Mijn puppy doet zijn behoefte niet tijdens het wandelen
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Er is ook nog een andere mogelijkheid: als hij weet dat je direct met hem naar binnen gaat nadat hij zijn behoefte heeft gedaan, dan houdt hij het gewoon op om het plezier zo lang mogelijk te rekken.
Als hij zijn behoefte doet tijdens de wandeling, loop dan daarna nog even door, zodat hij niet de associatie maakt: plassen = ik moet weer naar binnen.
Als hij in huis plast, maak het dan altijd schoon buiten zijn gezichtsveld en gebruik baking soda (zuiveringszout) of natuurazijn.
Deze twee middelen breken de hardnekkige geurtjes volledig af die wij als mensen niet ruiken, maar die de hond vertellen dat hij daar zijn behoefte kan doen.
Hallo, wandelingen zijn voor puppy's echt heel indrukwekkend! Hij ontdekt allerlei nieuwe texturen, geluiden en geuren. Wandelen is in het begin dan ook mentaal erg vermoeiend voor veel pups.
Dat hij buiten zijn behoefte nog niet doet, is een teken dat er op dit moment nog te veel prikkels zijn voor hem om zich genoeg te kunnen ontspannen. Tijd en geduld zijn de belangrijkste factoren om dit op te lossen.
De periode van 3 tot 5 maanden is de belangrijkste fase voor zijn mentale ontwikkeling. Hoe meer nieuwe dingen hij ziet (auto's, fietsen, het park, paarden...), en hoe meer honden en mensen hij ontmoet, hoe lekkerder hij in zijn vel komt te zitten en hoe socialer hij wordt. Zo raakt hij namelijk gewend aan al die prikkels en leert hij de hondentaal door met andere honden om te gaan.
Bouw de wandelingen rustig op. Probeer hem de wandeling echt aan iets positiefs te laten koppelen door hem enthousiast te belonen met je stem en wat lekkers tijdens het lopen. Laat hem ook met zijn favoriete speeltjes spelen. Doe dit eerst op een rustige plek en pas als je ziet dat hij op zijn gemak is, kun je naar een iets drukkere plek gaan, enzovoort...
En natuurlijk, als hij buiten zijn behoefte doet – ook al is het maar één keer per week – beloon hem dan overdreven enthousiast. Geef hem een lekker snoepje, zodat hij buiten plassen en poepen koppelt aan iets positiefs. Dan zal hij dit gedrag steeds vaker herhalen.
Gebeurt het toch binnen? Besteed er dan geen aandacht aan, ruim het op zonder dat hij het ziet en word vooral niet boos. Dat lost het probleem niet op en kan het zelfs verergeren.
Veel succes en geniet van je kleine schat! 😁
Zoek de plekken op waar andere honden hun poot optillen en laat hem daar lekker snuffelen. Uiteindelijk wil hij dan vanzelf ook zijn eigen 'handtekening' achterlaten. Maak er op dat moment een gewoonte van om echt superenthousiast te reageren en gebruik de woorden die hij moet gaan herkennen (zoals 'plasje', 'buiten' en 'goed zo').
Hij is nog hartstikke jong! Een flinke aai en lekker enthousiast doen als hij het buiten doet; dan begrijpt hij vanzelf dat je het fijn vindt als hij buiten plast en poept👌
De buitenwereld is nog zo interessant voor hem, met al die ontdekkingen komt het doen van zijn behoefte pas daarna.
Heb je een foto van de kleine?
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tijdens het wandelen niet echt even de tijd neem om stil te staan. Ik loop meestal gewoon door. Ja, hij doet het wel in de tuin, maar niet altijd. Het komt vaak voor dat hij een hele tijd in de tuin is en zodra hij weer binnen is: plasje.
Hoi!
Ja, dat gebeurt echt heel vaak. Doet hij het wel in je tuin?
Wat nou als je eens op één plek blijft staan, zodat hij even kan ontspannen en snuffelen... en dan misschien zijn behoefte doet?
Met andere honden erbij zou dat zeker helpen.
Houd ons op de hoogte!
Misschien dat een wandelmaatje hem aanmoedigt om het te doen?
7 reacties van 7