Eerste hond... Is een Beagle een goed idee?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben een jonge meid van 21.

Al een paar jaar twijfelen mijn ouders, mijn broertje en ik of we een hond zullen nemen. Omdat mijn ouders allebei met honden zijn opgegroeid, hadden ze nogal wat vragen over hoe serieus onze inzet zou zijn.

Dit jaar mag ik van hen, met hun toestemming dus, mijn eerste hond adopteren. Natuurlijk moet ik hem dan wel meenemen als ik op mezelf ga wonen.

Daarom zit ik nu met een heleboel vragen!

Zou een Beagle, een ras waar ik echt een zwak voor heb, een goede keuze zijn als eerste hond?

Is het wel een goed idee om er nu een te nemen, terwijl hij over een jaar of anderhalf waarschijnlijk naar een andere omgeving moet verhuizen?

Kun je beter een reu of een teefje nemen (of is dat puur een kwestie van smaak)?

Zou hij samen kunnen leven met twee cavia's?

Ik heb me natuurlijk al ingelezen over het ras en ik weet dat je er veel mee naar buiten moet en dat ze eventueel in een appartement kunnen wonen (ik woon nu trouwens in een huis met een tuin). Maar ik zou graag wat echte meningen van jullie horen ^^

Alvast bedankt! 0/

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Pico85

Die jonge vrouw van 21, dat is een topic uit februari 2018.

Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, want de Beagle is een meutehond die minstens één maatje nodig heeft. 

Omdat de Beagle een jachthond is die het echt nodig heeft om er vaak met een roedel op uit te trekken om te jagen. 

Omdat je een hond niet adopteert om zijn looks, maar op basis van je levensstijl en je woonsituatie. 

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Aan de andere kant is 1500 m2 tuin natuurlijk hartstikke lekker om in te spelen of om een borreltje in de zon te drinken.

Maar wat stelt dat nou voor voor een beagle of welk ander hondenras dan ook? Niet zo heel veel, het is eigenlijk gewoon een enorme extra kamer van het huis die fijn is voor de 'gekke vijf minuutjes' of om andere honden over de vloer te hebben.  

Laat je hem verder nog wel eens uit?

Vertaald Frans
    Mel37
    Mel37 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Neem vooral geen beagle als eerste hond! We hebben 12 jaar lang een labrador gehad en waren er kapot van toen hij overleed. Na een jaar zonder hond besloten we er weer eentje te nemen, een wat kleinere. We dachten dat een beagle – lief, speels en klein – perfect zou zijn. Wat een vergissing lol 

Nala is een jonge beagle van 1 jaar. Ze is echt een stuiterbal! Ze knuffelt alleen 's avonds als ze slaapt lol. En trouwens, ze snurkt ook nog eens enorm. Ze heeft een tuin van 1500 m² maar ontsnapt de hele tijd. Ze eet echt alles wat los en vast zit: potloden, schoenen... je kunt niets in huis laten slingeren of ze vreet het op. En dat terwijl ze echt wel genoeg te eten krijgt; ze is gewoon een enorme dief. We moeten de keuken altijd afsluiten omdat ze anders op de eettafel klimt. Ze is dol op andere honden, maar ze jaagt achter onze arme kat aan die er al veel langer is. Die arme schat leeft sinds haar komst constant in de stress omdat ze bovenop hem springt en hem plet. Dat heeft me door haar toedoen al een paar spoedritjes naar de dierenarts gekost. Kortom, ze is mooi en kan lief zijn, maar ze is vooral ontzettend eigenwijs. De training is echt lastig, ze pikt niets op. Ze is nu ruim een jaar oud en wat de zindelijkheid betreft: dat doet mevrouw wanneer het haar uitkomt, zeg maar 1 op de 6 keer. Het is absoluut geen hond voor op een appartement. We laten haar ook nooit alleen thuis; we hebben die fout één keer gemaakt en toen heeft ze het hele huis verbouwd (gordijnen naar de knoppen, speelgoed van de kinderen opgegeten terwijl ze zelf genoeg heeft, haar behoefte gedaan in de kinderkamers...). Soms hebben we echt spijt dat we voor een beagle hebben gekozen. Onze labrador was echt veel zachtaardiger en gehoorzamer... We hopen maar dat Nala rustiger wordt als ze wat ouder is 🤞🤞🤞

Vertaald Frans
    A
    Access Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt inderdaad, dat kan ik bevestigen. Ik heb een Elizabeth Beagle van 3 jaar. Ze heeft thuis nog nooit iets gesloopt, maar ik denk dat dat komt door de wandelingen waar ze zich echt helemaal uitput. Het is bizar om te zien, ze is tijdens het wandelen constant in de weer, geen rustmomentje, en ze zet het op een brullen zodat de hele buurt het weet als ze wild ruikt. Ik maak elke ochtend een wandeling van 3 uur en 's avonds nog een van ongeveer 1,5 uur. We verdelen de wandelingen met mijn partner.

