Hoe krijg ik de reactiviteit van mijn reu naar andere intacte reuen omlaag?

W
Willko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, Neels is een Australische herder van nu 10 maanden oud. Alles ging eigenlijk heel goed sinds we hem in huis hebben (vanaf 2 maanden bij de fokker). Neels zag best veel honden, maar helaas vooral jonge honden (die niet altijd even goed wisten hoe ze zich moesten gedragen). Daardoor heeft hij, denk ik, wat lomp gedrag aangeleerd, maar hij is nooit kwaadwillend; het is echt een brok energie.

Dit ging een tijdje zo door, maar toen hij 7-8 maanden was, probeerde een ongecastreerde Boxer-reu (die niet bij zijn vaste speelgroepje hoorde) hem te bestijgen en dat liep uit op een vechtpartij. De knokpartij was niet heel heftig, we grepen snel in en voor mij was de kous daarmee af. Behalve dat Neels sindsdien blijkbaar de strijd opzoekt met alle intacte reuen (op eentje na, zijn jeugdvriend). Ik heb overal advies gevraagd en we hebben besloten om de castratie te vervroegen (we waren sowieso al van plan om hem te laten helpen). Neels is nu dus 10 dagen geleden gecastreerd.

Ik zet niet al mijn kaarten op deze ingreep; ik loop daarnaast ook bij een gedragstherapeut om de agressie naar andere intacte reuen aan te pakken.

De reden dat ik dit nu schrijf, is aan de ene kant om ervaringen en tips te horen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt (gerichte agressie naar reuen/castratie en de effecten daarvan). Ik heb veel gezocht en het onderwerp komt vaak voorbij, maar vaak zonder dat je echt leest hoe het is afgelopen. Aan de andere kant wil ik mijn eigen verhaal delen en een soort dagboekje bijhouden om andere hondeneigenaren met hetzelfde probleem te informeren over de voortgang van de mijne, mocht dat iemand helpen of interesseren.

Dus als je ervaringen hebt, hoor ik het heel graag want ik baal hier flink van. Loslopen is op dit moment lastig, dus hij loopt nu 100% aan de lange lijn.

Bedankt voor het lezen en ik hoop op wat reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

72 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oké, ik snap het nu beter ✌ want het was nogal anders dan het beeld dat ik van het ras had. Bedankt in ieder geval Lornabis en Mountain Hikes 👋

Vertaald Frans
    L
    Lorna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hebben husky's echt zo'n slechte reputatie? Degenen die ik ken zijn hooguit wat afstandelijk naar andere honden. Ik vind ze juist heel beheerst. Ik wilde er zelf ook graag een, maar mijn levensstijl paste er niet echt bij. Aan de andere kant heb ik best veel 'reactieve' herders gezien, waarschijnlijk door hun gevoeligheid. Ik hoop dat ik dat soort gedoe kan voorkomen.

Bij ons zijn husky's juist hartstikke populair... het is een van de meest voorkomende rassen hier in de buurt (een klein hoekje van de Finistère). We hebben weinig problemen wat betreft de omgang met andere honden, maar de eigenaren hebben het wel vaak over hun onverwachte ontsnappingen en hun jachtpartijtjes. In de zes jaar dat ik in deze 'hondencommunity' zit, hebben we maar één incident gehad met een klein geitje. Een duo dat was weggelopen en de aanval koos.

Maar verder regelen de mensen het hier prima, dus er zijn geen incidenten te melden.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hebben husky's echt zo'n slechte naam? Degenen die ik ken zijn hooguit wat onverschillig tegenover andere honden. Ik vind ze juist heel beheerst. Ik wilde er zelf ook graag eentje, maar mijn levensstijl paste daar niet echt bij.

Aan de andere kant zie ik best veel 'reactieve' herders, waarschijnlijk door hun gevoeligheid. Ik hoop dat ik dat soort gedoe kan voorkomen.

Vertaald Frans
    L
    Lorna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Willko, het is natuurlijk heel naar om mee te maken dat je hond aanvalt, maar het belangrijkste is dat je Neels goed kent, zodat je kunt anticiperen en de situatie zo goed mogelijk kunt aanpakken.

Als ik het goed begrijp was dit echt een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarbij je hond in een soort "wraakmodus" afging op een andere hond die hij waarschijnlijk al een hele tijd niet kon luchten of zien. Soms is er tussen bepaalde honden gewoon een langdurige vete om verschillende redenen.

Ik heb wel eens een paar honden meegemaakt die elkaar echt wilden afmaken. Meestal kwam dat doordat de eigenaren de honden elkaar eindeloos lieten uitdagen door een tuinhek heen... de agressie bouwt dan natuurlijk op en de dag dat ze de kans kregen, vlogen ze elkaar in de haren.

Let ook goed op de mate van frustratie die je van je hond vraagt. Een Australische herder op de club staat in de "werkmodus" en de spanning kan heel snel oplopen als hij andere honden bijvoorbeeld ziet als stoorzenders voor zijn taak. Bij agility ligt het opwindingsniveau ook erg hoog, dat speelt natuurlijk allemaal mee.

