HELP!!! Mijn puppy van 2 maanden springt tegen me op om in mijn benen te bijten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zit met mijn handen in het haar, want ik heb sinds 7 dagen een kleine Australische Herder-pup. Ik heb haar Wailla genoemd. Ze is echt een schatje!

Maar sinds 4 dagen springt ze tegen me op als ik haar uitlaat. En ze bijt in mijn benen terwijl ze behoorlijk hard gromt.

In het begin hield ik haar gewoon op afstand met de riem als ze zo'n bui kreeg.

Als ik haar wegduw, probeert ze me te bijten en wordt ze nog feller.

Ik heb geen idee hoe ik moet reageren. Of wat ik fout doe waardoor ze zo reageert!

Voorbeeld: Vanmiddag zijn we naar het strand geweest. Alles ging goed, totdat ze tegen me op begon te springen om te bijten. En vanavond bij het uitlaten voor de deur was het weer raak! Het is niet de eerste keer.

Ze blaft bijna nooit! Maar het was me al opgevallen dat ze naar haar speeltjes gromt. Ik heb al een speeltje van haar afgepakt.

Buiten het normale puppy-bijten om kon ik niets vergelijkbaars vinden op internet.

Heeft iemand tips voor mij?

😔

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • Vcocker
    Vcocker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb zelf ook een puppy van 5 maanden en ik heb gemerkt dat grommen niet altijd een teken van agressie hoeft te zijn. Die van mij gromt juist als hij blij is, bijvoorbeeld als hij op zijn rug rolt of wanneer we samen aan het spelen zijn, maar het is nooit agressief. Het is gewoon zijn manier om zich te uiten en na verloop van tijd leer je de verschillende soorten grommetjes van je hond echt wel herkennen. We 'stoeien' ook vaak en hij hapt nauwelijks, ook al kan het wisselen van de tanden op deze leeftijd dat gedrag juist versterken. Met een beetje geduld gaat deze fase gelukkig vrij snel voorbij.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh. Je hoort dus bij die veel te grote groep baasjes die een pup te vroeg in huis halen zonder te weten dat interactie met andere levende wezens van levensbelang is voor de hersenontwikkeling van dit dier, dat nog veel socialer is dan de mens.

Ik heb nooit pups gehad die in broekspijpen beten, want mijn pups hadden altijd gezelschap van andere honden om mee te stoeien die wisten hoe ze om moesten gaan met het natuurlijke en noodzakelijke bijtgedrag dat bij deze diersoort hoort. Daarnaast heb ik mijn pups altijd uitgedaagd voor een flink potje "stoeien" met mijn handen (beschermd met dikke tuinhandschoenen), waar ze dolgelukkig van worden. Zo leren ze hun eigen opwinding te beheersen (we laten ze meteen links liggen zodra ze te druk worden: de enige duidelijke manier om dit gedrag acceptabel te maken).

Aussies hebben er echt behoefte aan om activiteiten te delen met andere honden- en puppenvriendjes; je moet deze behoefte absoluut respecteren (voor in ieder geval de komende 2 jaar).

(Bijtgedrag onderdrukken is makkelijk. Maar aan de ene kant zul je nooit het respect van je hond krijgen – want je respecteert niemand die je verhindert je natuurlijke behoeften te uiten – en aan de andere kant creëer je het risico op een verkeerde reflex in de toekomst. Een hond die nooit heeft geleerd hoe hij zijn bijtkracht moet doseren, vormt een potentieel risico op ernstige ongelukken...)

Dus aan de slag! Zoek maatjes voor hem, en als hij in je bijt, loop dan in stilte weg. Ga een paar minuten later op je knieën op de grond zitten en nodig hem uit om te stoeien met je handen of met een bijtspeeltje. Je stopt direct met spelen zodra hij te enthousiast wordt en een grens overgaat.

Vertaald Frans
    Dreyla
    Dreyla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Bij mij precies hetzelfde, we hebben sinds 15 dagen een Australische herder van twee maanden oud.

Hij springt tegen ons op, bijt heel vaak en dat doet echt pijn.

Hem afleiden met een ander speeltje werkt niet, en hem negeren of de kamer uitgaan helpt ook niet. Hij hangt in onze kuiten en gromt erbij.

Het is uitputtend en ik word er een beetje moedeloos van. Daarnaast stort hij zich op zijn voer en schrokt zijn portie binnen 20 seconden op. En daarna lijkt hij nog steeds uitgehongerd.

Als je tips hebt, alvast bedankt!

Hoi, ik reageer even op dit bericht omdat ik precies hetzelfde meemaak met mijn Australische herder-teefje van 2 maanden. Hoe heb je dit aangepakt? Want zij doet echt precies hetzelfde: ze stort zich op haar voerbak, schrokt alles naar binnen en springt tegen ons op terwijl ze in onze broekspijpen bijt. Het is echt niet te doen!

Vertaald Frans
    Dreyla
    Dreyla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Hetzelfde geldt voor mij: we hebben sinds twee weken een Australian Shepherd van twee maanden oud

Hij springt tegen ons op, bijt heel vaak en dat doet echt pijn

Hem afleiden met een ander speeltje werkt niet, en hem negeren of de kamer uitgaan helpt ook niet. Hij hangt in onze kuiten en gromt

Het is uitputtend en beangstigend. Daarnaast stort hij zich op zijn eten en schrokt hij zijn portie in 20 seconden op. En hij lijkt daarna nog steeds honger te hebben

Als je tips hebt, alvast bedankt

Vertaald Frans
    V
    Virginie mand Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Hetzelfde geldt voor mij, wij hebben sinds twee weken een Australische herder van twee maanden oud.