Kortom, je hebt echt veel geduld nodig met een Beagle. We laten haar loslopen, dus ik heb een tracker gekocht omdat ze er regelmatig vandoor gaat. In het begin wachtte ik soms wel meer dan een uur op haar, omdat ik niet wist of ze me wel terug kon vinden. Inmiddels snap ik het. Ze heeft een uitzonderlijke neus en weet instinctief waar ik ben. Ik heb ook een ultrasoon fluitje voor de zekerheid. Natuurlijk komt ze niet als je haar roept, het is en blijft een Beagle! Ik heb echt vaak op het punt gestaan om het op te geven.

Tegenwoordig wacht ik niet meer. Ik loop gewoon door en zij pikt me weer op door afsnijroutes te nemen. Ze neemt geen onnodige risico's, haar routes zijn heel nauwkeurig.

Ik zou het echt sneu vinden om haar aan te lijnen als ik zie hoeveel plezier ze heeft tijdens het uitlaten. Het is een super sociale hond, lief voor mensen en andere honden, altijd vrolijk, maar je hebt echt héél veel geduld nodig en je moet haar veel vrijheid geven zodat ze lekker in haar vel zit. Daardoor blijft ze ook goed op gewicht, want Beagles aan de lijn zijn vaak te zwaar. Na de wandelingen slaapt ze enorm veel.

Ik ben haar nog nooit kwijtgeraakt, in het ergste geval stond ze bij de auto op me te wachten.

Dat is dus het dagelijks leven met een Beagle. Ik weet dat ik risico's neem, maar het is dat of haar aan een jager geven.

Het is weer tijd voor een wandeling. We gaan weer voor 2 of 3 uurtjes! Het grote pluspunt is dat het je fit houdt en je ontdekt een hoop mooie wandelpaden.

Vertaald Frans
    A
    Access Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt inderdaad, dat kan ik bevestigen. Ik heb een Elizabeth Beagle van 3 jaar. Ze heeft thuis nog nooit iets gesloopt, maar ik denk dat dat komt door de wandelingen waar ze zich echt helemaal uitput. Het is bizar om te zien, ze is tijdens het wandelen constant in de weer, geen rustmomentje, en ze zet het op een brullen zodat de hele buurt het weet als ze wild ruikt. Ik maak elke ochtend een wandeling van 3 uur en 's avonds nog een van ongeveer 1,5 uur. We verdelen de wandelingen met mijn partner.

Kortom, je hebt echt veel geduld nodig met een Beagle. We laten haar loslopen, dus ik heb een tracker gekocht omdat ze er regelmatig vandoor gaat. In het begin wachtte ik soms wel meer dan een uur op haar, omdat ik niet wist of ze me wel terug kon vinden. Inmiddels snap ik het. Ze heeft een uitzonderlijke neus en weet instinctief waar ik ben. Ik heb ook een ultrasoon fluitje voor de zekerheid. Natuurlijk komt ze niet als je haar roept, het is en blijft een Beagle! Ik heb echt vaak op het punt gestaan om het op te geven.

Tegenwoordig wacht ik niet meer. Ik loop gewoon door en zij pikt me weer op door afsnijroutes te nemen. Ze neemt geen onnodige risico's, haar routes zijn heel nauwkeurig.

Ik zou het echt sneu vinden om haar aan te lijnen als ik zie hoeveel plezier ze heeft tijdens het uitlaten. Het is een super sociale hond, lief voor mensen en andere honden, altijd vrolijk, maar je hebt echt héél veel geduld nodig en je moet haar veel vrijheid geven zodat ze lekker in haar vel zit. Daardoor blijft ze ook goed op gewicht, want Beagles aan de lijn zijn vaak te zwaar. Na de wandelingen slaapt ze enorm veel.

Ik ben haar nog nooit kwijtgeraakt, in het ergste geval stond ze bij de auto op me te wachten.

Dat is dus het dagelijks leven met een Beagle. Ik weet dat ik risico's neem, maar het is dat of haar aan een jager geven.

