Hoi allemaal,
Mijn teefje van een jaar is net voor het eerst loops. Ze gaat er eigenlijk prima mee om, maar omdat dit mijn eerste hond van dit geslacht is, heb ik wat vragen over haar gedrag...
Haar gedrag naar ons toe is niet echt veranderd; ze is misschien zelfs wel wat aanhankelijker, maar ik heb het idee dat ze zich anders gedraagt tegenover haar hondenvriendjes. Ik merk al een paar weken dat ze rustiger wordt (echt een groot verschil met drie maanden geleden), maar sinds ze loops is, lijkt ze totaal niet meer geïnteresseerd in andere honden. Tijdens het wandelen kwamen we vandaag twee honden tegen die samen aan het spelen waren. Ze kent ze goed en normaal gesproken gaat ze altijd helemaal los met hen. Omdat ik goed kan opschieten met het baasje besloten we een stukje samen op te lopen, maar mevrouw bleef gewoon in haar eentje wat rondsnuffelen en reageerde totaal niet op de speeluitnodigingen van de andere twee. Die honden begrepen het en gingen weer samen verder spelen.
Even later stonden we stil om wat te kletsen en die andere twee honden waren nogal lomp aan het spelen. Ushi, die bij mijn voeten stond, liep ineens op ze af en begon tegen ze te blaffen, alsof ze hen even op hun nummer wilde zetten en wilde zeggen dat ze wat rustiger moesten doen. Dat heeft ze echt nog nooit gedaan. Weer even later kwam een van die honden – een jonkie die de sociale codes nog niet helemaal snapt – nogal opdringerig om spel vragen (het was bijna irritant) door achter haar aan te rennen. Ushi, die normaal dol op hem is, voelde zich duidelijk niet prettig (staart tussen haar benen). Omdat ik zag dat ze zich niet fijn voelde en die andere hond echt te zwaar bleef aandringen, heb ik haar bij me geroepen.
Nou, dat was dus het verhaal van mijn wandeling. Er is eigenlijk niets negatiefs gebeurd (integendeel, ze gedroeg zich hartstikke goed), maar ik herkende haar gedrag gewoon niet. Ik vraag me af of dit door de loopsheid komt of dat ze gewoon "volwassen" aan het worden is.
Bedankt!