Teefje agressief sinds haar eerste loopsheid

D
Dogloverrrrrr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan sinds de eerste loopsheid van mijn hondje. De band tussen mijn reu van 5 jaar en haar (7 maanden) is namelijk erg gespannen geworden... Ze hebben al een paar keer gevochten. Gelukkig zonder wonden, maar het ziet er heel heftig uit. We hebben ze tijdelijk uit elkaar moeten halen om een oplossing te zoeken; hij zit momenteel bij mijn ouders.

Vóór haar loopsheid ging alles goed, ze konden het supergoed met elkaar vinden en waren echt onafscheidelijk.

Ook merk ik dat ze agressief gedrag begint te vertonen naar andere honden, wat ze voorheen nooit deed, en ook naar mensen (blaffen, grommen), wat ze ook nooit eerder heeft gedaan...

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een beetje doorheen zit... En mijn hond voor langere tijd bij mijn ouders laten, is voor mij echt geen doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

2 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Boxy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Tijdens de loopsheid kunnen teefjes verschillende stemmingen hebben: onrust, opwinding, vermoeidheid, zenuwachtigheid, chagrijnig zijn, minder geduld, somberheid...

De volgorde van deze fases hangt af van de hond en ze krijgen ook niet allemaal met al deze dingen te maken.

Probeer haar dezelfde houvast te geven als normaal, maar grijp rustig in als ze zenuwachtig of agressief reageert op alles wat beweegt. Je moet duidelijk naar haar zijn, zodat ze begrijpt dat jij er bent om haar te beschermen, dat er eigenlijk geen gevaar is en dat ze zich gewoon kan ontspannen zoals voorheen.

Tijdens de loopsheid kun je ook de fysieke en mentale uitdaging verhogen (afhankelijk van hoe je hond zich voelt). Hetzelfde geldt voor rust. Die van ons heeft bijvoorbeeld wat meer actie nodig een paar weken vóór de loopsheid en tijdens de eerste fase, en daarna juist meer rust... En na de loopsheid is ze vaak wat somber.

Als je basisregels duidelijk zijn en dat ook blijven tijdens de eerste loopsheid, zul je bij de volgende cycli geen problemen hebben. De hond leert zelf ook steeds beter om met haar emoties om te gaan.

Wat betreft je reu: als hij niet gecastreerd is en erg opdringerig doet, is dat misschien de reden voor de ruzies... Ze kan zich dan lastiggevallen voelen.

Verder moet je over het algemeen ingrijpen om de één te leren de ander met rust te laten en/of de ander te leren wat toleranter en relaxter te zijn.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Agressie bij een teefje kan komen door een gedragsprobleem of hormonaal zijn.

In wat je beschrijft, zie je een duidelijke verandering in het gedrag van je hond naar reutjes sinds haar eerste loopsheid. De kans is dus groot dat het een gedragsverandering is door de hormonen die tijdens haar loopsheid vrijkomen. Agressief gedrag kan namelijk echt toenemen aan het begin van de loopsheid.

Als je hond na een tijdje weer rustiger wordt, komt deze agressie waarschijnlijk door de hormoonproductie tijdens haar cyclus. In dat geval kan een sterilisatie misschien helpen om de agressie van je hond te verminderen.

Wat betreft de systematische agressie naar mensen en honden die ze niet kent: het is goed mogelijk dat je zelf gespannen bent tijdens die ontmoetingen omdat je hond al eerder agressief is geweest. Je hond voelt aan dat je gespannen bent en gaat dan blaffen of grommen... Dit gedrag is absoluut niet onomkeerbaar; je zult zien dat als je zelf meer ontspannen bent, je hond ook rustiger wordt.

Hopelijk heb je hier wat aan,

Jeanne

Vertaald Frans
  • 2 reacties van 2

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!