Zelf heb ik met mijn herder eigenlijk twee standen: momenten waarop hij gewoon lekker zijn eigen gang gaat in de natuur en tussen andere honden; in dat geval vermijd ik opdrachten of het pakken van een bal, omdat ik wil dat hij ontspannen is. En de momenten dat we samen "werken", dan draait het echt om concentratie en zorg ik dat er niet te veel afleiding is.

Vertaald Frans
    L
    Loups des vosges Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Willko,

je rekent hier echt af met die bloeddorstige reputatie van de Husky die sommigen zo graag rondbazuinen.

Een lieve herder die een Husky aanvalt, dat is echt de omgekeerde wereld.

Wat je hond betreft, denk ik dat je het wat rustiger aan moet doen met de ontmoetingen. Je kunt beter twee of drie ontmoetingen per week hebben die goed gaan en die je goed kunt begeleiden, dan tien per dag die vervelend aflopen.

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Morgen worden de hechtingen eruit gehaald, dus dan hoeft hij die kap eindelijk niet meer om. Dan kunnen we weer lekker lange boswandelingen gaan maken en ik weet zeker dat we weer genoeg uitdagingen tegenkomen tijdens ontmoetingen. Ik heb me ook aangemeld voor wat groepjes voor positief wandelen, maar tot nu toe hebben we nog geen wandeling gedaan...

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Hoi,

@Flip-Cockwood Ik heb inderdaad niet veel voorbeelden gegeven van zijn reactiviteit, dus hier is de meest recente:

Tijdens de agility-les moest Neels over de loopbrug, een toestel waar hij bang voor is. Daarom begeleidde ik hem van dichtbij door hem bij zijn halsband vast te houden, maar hij deinsde zo plotseling achteruit dat hij uit zijn halsband glipte. Hij had twee seconden nodig om te beseffen dat hij los was en stoof toen recht op de ongecastreerde reu van de groep af (een husky van 2-3 jaar) om hem bij de keel te grijpen, en dat was absoluut niet als lomp spel bedoeld. Dit was echt agressie. Het baasje van de husky gaf Neels een schop in zijn lies om hem te stoppen en ik moest hem bij zijn nekvel grijpen om hem weg te halen bij zijn "prooi". Het was een heel heftig moment. Het baasje nam het me totaal niet kwalijk en de instructeur greep meteen in om zowel mijn hond als mij weer even tot rust te laten komen.

Sindsdien gebruik ik inderdaad voor de veiligheid een lange lijn om ongelukken te voorkomen en te zorgen dat dit gedrag er niet bij hem inslijt. Toch zoek ik andere honden juist op (met die veiligheidsmarge) om met Neels te trainen en hem te desensibiliseren. Ik twijfel alleen of mijn methode "nee, afblijven" wel de juiste is.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Mijn Australische herder is met precies 6 maanden gecastreerd.

Dit heeft gezorgd voor een hond die makkelijk in de omgang is en een fijn karakter heeft. Hij is nog nooit in zijn leven aangevallen en heeft zelf ook nooit agressie getoond naar wie dan ook. Dat is echt heel relaxed (zowel voor de hond als voor de baasjes).

(Dat maakte hem trouwens niet minder 'man', want tot ze een jaar of 9 à 10 was, zette mijn intacte teefje hem elke 6 maanden 3 dagen lang aan het werk. Het waren echte dekkingen, maar dan natuurlijk onvruchtbaar.)

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Willko,

Een hond wordt wat je hem aanleert. Maar je geeft geen voorbeelden van situaties waarin je hem reactief vindt.

Als hij momenteel 100% aan de sleeplijn zit, kun je het verschil tussen echte reactiviteit en frustratie door een gebrek aan vrijheid niet goed zien.

Kortom, je kunt je hond in elk geval leren wat je van hem verwacht, door hem goed in de gaten te houden tijdens spannende interacties en op het juiste moment in te grijpen. Dit geldt ook voor opdringerig gedrag. Het is aan jou om het over te nemen wanneer de andere hond niet duidelijk is of niet gerespecteerd wordt. Zo kun je hem leren om het los te laten en voor andere opties te kiezen, waardoor je hem op dat moment ook uit zijn focus haalt.

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Ik wist inderdaad dat het een tijdje duurt voordat het testosteronniveau daalt. Meestal stoppen de discussies op forums juist op dit punt. Ik ga proberen om de ontwikkeling van Neels hier te blijven delen om zo anderen te helpen en zelf ook nog wat ervaringen en adviezen te verzamelen.

Ik weet dat sommigen me zullen veroordelen om mijn keuzes, maar ik probeer de voor- en nadelen van mijn acties zo goed mogelijk af te wegen voor het welzijn van de "roedel".

Vertaald Frans
  • 70 reacties van 72

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!