Hierkomen & de pubertijd

Y
Yoyolut Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom weer even bij jullie aankloppen voor mijn Australische herder, die inmiddels iets ouder is dan 7 maanden.

Helaas merk ik sinds een paar dagen dat hij moeite heeft met het hierkomen. Ik vraag me af of de pubertijd nu echt is begonnen.

Thuis of op de hondentraining luistert hij meteen als ik hem roep. Tot voor kort was dat buiten ook zo, op een paar uitzonderingen na (katten, andere honden, mensen).

Ik heb er tot nu toe altijd goed op gelet dat ik hem uitgebreid beloon als hij terugkomt, hem een snoepje geef en hem niet elke keer direct aan de lijn leg, om te voorkomen dat hij de associatie maakt tussen hierkomen en aan de lijn moeten.

Maar goed, nu ben ik degene die aan het einde van de wandeling achter hem aan rent met behulp van de GPS. En bij de enige keer dat hij wel luistert, moet hij meteen aan de lijn omdat we naar huis gaan. (Ik zal niet ontkennen dat het behoorlijk frustrerend is dat ik niet met hem kan spelen omdat hij liever het bos in rent...)

Hebben jullie tips? Is dit gewoon een typisch puberdingetje? Moet ik hem voorlopig aan de lijn houden tot deze fase voorbij is?

Fijne dag nog,

Yo

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik snap het :)

Hij is jong, lekker druk + de puberteit, dat is niet makkelijk te handelen. Sterkte, het komt echt wel goed!

Of ja, als je vrienden hebt zoals Lorna suggereert, is dat ook een prima optie.

Vertaald Frans
    Y
    Rapporteren

Bedankt Bobkat. Het is een goed idee, maar ik moet eerlijk zeggen dat er om 8 uur 's avonds in het bos weinig voorbijgangers zijn :-D Normaal gesproken komt er al bijna niemand, maar op dit tijdstip al helemaal niet...

Ik ben naar een kerstmarkt geweest... een nachtmerrie... met al dat geblaf en het opspringen tegen mensen die hem aandacht gaven, was het echt niet leuk...

Energiesaulaire, het voordeel is dat jouw Shiba geen 20 kilo weegt

😁

Aan de andere kant, als ik hem niets meer hoefde te leren, zou ik me maar vervelen...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Daar zijn vrienden ook voor, Yoyolut :-)

Vertaald Frans
    Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had een probleem met het blaffen van mijn hond; ze springt niet tegen mensen op, maar blafte wel naar ze.

Kijk, ik kon ook geen proefkonijn vinden, dus hebben de voorbijgangers maar gediend als oefening. Inmiddels blaft ze al een tijdje niet meer naar ze. Ze gaat naar ze toe, we roepen haar en ze komt weer terug.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Krijg je geen gedoe met mensen wanneer je hond hun persoonlijke ruimte claimt? Ik begreep ook dat ze tegen mensen opspringt om ze te begroeten, dat is echt mijn grootste nachtmerrie. Tussen de middag sprong er een hond tegen me op, resultaat: broek helemaal smerig... niet het einde van de wereld, maar het is toch niet echt prettig...

Oh jazeker, maar dat is onze enige grote uitdaging. Ze is op elk vlak perfect, behalve wat dat betreft. En ik zie het absoluut niet als een gebrek aan opvoeding, integendeel.

Dus op dat gebied roei ik een beetje tegen de stroom in. Ik kijk nu naar de mogelijkheid om haar te leren de ruimte van 'vreemden' te respecteren, terwijl ze wel nog enthousiast mag doen tegen mensen die haar knuffels juist wél leuk vinden (en dat zijn er best wel veel).

Vertaald Frans
    Y
    Rapporteren

Ik zou graag willen oefenen, maar ik kan geen oefenpartner vinden. Tegen mij of mijn kinderen springt hij namelijk niet meer op, het zijn echt de vreemden...

Op de hondenschool oefenen we wel, maar dat is maar één keer per week, dat heeft bijna geen zin :'(

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Yoyolut: wat betreft dat opspringen, mensen zijn daar meestal niet zo gediend van en dat is ook wel begrijpelijk (angst, geen zin om vies te worden, omgeduwd te worden of zich simpelweg overrompeld voelen), en het is inderdaad gevaarlijk voor kwetsbare mensen.

Dat opspringen was echt een van mijn grootste klussen met mijn hond; ik heb daar echt met de lange lijn aan moeten werken en het ontzettend vaak moeten herhalen.

Vertaald Frans
    Y
    Rapporteren

Dat is volgens mij wel de eerste regel die ik heb geleerd bij de hondentraining: je hond altijd enthousiast begroeten als hij terugkomt, ook al heeft hij je een uur lang in de maling genomen...

Heb je geen problemen met mensen als je hond hun persoonlijke ruimte binnendringt? Ik begreep ook dat hij tegen mensen opspringt om ze te begroeten, dat is echt mijn grootste nachtmerrie. Vanmiddag sprong er nog een hond tegen me op, resultaat: m'n broek helemaal vies... het is niet het einde van de wereld, maar fijn is anders...

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

😁

Energisolaire... de hele kwestie is wat de definitie is van een redelijke termijn... Want wat mij betreft is mijn hond uiteindelijk altijd teruggekomen, oké, soms moest ik een beetje zijn kant op lopen, maar hij kwam altijd zelf naar me toe. Gelukkig maar, want hij is veel te snel voor mij!

Ish, ja ik begrijp wat je bedoelt. In dat soort gevallen straf ik nooit.

Bij ons is er geen twijfel over mogelijk. Als ze niet terug wil komen, zodanig dat ik haar echt moet gaan halen, dan is het omdat:

1. Ze een lekker stinkend kadaver heeft gevonden en erin ligt te rollen

2. Ze mensen is tegengekomen, met een of meer kinderen, en hun persoonlijke ruimte nogal claimt

Meestal tref ik haar dus op één plek aan. Ze is niet aan het wegrennen, ze weigert gewoon om terug te komen. Dat gezegd hebbende, en dat is wel belangrijk om te vermelden, is het echt al een eeuwigheid geleden dat ik heb gestraft. Het is steeds minder nodig.

Vertaald Frans
    Y
    Rapporteren

😁

Energisolaire... het gaat er eigenlijk gewoon om wat je een redelijke termijn vindt... Want uiteindelijk is mijn hond tot nu toe altijd teruggekomen. Natuurlijk moest ik soms wel een beetje zijn kant op lopen, maar hij kwam wel altijd zelf weer naar mij toe. Gelukkig maar, want hij is veel te snel voor mij!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 35

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!