Hij springt tegen ons op, bijt heel vaak en dat doet echt pijn.

Hem afleiden met een ander speeltje werkt niet, en negeren of de kamer uitgaan ook niet. Hij hangt in onze kuiten en gromt.

Het is slopend en beangstigend. Daarnaast stort hij zich op zijn eten en schrokt hij zijn portie in 20 seconden op. Hij lijkt daarna nog steeds uitgehongerd.

Als jullie tips hebben, alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Naast de andere tips hierboven, wil ik je aanmoedigen om echt contact te maken met je hond. Een dialoog.

Het begint bij het geduld hebben om zijn aandacht te trekken. Als dat lukt, of dat nu op initiatief van de pup is of op jouw uitnodiging, creëer dan momenten van verbinding. Je hond moet je zien als een partner, niet als een speeltje of het verlengstuk van zijn riem.

Vertaald Frans
    Aureliie-L
    Aureliie-l Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dat een puppy hapt, is volkomen normaal. Je moet het niet alleen accepteren, maar hem ook de ruimte geven om te happen om hem zo de bijtrem en controle over zijn beet aan te leren.

Dingen die je moet vermijden:

- hem afleiden met een voorwerp om in te bijten. De pup leert hier niks van en het kan hem zelfs aanmoedigen om harder te bijten.

- hem straffen, slaan, afzonderen of negeren. In het gunstigste geval leert de pup op deze manier alleen om helemaal niet meer te bijten (bijtrem), in plaats van te leren hoe hij de kracht van zijn beet moet beheersen.

Meer info over puppyhappen vind je hier: http://comportements-chien.blogspot.fr/2015/08/chien-qui-mordille-controle-et.html

Super artikel! Echt heel erg bedankt!

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dat een puppy bijt, is volkomen normaal. Je moet het niet alleen accepteren, maar hem ook de ruimte geven om te happen, zodat hij zijn bijtbeheersing en beetremming kan ontwikkelen.

Wat je beter kunt vermijden:

- Hem afleiden met een voorwerp om in te bijten. De pup leert hier namelijk niets van en het kan hem zelfs aanmoedigen om juist harder te bijten.

- Hem straffen, slaan, apart zetten of negeren. In het beste geval leert de pup hiermee alleen de beetremming, maar niet hoe hij de kracht van zijn beet moet beheersen.

Meer info over bijten en happen vind je hier: http://comportements-chien.blogspot.fr/2015/08/chien-qui-mordille-controle-et.html

Vertaald Frans
    Aureliie-L
    Aureliie-l Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb thuis een kleine Australian Shepherd en hij vertoont precies hetzelfde gedrag :)

Ik heb puppycursus gevolgd en heb het er natuurlijk over gehad, en eigenlijk is het hartstikke normaal!

(om er zeker van te zijn dat het spel is: de pup kwispelt, huppelt en rent overal rond terwijl hij dit doet, zonder echt agressief gedrag)

Het schijnt dat ze er met de tijd wel overheen groeien.

Maar om het nou zomaar te laten gebeuren... nee bedankt!

Eigenlijk moet je begrijpen dat het voor de pup alleen maar spel is! Het was zijn manier om met zijn broertjes en zusjes te spelen voordat hij bij jou kwam en dat is alles wat hij kent.

Het principe is dus om met je pup te spelen, en zodra hij gedrag vertoont dat je niet accepteert (happen, blaffen, enz.), stop je het spel onmiddellijk zodat hij begrijpt dat het niet leuk is en dat dit niet jouw manier van spelen is.

Mijn pup blaft vaak tegen me, en op zo'n moment kun je niets beters doen dan hem volledig negeren.

Wat het bijten betreft: je moet een hoog piepgeluid maken (ja, dat werkt echt xD), dat is hoe honden onderling communiceren als ze elkaar pijn doen.

Als hij in je benen hapt of bijt, moet je hem ook negeren en piepen, alleen is het niet makkelijk om te lopen met een pup die aan je been hangt (en die kleine tandjes doen pijn!), dus duw hem rustig weg terwijl je hem negeert. Als hij volhoudt, til hem dan op bij zijn buik terwijl je met je andere hand zijn nekvel vastpakt en zet hem apart in een andere kamer.

Doe de deur niet open voordat de pup gekalmeerd is. Zodra hij rustig lijkt (als je hem niet meer hoort), doe je de deur voorzichtig open, kijk je of hij rustig is en zo ja, laat je hem er weer uit.

Een pup die hapt, dat doet echt pijn! Eigenlijk is hij alleen maar een beetje aan het knabbelen, maar die melktandjes zijn gewoon vlijmscherp... Toch probeer ik er alles aan te doen om het happen af te leren, simpelweg omdat ik bang ben dat hij later blijft bijten, ook al zeggen mensen dat hij er wel mee zal stoppen :)

Trouwens, als hij me bijt of met me wil spelen, leid ik hem af met zijn eigen speeltjes. Ze van hem afpakken omdat hij ertegen gromt lijkt me geen goed idee, want voor hem is het alleen maar spel :)

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik denk dat het beste wat je kunt doen is om je puppy af te leiden met kauwspeeltjes in plaats van je benen. Zo leid je hem af en kan hij toch ergens op kauwen, wat heel normaal is voor de ontwikkeling van een puppy.

Als hij je benen toch leuker blijft vinden (tja, dat beweegt natuurlijk!), stop dan direct met het spel en zet hem even een paar minuten apart in een andere ruimte.

Je kunt ook proberen om hem met andere honden te laten spelen. Zo leert hij van zijn soortgenoten om grenzen niet te overschrijden en kan hij even lekker uitrazen.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen,

Emeline

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!