aardig en proberen nooit op haar te rijden.

Ja, maar jij bent dan ook niet echt het gemiddelde baasje ;-)

Jij bent bereid om er veel meer tijd en energie in te steken dan de meeste mensen die een gezelschapshond zoeken, dat is wel duidelijk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Geen probleem voor Atila, die op het hele rustige platteland woont waar je om de 5-6 km pas een huis of twee tegenkomt...

Maar als het in een appartement is of zelfs in een woonwijk, dan weet ik niet of de buren daar zo blij mee zijn.

Dat typische blaffen hoort bij een beagle bijna bij zijn basisbehoeften, net als speuren enzo. Dus ik denk dat een beagle in huis nemen en hem dan dwingen om stil te zijn, ook niet echt eerlijk is voor dat arme beestje.

Klopt helemaal. En in dat geval is het dus de verantwoordelijkheid van het baasje om te zorgen voor de mentale balans van de hond, om zo de drang om onnodig te blaffen te beperken.

Bij een Goldendoodle kun je de behoefte om te blaffen nog wel intomen. Dat is niet ideaal, maar hij blaft tenminste niet puur op instinct. Maar een beagle, poeh. Dat is volgens mij het grootste gevaar van een beagle in een appartement: dat je er langzaam maar zeker wordt uitgezet.

Vertaald Frans
    Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geen probleem voor Atila, die op het heel rustige platteland woont waar je om de 5-6 km maar één of twee huizen tegenkomt...

Maar als het in een appartement is of zelfs in een woonwijk, dan weet ik niet of de buren dat wel zo leuk vinden.

Dat soort blaffen hoort bij een beagle bijna bij zijn natuurlijke behoeften, net als speuren enzo. Dus ik denk dat een beagle in huis nemen om hem dan te dwingen stil te zijn, ook niet echt fijn is voor dat arme beestje.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Geen twijfel over mogelijk dat je een heel goed baasje zou zijn voor een beagle vol energie, als je ziet hoe goed je voor je mooie Sana zorgt en hoeveel tijd je in haar ontwikkeling steekt.

Mwah, het is wel waar dat een beagle behoorlijk veel blaft en vaak zonder reden. Elke avond in de tuin word ik getrakteerd op een concert van woef woef woef woehoeoeoeoeoe. Het is een soort vreemde verzamelkreet en alle andere honden in de buurt antwoorden in koor, zelfs de honden die normaal gesproken bijna nooit blaffen. De mensen vervloeken me, want dan heb je weer van die zeikerds die woest hun ramen opengooien: "Houden die rotbeesten niet eens een keer hun kop?" Sommigen hebben zelfs antiblafbanden voor hun hond gekocht vanwege dat avondconcert. Ik geef eerlijk toe dat ik hem gewoon zijn gang laat gaan. We wonen op het platteland en het is nog een fatsoenlijke tijd 's avonds, we moeten niet overdrijven, hij mag zichzelf toch een beetje uiten... terwijl de buren maar blijven tieren: "Houd je kop, Fikkie!". Ik ben echt een vreselijke buurvrouw......

😁

Haha lol, dat is precies wat Atila doet, de beagle waar ik het gisteren over had, ook zo'n blafconcert met de andere honden uit de buurt

Het ergste is dat hij dit WIL. Dat is het hele doel. De beagle begint als eerste, hij loeit, en hij WIL de anderen horen terugloeien. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden, zolang de buren er niet te veel last van hebben. We hebben een beagle in de buurt, dat stoort ons niet echt. Hij maakt het niet te bont.

Die van jou lijkt het ook niet te bont te maken Encia

Vertaald Frans
    Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geen twijfel over mogelijk dat je een heel goed baasje zou zijn voor een beagle-op-zonne-energie, als je kijkt naar hoe goed je voor je mooie Sana zorgt en de tijd die je in haar ontwikkeling steekt.

Tja, het is waar dat een beagle behoorlijk veel blaft en vaak zonder reden. Elke avond in de tuin krijg ik een concert van woef woef woef woehoehoehoeeee. Het is heel apart, net een soort verzamelkreet en alle andere honden in de buurt antwoorden dan in koor, zelfs de honden die normaal bijna niet blaffen. De mensen vervloeken me, want dan heb je al die zeurpieten die woest hun raam opengooien: "Houden die rotzakken nou nooit hun kop?" Sommigen hebben zelfs anti-blafbanden voor hun hond gekocht vanwege dat avondconcert. Ik geef eerlijk toe dat ik hem gewoon zijn gang laat gaan. We wonen op het platteland en het is nog op een schappelijk tijdstip, we moeten ook niet overdrijven, hij mag zich toch wel een beetje uiten... terwijl de buren dan staan te gillen: "Hou je kop, Fikkie!". Ik ben echt een vreselijke buurvrouw...

😁

Haha lol, dat is precies wat Atila doet, de beagle waar ik het gisteren over had, zo'n blafconcert met de andere honden uit de buurt.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 35

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!