Hoe krijg ik de reactiviteit van mijn reu naar andere intacte reuen omlaag?

W
Willko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, Neels is een Australische herder van nu 10 maanden oud. Alles ging eigenlijk heel goed sinds we hem in huis hebben (vanaf 2 maanden bij de fokker). Neels zag best veel honden, maar helaas vooral jonge honden (die niet altijd even goed wisten hoe ze zich moesten gedragen). Daardoor heeft hij, denk ik, wat lomp gedrag aangeleerd, maar hij is nooit kwaadwillend; het is echt een brok energie.

Dit ging een tijdje zo door, maar toen hij 7-8 maanden was, probeerde een ongecastreerde Boxer-reu (die niet bij zijn vaste speelgroepje hoorde) hem te bestijgen en dat liep uit op een vechtpartij. De knokpartij was niet heel heftig, we grepen snel in en voor mij was de kous daarmee af. Behalve dat Neels sindsdien blijkbaar de strijd opzoekt met alle intacte reuen (op eentje na, zijn jeugdvriend). Ik heb overal advies gevraagd en we hebben besloten om de castratie te vervroegen (we waren sowieso al van plan om hem te laten helpen). Neels is nu dus 10 dagen geleden gecastreerd.

Ik zet niet al mijn kaarten op deze ingreep; ik loop daarnaast ook bij een gedragstherapeut om de agressie naar andere intacte reuen aan te pakken.

De reden dat ik dit nu schrijf, is aan de ene kant om ervaringen en tips te horen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt (gerichte agressie naar reuen/castratie en de effecten daarvan). Ik heb veel gezocht en het onderwerp komt vaak voorbij, maar vaak zonder dat je echt leest hoe het is afgelopen. Aan de andere kant wil ik mijn eigen verhaal delen en een soort dagboekje bijhouden om andere hondeneigenaren met hetzelfde probleem te informeren over de voortgang van de mijne, mocht dat iemand helpen of interesseren.

Dus als je ervaringen hebt, hoor ik het heel graag want ik baal hier flink van. Loslopen is op dit moment lastig, dus hij loopt nu 100% aan de lange lijn.

Bedankt voor het lezen en ik hoop op wat reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

72 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat is goed! Als hij niet naar je toe is gekomen, had hij geen behoefte aan troost. Dat is trouwens best positief, het betekent dat er niets ergs is gebeurd :)

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Hoi,

Ik ga weer even verder met mijn verhaal en het delen van mijn ervaringen.

Gisteren ben ik met Neels twee honden tegengekomen: een Staffy-kruising (teefje) en een vrij indrukwekkende, gecastreerde reu (een flinke vuilnisbak) genaamd REX. Even voor de duidelijkheid: deze twee honden horen niet bij elkaar, de ontmoeting was puur toeval.

Neels was nogal opdringerig aan het spelen met het teefje.

REX leek de manier waarop Neels met haar speelde niet echt te waarderen; hij begon te grommen en kwam ertussen staan. Dat triggerde Neels wel even, maar REX bleef kalm en kordaat en kreeg hem rustig. Dit is de eerste keer dat Neels zo is gecorrigeerd en hij zakte ook meteen in intensiteit. Is dit een goed teken? Ben ik op de goede weg? Wat me wel opviel: na die aanvaring kwam Neels niet naar me toe voor steun of wat dan ook... Is dat normaal?

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Willko,

Dat is dus helemaal goed. Door het telkens te stoppen, zal hij begrijpen dat dit gedrag niet is toegestaan.

Hij zal gaandeweg leren om de hond waar hij geen interactie mee wil, te negeren.

Het lijkt dus in eerste instantie geen castratieprobleem, maar eerder een communicatieprobleem. Sommige honden zijn wat minder duidelijk in hun lichaamstaal, waardoor hun bedoelingen vaag overkomen. Jonge honden weten dan vaak niet hoe ze dit moeten interpreteren en reageren daar vervolgens verkeerd op. Ik denk dat dat bij Neels ook een beetje het geval is. Maar als je dit als baasje goed aanpakt, gaat dat uiteindelijk vanzelf over.

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Hoi,

Even een update: Neels is maandag weer uitgevallen tegen een Engelse bulldog waar hij vóór zijn castratie al een hekel aan had. Die had destijds geprobeerd hem te berijden en sindsdien heeft Neels echt een pik op hem!