Het is weer tijd voor een wandeling. We gaan weer voor 2 of 3 uurtjes! Het grote pluspunt is dat het je fit houdt en je ontdekt een hoop mooie wandelpaden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik vind de video echt geweldig, het is precies dat! Die beagle die blaft of eigenlijk meer een soort 'woehoeoeoeoe' laat horen zonder reden en die in huis nooit blaft. Dat is bij mij precies hetzelfde. Mensen zeggen vaak tegen me: 'Wat fijn dat hij niet blaft', maar dat is totdat ze hem 's avonds buiten zien, want bij mij blaft hij eigenlijk bijna alleen 's avonds op die manier, nooit tijdens het wandelen... Ik vind die beagle-kruising aan de lijn ook prachtig, je ziet dat hij trekt als een malle. Tegelijkertijd ziet die hond die losloopt er nog jong uit, te jong om ervandoor te gaan, en een uur is best netjes als hij nog jong is, toch? Hij is superdruk met snuffelen, echt een beagle in al zijn glorie. Ik vind zulke video's om mythes te ontkrachten erg interessant, ik kan niet wachten om er meer te zien. Maar sorry @énergie solaire, ik vind dat deze beagles juist heel representatief zijn voor de kenmerken van het ras.

Tja, we proberen het wel, maar we zijn er nog lang niet LOL

Trouwens, die hond die losloopt is minstens 4 jaar oud, ik zou eerder zeggen 5, als ik het me goed herinner had ik dat een tijdje terug gevraagd. Best bizar, toch?

Eerlijk gezegd ben ik er tot nu toe 8 tegengekomen waar ik genoeg contact mee heb gehad om een goed beeld te vormen. Drie daarvan, Neptune, Elvis en deze (waarvan ik de naam even kwijt ben), kwam ik tegen bij Summit, dus allemaal loslopend. Van dat groepje heb ik de baasjes van Neptune en Elvis gesproken (naast die mevrouw).

Elvis heeft zijn baasje flink laten zweten, maar het is een beetje alsof niemand haar ooit had uitgelegd dat deze hond dat niet kon. Dus zij hield vol. Hij is nu net de 3 jaar gepasseerd en hij gedraagt zich supergoed als hij losloopt. Typisch poedel. Neptune heeft als baasje een man van in de 50, een heel flegmatieke man. Hij heeft een deel van zijn leven in Zuid-Afrika gewoond. Daar was het precies hetzelfde verhaal. Hij beweegt wat meer, loopt wat verder weg. Maar dit baasje vond het geen probleem om hem 's avonds in het donker uit te laten.

Ik ben niet echt kapot van de honden die ons omheinde hondenpark bezoeken. En die hond die vlakbij mij woont, drie huizen verderop, die blaft thuis sowieso. Maar zijn baasje zorgt niet goed voor hem, hij is een beetje neurotisch. De laatste, dat is deze:

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=utufF3FlQek]

En jemig, wat trok hij aan de lijn (toen hij 6 maanden was op die beelden). Maar hij zal nu vast niet meer trekken, want de baasjes zijn doorgegaan met de hondencursus. Ze zitten op het juiste adres. Volgens mij is het nu wel opgelost. Maar het is een hoop werk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We weten inmiddels wel genoeg over de Beagle en we komen ze vaak genoeg tegen tijdens het wandelen om een goed beeld te krijgen. Aan de lijn: onbegonnen werk. Los: een enorme uitdaging. Is dit de ideale hond voor een studente van 21 die het ouderlijk huis verlaat om in haar eerste eigen appartement te gaan wonen? Echt totaal niet.

Als er één "mythe" is die we moeten doorbreken @Énergie, dan is het wel die van de middelgrote hond met een leuk koppie die alleen daarom wordt geadopteerd, en nergens anders om. Want geloof me, de Beagles die het asiel overspoelen zijn echt niet uitgekozen vanwege hun geweldige jachttalenten.

De mythe, dat zijn die "Beagle-ogen" en dat domme gepraat dat je in zoveel rasbeschrijvingen ziet: "natuurlijk kan een Beagle in een appartement wonen als je er maar elke dag mee naar buiten gaat", "hij kijkt je zo lief aan dat je zijn ondeugende streken meteen vergeet" en meer van dat soort onzin.

Het valt me sowieso op dat de meeste mensen die vallen voor een Beagle er gewoon nog nooit echt eentje van dichtbij hebben meegemaakt. Ik zou zeggen: ga zelf maar eens kijken!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 35

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!