Puppy te klein voor zijn leeftijd

Pogo01
Pogo01 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb mijn kleine Pogo nu 3 maanden geleden geadopteerd. Alles gaat echt supergoed, hij is snel gewend geraakt aan zijn nieuwe omgeving en heeft zijn plekje binnen ons gezin echt gevonden. Het is een heel energieke pup van 5 maanden, ik laat hem zo'n 2 tot 3 uur per dag uit.

Vanmiddag ben ik bij de dierenarts geweest voor zijn herhalingsprikjes. Alles is goed, hij is in topvorm, dus helemaal perfect.

Mijn dierenarts vindt hem alleen wel "klein" voor zijn leeftijd en zegt dat het vast een Miniature Australian Shepherd is. Hij weegt met 5 maanden namelijk pas 10 kg en is niet echt hoog op de pootjes. Toen ik hem bij de fokker kocht, zei ze dat hij rond de 35 kg zou wegen als hij volwassen is... Ik snap er nu dus niks meer van... Kan mijn hond ineens een groeispurt krijgen?! Zou de fokker tegen me hebben gelogen?!

Alvast bedankt voor jullie reacties 🐶

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lacurieuse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik sluit me aan bij de rest, dat is wel een heel kleine pup... zelfs voor de kleinste uit het nest... heeft hij een stamboom?

Veel Aussie-reuen wegen tussen de 23/24 en 30 kg. Om je een idee te geven: mijn teefje, die nu ze uitgegroeid is 24 kg weegt, was met 5 maanden 15 kg en met 6 maanden 17 kg.

Het wordt inderdaad een heel klein formaatje, misschien 14/15 kg.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, de pup is inderdaad heel klein..

Kijk ook naar de voeding..

Wat fokkers betreft: ik ben bij drie verschillende fokkers teleurgesteld voor m'n gezin en m'n honden (van de 4 in totaal).. ik ga streng zijn, maar een goede, serieuze fokker vinden is tegenwoordig echt heel erg lastig geworden... Net als met dierenartsen...

Een Australische herder die aan het einde van de groei op 35 kg wordt geschat, dat zit wel in de hoge curve..

Ja, hij gaat dat gewicht later echt niet halen..

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Doudou229, ja, maar je hebt vast ook wel gezien dat dit 'konijntje' echt veel kleiner is dan gemiddeld. Hoe kun je nou verwachten dat een pup 35 kilo gaat wegen, terwijl hij met 2 maanden duidelijk niet meer dan 3,5 kilo woog? Er is hier duidelijk iets mis. Ik heb het idee dat fokkers die 'van niets weten' steeds vaker voorkomen. En dan hebben we het nu alleen nog maar over de grootte; ik heb zelf een pup gehad met een dodelijke ziekte. Als wij dat als leken al snel doorhadden, vraag ik me af hoe een fokker die al 20 jaar ervaring zegt te hebben dat niet heeft gezien, zeker omdat ze de pup tot 3 maanden heeft gehouden (tegen bijbetaling).

Deze pup is echt heel erg klein. Of het hele nest is zo, en dan weegt de vader echt geen 35 kilo, of dit is de enige en dan moet je dat als fokker gewoon aan de eigenaar melden. Deze hond gaat niet eens het gewicht van een klein formaat teefje halen.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Dit is even off-topic hoor

Ik heb jarenlang dwergkonijntjes gehad, nestjes van dezelfde moeder en vader

Tussen de kleintjes die bij ons geboren zijn... zat er een heel kleintje bij, met de allerkleinste oortjes, echt een ukkie vergeleken met zijn broertjes en zusjes. Zelfs toen hij bijna volwassen was, paste hij nog bijna in een kippenei... ook als volwassene bleef hij heel klein, kleiner dan zijn ouders... de wonderen van de natuur...

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Misschien een mini-vader... of gewoon de kleinste van dit nestje...

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

even wachten op zijn reactie 🙂

Maar het belangrijkste is dat hij fit is, speels en super schattig op zijn avatar,

hij heeft echt een heerlijk koppie!

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Normaal gesproken worden die mini's voor meer verkocht. Daarom denk ik aan een kruising, wat de prijs sowieso omlaag zou halen. Je kunt niet liegen over de moeder van de pup, maar over de vader kan dat altijd. En hoe bizar het ook klinkt, dat kan zelfs bij honden met een stamboom. Beweren dat de dekking door de ene hond is gedaan terwijl het eigenlijk een andere was... ze gaan echt niet van elke pup het DNA controleren, en dat gebeurt zelfs nog best vaak ook.
    Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Zou de fokker hem dan niet duurder hebben verkocht als het een Mini was geweest?

Of zeg ik nu iets geks?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!