Welke brokken voor mijn Australische herder?

C
Chicnstu Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Allereerst sorry als dit onderwerp al vaker is besproken, maar ik kan de antwoorden op mijn vragen niet echt vinden (of ik weet gewoon niet hoe ik moet zoeken).

Ik heb een Australische herder van 8 maanden die ik op dit moment nog de brokken geef die hij bij de fokker kreeg (Royal Canin Puppy Medium). Ik merk alleen dat hij ze steeds vaker laat staan en last heeft van winderigheid. Ik zou graag willen overstappen op brokken van een hogere kwaliteit (graanvrij + goed vlees?), maar ik vind het lastig om een keuze te maken. Ik zou dus graag wat hulp of advies willen bij het kiezen.

Merken die me wel goed lijken zijn Carnilove, Orijen en Wolfood (een Frans merk). Ik dacht er dus over om voor een van deze keuzes te gaan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het spoor een beetje bijster ben omdat er zo ontzettend veel verschillende lijnen zijn... Ik weet gewoon niet wat ik moet nemen.

Ik heb mijn dierenarts om advies gevraagd, maar die raadde me Royal Canin en Hill's Prescription Diet aan. Die zitten echter bomvol granen, dus dat heb ik maar even gelaten.

Alvast bedankt voor jullie hulp 😌

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Aiken-Ka
    Aiken-ka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Lewina Nope, geen CMV meer voor ons 😉 In het begin gaf ik het ze nog wel, maar sinds ik dat adresje op een paar kilometer van huis heb gevonden, heb ik alle berekeningen opnieuw gedaan om rekening te houden met wat ik daar allemaal haal (pens, lever, niertjes...).

Ik herinner me nog de eerste keer dat de slager me zomaar een paardenbot gaf met nog lekker veel vlees eraan (ze hebben gesmuld – wel onder toezicht natuurlijk) 🤣

Een 'os à jus' is een varkensbot met vlees en veel merg (wordt vaak voor bouillon gebruikt).

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Uit nieuwsgierigheid heb ik eens bij Tails gekeken: voor Athos kreeg ik, ondanks dat ik alles netjes had ingevuld en heb aangegeven dat hij superactief is, toch een voorstel met minder dan 30% eiwit (28%) en maar 13% vet.

Ik had gevraagd om voer zonder tarwe of maïs, in de hoop dat er rijst in zou zitten, maar ik kreeg aardappel en volgens mij was er nergens een vakje om aan te vinken dat ik dat niet wilde.

Er staat geen informatie over het calcium- en fosforgehalte, waardoor je belangrijke kwaliteitsindicatoren mist.

Met hun aanbieding van "14 dagen gratis" kwam ik erachter dat ik hem ongeveer 260g per dag zou moeten geven (omdat ze me zo'n 3,6 kg wilden opsturen), maar ik kan nergens vinden hoeveel kilocalorieën er per 100g in de brokjes zitten om te zien of het echt aansluit bij wat hij nodig heeft... Terwijl dat volgens mij verplichte informatie is. Misschien staat het wel op de verpakking als je het koopt, maar iets kopen zonder dat je het weet is niet echt handig!

Om goed te zijn zouden ze 420 kcal per 100g moeten bevatten, maar met de ingrediënten en de aangegeven percentages gok ik eerder op 360-380 kcal per 100g... (vergeleken met brokken met vergelijkbare gehaltes).

Dat betekent niet dat het voor andere honden niet goed zou zijn, maar zoals zo vaak werkt het voor de mijne gewoon niet!

Vertaald Frans
    Isis_malinoise
    Isis_malinoise Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, ik stel iets veel simpelers voor... Isis eet deze brokjes, die echt heel betaalbaar zijn: de op maat gemaakte brokken van Tails.com! Je kiest het zelf, je wordt begeleid door experts en je bepaalt de samenstelling (graanvrij, je doel, de vleessoort...). Nou ja, dat is gewoon mijn mening!

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Aiken-ka, dus je balanceert je zelf samengestelde maaltijden met orgaanvlees en vleesbotten en je voegt geen vitamine- en mineralensupplement toe? ^^

Wat bedoel je precies met een "soepbot"?

