Hierkomen & de pubertijd

Y
Yoyolut Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom weer even bij jullie aankloppen voor mijn Australische herder, die inmiddels iets ouder is dan 7 maanden.

Helaas merk ik sinds een paar dagen dat hij moeite heeft met het hierkomen. Ik vraag me af of de pubertijd nu echt is begonnen.

Thuis of op de hondentraining luistert hij meteen als ik hem roep. Tot voor kort was dat buiten ook zo, op een paar uitzonderingen na (katten, andere honden, mensen).

Ik heb er tot nu toe altijd goed op gelet dat ik hem uitgebreid beloon als hij terugkomt, hem een snoepje geef en hem niet elke keer direct aan de lijn leg, om te voorkomen dat hij de associatie maakt tussen hierkomen en aan de lijn moeten.

Maar goed, nu ben ik degene die aan het einde van de wandeling achter hem aan rent met behulp van de GPS. En bij de enige keer dat hij wel luistert, moet hij meteen aan de lijn omdat we naar huis gaan. (Ik zal niet ontkennen dat het behoorlijk frustrerend is dat ik niet met hem kan spelen omdat hij liever het bos in rent...)

Hebben jullie tips? Is dit gewoon een typisch puberdingetje? Moet ik hem voorlopig aan de lijn houden tot deze fase voorbij is?

Fijne dag nog,

Yo

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik dacht bij mezelf dat het beter is om een hond te hebben die te veel van mensen houdt dan te weinig.

We hebben het de laatste tijd vaker over de verschillen tussen opvoeding en training.

Hier is een mooi voorbeeld. Eigenlijk is het makkelijker om het verschil te zien tussen opvoeding en training wanneer de context ervoor zorgt dat deze twee begrippen elkaar uitsluiten (dus waar ze recht tegenover elkaar staan).

Ik heb een wereldkampioene "Tegen-mensen-opspringen". En daar ben ik trots op!

Wat dat betreft is ze heel slecht getraind, maar heel goed opgevoed.

Ze is gek op mensen, het geeft haar ontzettend veel plezier. En dat is precies wat ik wilde. Ik heb bijgedragen aan dit deel van haar opvoeding. Ik heb haar opgevoed om van mensen te houden. Maar ze is slecht getraind.

Om je een idee te geven, op haar eerste verjaardagsfeestje:

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=BeGqyzYyFps]

Vanuit het oogpunt van "training" is de aanpak hierboven verschrikkelijk. Er is geen slechter gebaar denkbaar. Maar vanuit het oogpunt van opvoeding is er niets beters (zeker voor een Shiba, een Chow Chow of elk ander ras dat van nature wat mensenschuw is).

Vertaald Frans
    Y
    Rapporteren

Ik denk dat ik voor de komende maanden een pension ga zoeken... of voor hem, of voor mezelf...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb ook wat meegemaakt met mijn hond hoor :-D

Je moet er maar om proberen te lachen! Hoe vaak ik me wel niet met een grijns van oor tot oor heb verontschuldigd omdat die van mij was ontsnapt om de buurkinderen tijdens het ontbijt helemaal af te likken (ze was afgelopen zomer echt verliefd op ze geworden), of dat ze tegen een voorbijganger opsprong, achter een fietser aan rende... Ik dacht maar zo: liever een hond die té veel van mensen houdt dan te weinig.

Mij dwong het in ieder geval om een paar maanden lang heel veel te glimlachen (om de pil wat te vergulden voor de slachtoffers van haar enthousiasme).

Vertaald Frans
    Y
    Rapporteren

Hoi Lorna,

Ja klopt, het is inderdaad mijn eerste hond. Ik was wel gewaarschuwd voor de pubertijd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet hoe ik er nu mee om moet gaan.

Mijn vrouw vertelde net dat ze een rotmiddag heeft gehad met de hond: hij luisterde totaal niet toen ze hem riep, hij glipte naar buiten toen de pakketbezorger langskwam en hij heeft een stukje van de muur gesloopt (die we net dit weekend hadden opgeknapt...).

Het is echt even het tegenovergestelde van alles wat we tot nu toe met hem hebben beleefd :-S

Als het een kwestie is van even doorbijten en geduld hebben, dan doen we dat maar...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Is dit ook je eerste hond, Yoyolut?

Die puberfase is heel bekend en mensen hadden me er al vaak over verteld, maar toen mijn hond begon te klieren – het was ook mijn eerste – dacht ik natuurlijk meteen dat ik degene was die het niet goed deed, of dat ik gewoon een hond had die totaal lak had aan haar baasje, lol ^^

Maar uiteindelijk kwam het na een paar maanden weer helemaal goed. Ik kom net terug van een echt heerlijke wandeling; ze luisterde zo goed dat ik zelfs zonder haar aan te lijnen terug naar huis kon lopen.

Dus tja, ik denk dat je bij een eerste hond bij het minste of geringste meteen denkt dat je het helemaal verpest hebt haha (je maakt het dan een beetje groter dan het is), maar als ik zo lees wat je beschrijft, denk ik dat je het hartstikke goed doet!

Vertaald Frans
  • 35 reacties van 35

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!