Hoi allemaal,
Ik heb nu sinds een week een Australische Herder-puppy in huis. Zoals ik al verwachtte, was de verandering in het begin erg stressvol voor hem en was hij dus bang. Maar sinds een paar dagen komt hij eindelijk los en lijkt hij zich bij mij thuis op zijn gemak te voelen.
Buiten is dat echter een heel ander verhaal.
Om te beginnen is hij erg aarzelend zodra we de drempel van de deur overstappen naar buiten. Eenmaal buiten gaat het wel beter, maar het is alsof hij gewoon geen zin heeft om naar buiten te gaan; ik moet hem echt overtuigen door hem te roepen en door mijn knieën te gaan.
Als we eenmaal buiten zijn, loopt hij de hele wandeling tegen mijn voeten aan en draait hij om me heen, met zijn staart omlaag, of hij gaat voor me zitten. Ik woon in de stad, dus ik dacht dat al die auto's en geluiden nieuw voor hem waren en dat het normaal is dat hij schrikt. Hij is ook bang voor mensen als hij ze in de verte ziet, maar als ze dichterbij komen is hij blij om ze te zien en springt hij tegen ze op. Hij is ook bang voor andere honden en blaft als hij er eentje van een afstandje ziet.
Ik heb een hondentrainer gebeld en die vertelde me dat dit geen normaal gedrag is voor een puppy. Ze horen avontuurlijk te zijn en deze angst in het begin niet te hebben. Maar ik vraag hier liever om een second opinion, want ik dacht dat zij er natuurlijk belang bij heeft om dat te zeggen, zodat ik een puppytraining-pakket bij haar afneem (niet dat dat per se een slecht idee is, maar ik wilde toch een mening van buitenaf over het gedrag van mijn puppy).
Kortom: is het normaal dat een puppy de eerste dagen aarzelend en angstig is en verandert dit nog, of is er echt een gedragsprobleem met mijn puppy?
Sorry voor het lange bericht, maar ik wilde de situatie zo goed mogelijk uitleggen.
Bedankt allemaal!