Hoe het ging:

Neels was zonder problemen aan het spelen met een volwassen, ongecastreerde cocker toen die Engelse bulldog eraan kwam. Neels verstijfde meteen. Ze hebben nog aan elkaar gesnuffeld (dus Neels vloog er niet meteen bovenop om aan te vallen), maar na de 'kennismaking' viel hij toch uit. Gelukkig waren we alert en hebben we het snel kunnen stoppen.

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor de reacties, ik ga inderdaad proberen om hem wat meer vrijheid te geven...

Verder een kleine update over Neels:

Gisteren zijn we wezen wandelen aan de lange lijn en we zijn aardig wat honden tegengekomen, waaronder ook ongeholpen reuen. En alles is supergoed gegaan! Ik zal niet ontkennen dat ik zelf behoorlijk gespannen was, dus ik heb de lijn losgelaten zodat hij mijn stress niet te veel zou voelen. We zijn ook niet te lang blijven hangen; ze hebben even aan elkaar gesnuffeld en dat was het. Het waren kleine hondjes, dus misschien dat dat meespeelde. Neels reageert meestal heftiger op grote honden.

Ik houd jullie op de hoogte van hoe het verder gaat.

Laat gerust van je horen, ik sta open voor alle tips en opmerkingen.🙄

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Wilko,

Een sleeplijn op de grond is al een pluspunt. Maar dat betekent wel dat je hond binnen die 15 meter moet blijven zodat je er je voet op kunt zetten. Dus ik neem aan dat je hem dan elke 2 minuten met je stem moet corrigeren of tegenhouden... Qua ontspanning is dat ook niet echt ideaal...

En wat de effectiviteit betreft: tja, het is me met een sleeplijn vaak genoeg overkomen dat ik te laat was toen de mijne er vandoor ging, of dat hij de lijn gewoon onder mijn voet vandaan trok, terwijl hij nog geen 14 kg weegt... Het is dus niet gezegd dat een sleeplijn je altijd volledige veiligheid biedt. Maar voor mij is het nog steeds veel beter dan de lijn constant vast te houden.

Leelee heeft hierboven precies samengevat wat ik ook dacht. Je zult in het begin meer vrijheid nodig hebben dan een lange lijn om een echt ontspannen hond te krijgen...

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Wilko,

Ik denk dat Flip je adviseert om je hond lekker los te laten lopen in een veilige omgeving, zonder de lange lijn af te raden wanneer die nodig is. Als zijn probleem zich beperkt tot andere honden, zoek dan een rustig natuurgebied op waar je weinig honden tegenkomt om hem volledige vrijheid te geven. Dat versterkt jullie band en zorgt ervoor dat hij zich maximaal kan ontspannen.

Een hond heeft namelijk ook andere behoeften dan alleen sociale: fysieke beweging, snuffelen, ontdekken...

Wanneer je dan weer teruggaat naar je eigen omgeving, waar het blijkbaar wat drukker is met honden, zal hij veel beter in staat zijn om positief te reageren op je vragen en aan zijn gevoeligheid te werken.

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, ik hield geen rekening met zijn verhoogde gevoeligheid tijdens de trainingssessies.

Even een kleine verduidelijking voor @Leeleebijou en @Flip-Cockwood over mijn gebruik van de lange lijn. De lijn is 15 meter lang en is er puur voor de veiligheid in geval van nood of gevaar. In 98% van de gevallen sleept hij over de grond binnen hand- of voetbereik en staat er geen spanning op bij Neels. Ik raak de lijn bijna niet aan, behalve als we een weg oversteken. Aan de lange lijn doen mijn stem en de commando's het werk en ik denk dat hij zo genoeg vrijheid heeft. @Flip-Cockwood, raad je met deze extra uitleg de lange lijn nog steeds af?

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Tot slot sluit ik me aan bij de rest wat betreft het werken aan emotiebeheersing en het aan de slag gaan met frustratie.

En wat Flip en de activiteit zelf betreft: misschien is het momenteel te veel voor hem, te veel honden, te veel opwinding en te veel prikkels. Probeer eens andere activiteiten en houd daarbij rekening met de gevoeligheid van je hond (pas op voor overprikkeling), of probeer hem wat meer af te zonderen tijdens zijn agility-sessies.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Tijdens de training staan alle honden helemaal op scherp. Werk is heilig, zeker bij het type hond dat je hebt gekozen. Je kunt interactie met andere honden tijdens het trainen dan ook beter vermijden; daar zijn de wandelingen juist voor.

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 72

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!