Puppy te klein voor zijn leeftijd

Pogo01
Pogo01 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb mijn kleine Pogo nu 3 maanden geleden geadopteerd. Alles gaat echt supergoed, hij is snel gewend geraakt aan zijn nieuwe omgeving en heeft zijn plekje binnen ons gezin echt gevonden. Het is een heel energieke pup van 5 maanden, ik laat hem zo'n 2 tot 3 uur per dag uit.

Vanmiddag ben ik bij de dierenarts geweest voor zijn herhalingsprikjes. Alles is goed, hij is in topvorm, dus helemaal perfect.

Mijn dierenarts vindt hem alleen wel "klein" voor zijn leeftijd en zegt dat het vast een Miniature Australian Shepherd is. Hij weegt met 5 maanden namelijk pas 10 kg en is niet echt hoog op de pootjes. Toen ik hem bij de fokker kocht, zei ze dat hij rond de 35 kg zou wegen als hij volwassen is... Ik snap er nu dus niks meer van... Kan mijn hond ineens een groeispurt krijgen?! Zou de fokker tegen me hebben gelogen?!

Alvast bedankt voor jullie reacties 🐶

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja precies, dat zijn normaal gesproken inderdaad twee verschillende rassen; bedankt Caroline-Eg

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

De Miniature American Shepherd (de mini Aussie) is inderdaad ontstaan door een selectie van de kleinste Australische Herders uit nestjes om die specifieke kenmerken te behouden... later zijn er kruisingen gedaan tussen de Australische Herder en de mini om tot de officiële rasstandaard van de Miniature American Shepherd te komen.

Wat Belpatt betreft ben ik het met @Patou eens: de gewichten en groeicurves zijn niet altijd even "realistisch". Je moet echt goed uitkijken met de curves van particulieren (of het nu gaat om honden met stamboom of kruisingen).

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Tani28700. Er bestaan mini's, en dat is nou net het probleem: je koopt een hond in de veronderstelling dat het een standaard Australische herder is, maar je eindigt met het formaat van een mini. De kans is groot dat er iets niet klopt bij de ouders. Hoewel de twee honden oorspronkelijk van hetzelfde ras komen (maar ze staan nu als twee verschillende rassen te boek), worden ze niet met elkaar gekruist, in tegenstelling tot bij de Duitse spits. Ik denk, en ik kan het mis hebben, dat de vader waarschijnlijk een mini is.

Je zou ook eens bij de andere pups moeten kijken of zij hetzelfde probleem hebben, maar volgens mij praten we hier over een verschil van wel 8 tot 10 kilo vergeleken met een volwassen standaard Australische herder reu van een klein tot gemiddeld postuur. Er is hier echt iets mis. Dit gaat veel verder dan een hondje dat toevallig net wat kleiner is gebouwd.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar bestaan er geen "miniature" Australian Shepherds? Was er een paar weken geleden niet een post over? Ik weet het niet helemaal zeker.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Patou 88, voor de Tsjecho-Slowaakse Wolfhond is dat het minimum van de standaard (hoewel bijna geen enkele hond daar tegenwoordig nog binnen valt). Voor de Pyrenese Berghond weet ik het niet precies. Maar bij de Australische Herder zitten ze binnen de normen (de rasstandaard geeft daar meer details over). In ieder geval, wetende dat ik een hond heb die 9 kilo woog met 5 maanden en nu 12 kilo weegt, of zelfs 11,5 afhankelijk van het seizoen, betwijfel ik of deze Australische Herder ooit de 20 kilo gaat halen. Als hij de 16 kilo haalt, is dat volgens mij al heel wat. Deze hond heeft duidelijk het postuur van een mini.

Het is trouwens wel belangrijk om dit soort dingen op te merken. Ik had mijn hond dan wel niet toen hij 2 maanden oud was, maar hij woog toen 2,5 kilo. Deze hond moet toen dus echt wel 3 of maximaal 3,5 kilo hebben gewogen op die leeftijd. Geen enkele Australische Herder, of het nou een reu of een teefje is, weegt zo weinig. Tegelijkertijd vinden mensen het soms lastig om het in te schatten als ze nog klein zijn; ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak mensen dachten dat ik een Tsjecho-Slowaakse Wolfhond of een Duitse herder in mijn armen had, terwijl mijn hond nu een schofthoogte van slechts 33 cm heeft. Dat soort dingen zie je simpelweg pas als je vaker honden van verschillende formaten hebt meegemaakt.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ik heb de Belpatt-website bekeken die Mel1 noemde. Zelfs al zou hij een heel kleine bouw hebben, dan zou hij met 5 maanden minimaal 16 kilo moeten wegen.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Nou ja, 10 kilo bij 5 maanden was zowat het gewicht van mijn Västgötaspets op die leeftijd, die nu 12 kilo weegt. Dat hij een kleintje is, oké, maar op dit niveau is dat echt niet mogelijk. Of de fokker heeft je voorgelogen (heb je de moeder gezien?), of de hond heeft een probleem. 35 kilo voor een volwassen Australische Herder is ook bijna onmogelijk, tenzij hij zwaar overgewicht heeft.

Persoonlijk ben ik het met je dierenarts eens, zeker als de hond geen stamboom heeft. Vergeet niet dat bij driekwart van de honden (behalve bij hele grote rassen) 80% van de groei met 6 maanden al klaar is. De hond van mijn moeder woog met 6 maanden 25 kilo en met 1 jaar 28/29 kilo. Een hond die dit weegt met 5 maanden zal volgens mij niet boven de 15/16 kilo uitkomen als hij volwassen is. Zeker omdat de Mechelse Herder qua gewicht en grootte ongeveer dezelfde standaard heeft als een Australische Herder (hoewel je bij Mechelaars vaker honden ziet die buiten de standaard vallen).

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

10 kg bij 5 maanden lijkt me onwaarschijnlijk dat hij als volwassene 35 kg gaat wegen... Een hond groeit niet in één keer, hij heeft een stabiele groeicurve.

Je kunt je aanmelden op de site "Belpatt" om te zien waar je pup op die groeicurve zit.

Ik heb het voor mijn eigen hond gedaan en op basis van zijn gewicht op verschillende leeftijden gaven ze aan dat hij 70 kg zou worden, en nu hij 20 maanden is, weegt hij dat ook echt. Dus die groeicurve klopte precies.

Voor een ras dat veel vaker voorkomt, zou je een vrij nauwkeurige groeicurve moeten krijgen. Je kunt hem dan ook vergelijken met andere honden op de site.

Van de Bordeauxdog staan er maar weinig op, maar van de Australische herder zijn er vast een hoop, dat is echt een modehond.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

35 kg is een flink gewicht voor een Australische Herder. De rasstandaard gaat tot 34 kg...!

Het wordt waarschijnlijk een kleintje, maar hij zal als hij volwassen is (rond de 2 jaar) vast wel 25 kg wegen. Qua grootte groeit hij nog wel even door. Dus geen zorgen, als hij kerngezond is, komt de rest vanzelf wel.

Ik heb zelf honden die aan de kleine kant zijn voor hun ras, maar dat vind ik helemaal prima. Ik merk in mijn omgeving namelijk dat de grotere honden vaak meer gezondheidsproblemen hebben.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heeft je hond een stamboom?

Trouwens, hij is nog jong, dus maak je niet te snel zorgen ^^

Verder ken ik de onder- en bovengrens van het gewicht niet, dus daar kan ik niet echt iets over zeggen ^^

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!