Vertaald Frans
    Aiken-Ka
    Rapporteren

Vriendelijke reuzen, ik zat op ongeveer 220 euro per maand aan brokken voor mijn 3 honden, de extraatjes niet eens meegeteld. Nu zit ik tussen de 120 en 150 euro (afhankelijk van de voorraad) inclusief de extraatjes. Ik heb een teefje dat nooit brokken heeft verdragen, terwijl ik er echt een heleboel heb geprobeerd 😫

De enige manier om vaste ontlasting te krijgen en geen last te hebben van gasvorming zijn zelf samengestelde maaltijden. Ik heb een slager die paardenlever, snijresten en verschillende soorten orgaanvlees voor me bewaart. Ik koop vleesbotten en vlees in het groot in (dat kost me ongeveer 60 euro per maand), een goed schenkelbot per week (8 euro per maand) en de rest vul ik aan met granen (rijst, quinoa, pasta, griesmeel) en groenten (wortels, spinazie, bonen, witlof...). Eerlijk gezegd is mijn portemonnee daar heel blij mee, maar je moet wel echt op jacht naar koopjes.

Verder ben ik het met je eens dat het "lastiger" is om een hond die huisgemaakte maaltijden krijgt ergens onder te brengen, omdat het tijd kost en ze dat niet altijd willen doen.

Daarom krijgen ze soms blikvoer, want eerlijk is eerlijk: brokken (hoewel ik het nut en de kwaliteit ervan best inzie) waren voor die van mij gewoon geen optie, tenzij ik mezelf blut wilde maken 😢

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Aiken-ka,

Ik ben altijd sceptisch als ik lees dat het goedkoper zou zijn dan brokken. Ik gebruik zelf brokken met een koolhydraatgehalte van zo'n 23 tot 27% voor minder dan € 2 per maaltijd voor een hond van 60 kg.

Wat me nog het meest tegenstaat aan dit soort voeding, is dat als je hond om wat voor reden dan ook naar een pension of zelfs de dierenarts moet (je weet maar nooit), het heel lastig of zelfs onmogelijk wordt om diezelfde voeding te blijven geven. Dus ook al geef je huisgemaakte maaltijden (of iets anders), ik raad je echt aan om je hond ook aan brokken te laten wennen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Orijen krijgt inderdaad steeds meer kritiek. Je merkt langzaam maar zeker dat veel merken vooral veel geld in hun marketing steken, en maar weinig in de rest.

Uiteindelijk is het gewoon middenklasse. De fosforgehaltes zijn blijkbaar te hoog, wat op de lange termijn problematisch is.

Maar goed, dat is hetzelfde liedje bij ontzettend veel merken die van alles en nog wat beloven. Als je bij brokken wilt blijven, doe dan eerst wat testjes met kleine zakjes van een kilo om de verteerbaarheid te checken.

Op de site "unegamelleautop", die wordt beheerd door een voedingsdeskundige (als ik me niet vergis), kun je aardig wat soorten brokken vergelijken op basis van je eigen criteria.

Een ander alternatief is zelf koken; dat kan goedkoper zijn dan 'high-end' brokken of ongeveer even duur, maar het is kwalitatief altijd beter als je het goed aanpakt. Je kiest immers zelf de ingrediënten.

Mocht je hiermee willen beginnen, reken dan alles goed door en raadpleeg een veterinaire voedingsdeskundige. Met recepten die je simpelweg van internet plukt, riskeer je namelijk een tekort aan voedingsstoffen.

Vertaald Frans
    Aiken-Ka
    Rapporteren

Gentils géant het voordeel van zelfgekookte maaltijden is juist dat je makkelijk kunt variëren (vlees, granen, groenten, oliën 😉)

Ik heb ook gemerkt dat mijn honden minder drinken sinds ze zelfgekookte voeding krijgen dan wanneer ze brokken eten.

Er zijn uitstekende brokken op de markt en als je inderdaad alleen brokken blijft geven, is het ideaal om zoveel mogelijk af te wisselen 😉

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Chicnstu

Laat je niet vangen door die hele marketinghype rondom graanvrij voer. De hond is een gedomesticeerd dier dat al 10.000 jaar lang een "omnivoren"-dieet krijgt.

Volgens mij is het allerbelangrijkste dat je een hond hebt die allerlei soorten voer probleemloos kan eten en verteren. Wissel dus lekker af met verschillende merken en soorten brokjes, en geef niet elke dag alleen maar hetzelfde.

Vertaald Frans
    Aiken-Ka
    Rapporteren

👋 Hoi Lewina, met hulp van een dierenarts is het eigenlijk zo gepiept 😀

Het kost me 25 à 30 minuten per dag om een verse maaltijd te bereiden (met 3 honden valt dat best mee 😂)

Wat de berekeningen betreft: ja, je moet echt even een pro inschakelen om er zeker van te zijn dat ze alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen.

Ik ben echt geen fan van brokken. De enige die hier goed werkten, waren zelfs duurder dan zelf koken 😢 Bij alle andere soorten die ik heb geprobeerd was het een drama (diarree, scheten... kortom, brokken zijn voor mij een beetje 'traumatisch' 🤪)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer