Ik heb thuis een kleine Australian Shepherd en hij vertoont precies hetzelfde gedrag :)
Ik heb puppycursus gevolgd en heb het er natuurlijk over gehad, en eigenlijk is het hartstikke normaal!
(om er zeker van te zijn dat het spel is: de pup kwispelt, huppelt en rent overal rond terwijl hij dit doet, zonder echt agressief gedrag)
Het schijnt dat ze er met de tijd wel overheen groeien.
Maar om het nou zomaar te laten gebeuren... nee bedankt!
Eigenlijk moet je begrijpen dat het voor de pup alleen maar spel is! Het was zijn manier om met zijn broertjes en zusjes te spelen voordat hij bij jou kwam en dat is alles wat hij kent.
Het principe is dus om met je pup te spelen, en zodra hij gedrag vertoont dat je niet accepteert (happen, blaffen, enz.), stop je het spel onmiddellijk zodat hij begrijpt dat het niet leuk is en dat dit niet jouw manier van spelen is.
Mijn pup blaft vaak tegen me, en op zo'n moment kun je niets beters doen dan hem volledig negeren.
Wat het bijten betreft: je moet een hoog piepgeluid maken (ja, dat werkt echt xD), dat is hoe honden onderling communiceren als ze elkaar pijn doen.
Als hij in je benen hapt of bijt, moet je hem ook negeren en piepen, alleen is het niet makkelijk om te lopen met een pup die aan je been hangt (en die kleine tandjes doen pijn!), dus duw hem rustig weg terwijl je hem negeert. Als hij volhoudt, til hem dan op bij zijn buik terwijl je met je andere hand zijn nekvel vastpakt en zet hem apart in een andere kamer.
Doe de deur niet open voordat de pup gekalmeerd is. Zodra hij rustig lijkt (als je hem niet meer hoort), doe je de deur voorzichtig open, kijk je of hij rustig is en zo ja, laat je hem er weer uit.
Een pup die hapt, dat doet echt pijn! Eigenlijk is hij alleen maar een beetje aan het knabbelen, maar die melktandjes zijn gewoon vlijmscherp... Toch probeer ik er alles aan te doen om het happen af te leren, simpelweg omdat ik bang ben dat hij later blijft bijten, ook al zeggen mensen dat hij er wel mee zal stoppen :)
Trouwens, als hij me bijt of met me wil spelen, leid ik hem af met zijn eigen speeltjes. Ze van hem afpakken omdat hij ertegen gromt lijkt me geen goed idee, want voor hem is het alleen maar spel :)