🔴SPOED! Mijn hond heeft aan een spoor van een dode rat gelikt

A
Admixel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond. Ik heb een hond van 5 jaar, een terrierkruising reu. Ongeveer 2 uur geleden liet ik hem uit, zoals gewoonlijk. Tijdens het wandelen zag ik een dode rat op een muurtje liggen. Mijn hond heeft geen contact gehad met het lijkje zelf. Maar naast het muurtje zag ik een spoor dat waarschijnlijk van de rat was, die was verplaatst denk ik. De plek was vochtig en mijn hond heeft eraan gesnuffeld en volgens mij zelfs gelikt!!!! Ik maak me best wel zorgen, misschien had die rat wel rabiës, dat is waar ik echt bang voor ben.

Wat voor risico loopt mijn hond?

Op dit moment ligt mijn hond in zijn mand en hij is rustig. Help me alsjeblieft!! Een bezorgd baasje

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pfoe,

Dit heb ik elke dag met Sana.

Maak je niet te druk, daar zijn die inentingen voor.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie reacties, dat stelt me wel een beetje gerust! Het is mijn eerste maatje en ik ben er erg aan gehecht, dus het is logisch dat ik me zo druk maak!

Ik ga hem goed in de gaten houden, fijne avond allemaal!

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zonder mijn honden nu meteen als viespeuken neer te zetten... Ik zou me ook niet direct al te veel zorgen maken. Net als Lorna al zegt: een hond snuffelt nu eenmaal overal rond, rolt eens in de koeienvlaaien, enzovoort...

Mocht je hond iets verdachts hebben binnengekregen en je bent ongerust, dan is het vooral een kwestie van hem goed in de gaten houden. Let op of hij lusteloos wordt, geen eetlust meer heeft of andere symptomen vertoont. Dat is eigenlijk alles wat je kunt doen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is eigenlijk een beetje alsof je in paniek raakt nadat je een stang in de metro hebt aangeraakt.

Krijg je dan corona? Een simpele verkoudheid? Helemaal niks? Of overlijd je aan de gevolgen van een infectie omdat je per ongeluk een super agressieve stafylokok naar je gezicht hebt gebracht en je immuunsysteem verzwakt is zonder dat je het weet?

Niets is onmogelijk, maar de kans is toch wel heel groot dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt ^^

En als je de huisarts belt, zal die je alleen herinneren aan de hygiënevoorschriften en zeggen dat je weer aan de bel moet trekken als je klachten krijgt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerlijk gezegd verbaast het me dat je je zo druk maakt om het snuffelen aan een 'rattenspoor'. Elke hond gaat in zijn leven wel eens snuffelen aan een kadaver, of pakt het zelfs vast of vreet het deels op, tenzij hij in een compleet steriele omgeving leeft.

Kan een dood dier in sommige gevallen een ziekte overbrengen? Zeker, en al helemaal als de hond het echt opeet.

Maar goed, alleen een beetje likken aan een vermoedelijk rattenspoor, daar zou ik me echt totaal geen zorgen om maken.

Bel de dierenarts als je je daar geruster door voelt, maar ik zie niet in wat die kan doen, behalve zeggen dat je weer aan de bel moet trekken als je hond symptomen krijgt.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi en welkom! Is je hond niet ingeënt tegen hondsdolheid? Bij een rat zou ik me in Frankrijk eerder zorgen maken over eventuele bacteriën van de ziekte van Weil (leptospirose)... Het beste kun je even contact opnemen met een dierenarts...
    Ik heb wat informatie opgezocht en de ziekte waar je het over hebt wordt verspreid via rivieren en plassen water... De plek was uiteindelijk al wat ingedroogd, het zat er al 2 dagen, mijn vriend heeft dat bevestigd. Sorry dat ik je lastigval, ik maak me gewoon erg veel zorgen. Als de plek droog was, is er dan nog risico op hondsdolheid of de ziekte van Weil?

Bedankt voor je antwoord

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi en welkom! Is je hond niet ingeënt tegen hondsdolheid? Bij een rat zou ik me in Frankrijk eerder zorgen maken over mogelijke bacteriën van de ziekte van Weil (leptospirose)... het beste kun je even overleggen met een dierenarts.

Zijn vaccinatie is in december verlopen, ik was van plan om die in juni te herhalen... Ik ga proberen een dierenarts te spreken, maar die van mij heeft het momenteel echt hartstikke druk!

Denk je dat hij risico loopt als hij er alleen maar aan heeft gesnuffeld? Bedankt!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi en welkom

Is je hond niet ingeënt tegen hondsdolheid?

Bij een rat zou ik me in Frankrijk eerder zorgen maken over mogelijke bacteriën van de ziekte van Weil (leptospirose)...

Het beste kun je even contact opnemen met een dierenarts...

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!