Hond huilt als een wolf wanneer we weg zijn, wat te doen?

E
Erza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

We hebben een teefje van 7 maanden, een kruising tussen een husky en een Australische herder. Sinds kort weten we dat ze als een wolf huilt wanneer we van huis zijn. Ik denk dat ze het gewoon niet fijn vindt om alleen te zijn, want dat komt echt zelden voor. Het gebeurt misschien 1 à 2 keer per week voor maximaal 7 uur. Sinds het mooie weer laten we haar in de woonkamer, eetkamer en keuken met toegang tot de tuin als we weg zijn. Ze heeft ook verschillende speeltjes om zich bezig te houden en natuurlijk heeft ze eten en drinken. Bij thuiskomst negeren we haar in het begin. Ik heb ook geprobeerd om haar nog flink uit te laten voordat we weggaan. Ik weet echt niet wat ik nog meer kan doen. We hebben een heel goed contact met onze buren en ik wil niet dat dit hun rust verstoort. Hebben jullie tips?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • E
    Erza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als ik het heb over maximaal 7 uur, dan is dat echt heel zeldzaam. Vorige maand gebeurde dat alleen op een zondag en deze maand op een zaterdag. Deze week is ze alleen gistermiddag van 15:30 tot 19:00 alleen geweest, ik vind dat heel redelijk. Bovendien houden mijn buren, met wie we het goed kunnen vinden, een oogje in het zeil (ze is ook al eens met ons mee naar hun huis gegaan). We zien elkaar door het hek. Echt ongelofelijk hoe sommigen het niet kunnen laten om meteen te oordelen!! Die camera heb ik al geprobeerd en toevallig sliep ze die dag bijna de hele tijd. Bedankt voor jullie tips. Ik ga ook proberen wat lekkers te verstoppen om haar bezig te houden; volgens mij bestaan er van die voerballen voor, dat werd me aangeraden.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natuurlijk spreekt hij geen mensentaal; hij begrijpt de context van het woord en herkent de klank. Hoe denk je dat hij anders stemcommando's leert?

En als je "lekker eten", "kom we gaan" of "naar buiten" tegen hem zegt, spreekt hij echt geen Nederlands, maar hij snapt de bedoeling wel. Als je "toet toet" zegt en dat betekent voor hem dat hij moet gaan zitten, dan is dat voor hem gewoon het commando voor "zit".

Dus of je nu "ik kom eraan" zegt of "blublub", als dat voor de hond betekent dat zijn baasje zo weer terug is, dan is het goed. Maar voor ons als Nederlandstaligen is het natuurlijk makkelijker om woorden te gebruiken die we in het dagelijks leven toch al instinctief gebruiken.

Al weet ik niet of alleen het praten tegen hem genoeg is om dit soort geblaf echt te laten stoppen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

PS: honden spreken geen mensentaal! Dus hem gedag zeggen zorgt er echt niet voor dat hij minder blaft

Een volwassen hond kent (heeft onthouden, herkent) tussen de 150 en 300 menselijke woorden

(in tegenstelling tot ons... wij herkennen er misschien... wat? een stuk of twaalf?? verschillende soorten geblaf...)

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

*laat je vaste radioprogramma aanstaan, of je favoriete muziekzender, maar vermijd zenders met van die plotselinge, schreeuwerige reclames

*geef duidelijke commando's ("blijf daar", "wacht", "stil"). (bij een Australische herder werken duidelijke instructies meestal wel goed, bij een husky weet ik het niet)

*geef een speeltje of iets om op te kluiven waarvan je weet dat hij er dol op is (je moet er vaak een paar proberen om te ontdekken wat voor hem werkt)

-7 uur? Dat is echt veel te lang voor een puppy!!! Schakel een hondenuitlaatservice in die hem op z'n minst voor de middag komt ophalen

Vertaald Frans
    Fox76
    Fox76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Twee keer per week alleen zijn is best vaak. En 7 uur is echt heel lang voor een hondje van pas 7 maanden oud. Het is nog een baby die je eigenlijk nog niet alleen kunt laten. Breng hem naar vrienden of buren als je hem niet mee kunt nemen. Als hij straks volwassen is, leert hij vanzelf wel om alleen te zijn en op je te wachten.

Hoe meer je dit nu forceert op de manier waarop je dat nu doet, hoe groter de kans dat je straks een volwassen hond hebt die totaal niet alleen kan zijn.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je moet je hond inderdaad in kleine stapjes laten wennen aan het alleen zijn en haar belonen als ze niet blaft.

Een hond gaat blaffen of janken als de baasjes er niet zijn wanneer hij angstig is. Die angst neemt af als je er bent. Probeer er dus achter te komen of het door angst komt: in dat geval maakt tegen hem schreeuwen de angst alleen maar groter.

Je kunt ook een gedragsdierenarts inschakelen die de oorzaak van het blaffen onderzoekt (verveling, niet alleen willen zijn, angst) en je helpt bij het vinden van een passende gedragstherapie en, indien nodig, een medische behandeling.

Ik hoop dat ik je vraag hiermee heb beantwoord.

Groetjes,

Laurine

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt, ook al hoor je vaak dat je ze moet negeren bij thuiskomst, maar dat advies is vooral bedoeld om te voorkomen dat de hond een enorm feestje bouwt en tegen je op gaat springen.

Het negeren bij het vertrek is juist om van het weggaan een 'non-event' te maken.

Persoonlijk kan ik niet weggaan of even uit het zicht lopen tijdens een wandeling als iemand anders haar vasthoudt zonder te zeggen "wacht op me, ik kom zo terug". Anders weet ze echt niet wat ze moet doen en raakt ze compleet in paniek. Dat tegen haar zeggen heeft zin omdat ze het woord "wacht" kent en begrijpt dat als ik zeg "ik kom eraan", ik ook echt terugkom.

Nu heb ik zelf geen husky; dat zijn nogal 'spraakzame' honden die veel sneller van zich laten horen dan andere, stillere honden, dus daar heb ik niet echt advies voor.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Probeer eens een beveiligingscamera neer te zetten (je hebt van die goedkope op internet) om te zien op welk moment ze begint te janken: is dat meteen (dan vindt ze het blijkbaar echt niet fijn om alleen te zijn) of pas na een tijdje (verveling?)

Als ze zelden alleen is, maak daar dan gebruik van om haar in stapjes te leren alleen te zijn (ga 5 min weg, als ze niet piept verhoog je dat de volgende keer naar 10 min… en zo bouw je het op…). Kent ze het woordje « wacht » dat je kunt zeggen voordat je weggaat?

Op de dagen dat ze 7 uur alleen zit, kun je het beste iemand zoeken die haar halverwege de dag even uitlaat, zodat het alleen zijn niet te zwaar voor haar wordt.

Wat betreft haar negeren bij thuiskomst, daar twijfel ik een beetje over. Aan de ene kant maakt dat het komen en gaan heel normaal, maar haar even lekker aaien en belonen is ook een mooie manier om haar te complimenteren voor het feit dat ze zich goed heeft gedragen (vooral voor de oefeningen kan dat best goed zijn). Even kijken wat het beste werkt...

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!