Hulp nodig! Australische herder: verschil in karakter tussen reuen en teven?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Echt ontzettend bedankt voor alle uitleg en de tijd die je voor me hebt genomen!
Het antwoord blijft nog even een raadsel 🙄 Ik kom zeker nog terug op het forum om mijn ervaringen te delen en te vertellen wat voor karakter ons maatje heeft.
Fijne dag nog allemaal!
Persoonlijk vind ik de verschillen niet zo groot. Ik zou zeggen dat teefjes bij een ruzie vaak minder snel uit hun slof schieten, maar dat ze lastiger te peilen zijn als het eenmaal zover is (althans, dat is wat mij is opgevallen). Ik weet niet of dit echt altijd zo is, maar bij alle reuen en teven die ik heb gehad was dat wel het geval. In één oogopslag zie ik aan mijn reu dat hij onrustig is en dat hij er genoeg van begint te krijgen. Bij mijn teefje is dat echt een stuk lastiger.
Hoewel ze uiteindelijk allebei rustig zijn, allebei netjes aan de lijn lopen en niet vechten tenzij een andere hond ze een hele tijd loopt te klieren (mijn reu is wat beschermender en verdedigt het teefje vaak). Maar afgezien daarvan, als de vraag is: ga je meer problemen krijgen met een reu of een teef?! Dan is het antwoord simpelweg niet te geven.
Het hangt echt van de hond af. Natuurlijk is het in de buurt van een loopse teef lastiger met een reu, maar ik heb maar weinig honden meegemaakt die echt wegliepen om loopse teven op te zoeken. En wat betreft vechtpartijen: het komt zelden voor dat eigenaren zo onverstandig zijn om hun reuen bij een loopse teef te laten.
De redenen voor gedragsproblemen zijn uiteenlopend en hebben vaak helemaal niks met het geslacht te maken.
Om nog even wat te verduidelijken, aangezien @Patou88 het erover heeft: ik zou zeggen dat het afhangt van de oertypen waar het over gaat. Als we het over de bekendste rassen hebben, dan is de reu vaak agressiever dan de teef, maar bij de primitieve rassen zijn de meeste soorten totaal onbekend; die zijn vaak best makkelijk op te voeden en geven geen problemen.
Hoi allemaal, bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om te reageren en voor jullie advies. We hebben eigenlijk geen voorkeur voor het geslacht...
We hebben zelf reutjes en teefjes gehad en kennen er ook genoeg in onze omgeving van allerlei verschillende rassen... ze zijn allemaal anders :-D
Ik ben het helemaal met jullie eens dat de opvoeding en de activiteiten die we samen gaan doen het gedrag zullen bepalen (staat op de planning!)
Ik lees op verschillende forums veel uiteenlopende verhalen over het karakter van de Australian Shepherd.
We gaan stoppen met te veel nadenken en rekenen definitief af met deze mythe :-D
Bedankt voor al jullie reacties.
Fijne avond!
Uit mijn ervaring zijn teefjes wat sluwer; ze doen hun dingetjes stiekem en maken misbruik van hun status als teefje om de reuen te jennen, terwijl reuen er bij een probleem gewoon direct op afgaan, zonder poespas ^^ Vandaar dat ze misschien wat ingewikkelder zijn dan reuen.
@patou "Bij een Australische herder, wat weer een heel ander verhaal is, reu of teef, denk ik dat de oplossing eerder ligt in de activiteiten die je hem kunt bieden — en dat moet echt heel veel zijn — dan in het geslacht."
Ben ik het mee eens.
Goedenavond,
Het is inderdaad zo dat bij veel honden de teefjes een pittiger karakter hebben dan de reuen! Toekomstige eigenaren denken vaak onterecht dat het adopteren van een teefje automatisch betekent dat ze een rustig en makkelijk dier in huis halen dat minder druk en onstuimig is dan een reu. Vaker dan je denkt zijn teefjes juist ondeugend en laten ze zich niet zomaar de wet voorschrijven.
Houd goed in je achterhoofd dat elke hond, of het nu een reu of een teefje is, een basiskarakter heeft dat je meer of minder kunt sturen door de opvoeding die je geeft. Je hebt de aanleg van de hond, en wat jij ermee doet. Dat gedeelte moet je echt niet onderschatten.
Succes,
Lucie
5 reacties van 5