Ervaringen met JULIUS K9 tuigje

Z
Zl15 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag wat meningen willen horen over het Julius K9 tuigje.

Is het een goed tuigje of juist niet? Ik zie namelijk nogal wisselende reacties.

Mijn pup is 5 maanden oud en weegt 17 kilo. Hij trekt aan de riem, maar niet extreem veel. Toch gebeurt het wel eens.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Trekt je pup echt aan de lijn of is het maar af en toe?

Je zegt dat hij "wel eens trekt", dus ik neem aan dat het incidenteel is, waarschijnlijk als hij iets interessants ziet.

In dat geval kun je hem beter opvoeden dan hem beperken met een tuigje. Zeker omdat je pup pas 17 kg weegt, dat stelt echt niks voor.

Een goed geplaatste sliphalsband (zo'n lasso-model), dus direct achter de oren, en je kunt je pup heel makkelijk onder controle houden. Je hoeft het echt niet ingewikkelder te maken met allerlei accessoires.

Het werkt bij mijn hond, dus met een pup van nog geen 20 kg moet dat wel lukken 😅

Wanneer mijn hond ruzie wil maken met de hond van de buren, hoef ik alleen die halsband goed te leggen en dan heb ik hem prima in bedwang. Maar als de halsband verkeerd zit, is het net een tractor... 😅 Maar goed, mijn hond weegt 70 kg, dus met een pup van 17 kg (dat woog die van mij al met 3 maanden) lijkt het me niet zo lastig om hem de baas te blijven en hem ondertussen op te voeden. Zeker met een Aussie, dat zijn honden die echt gefocust zijn op hun baasje. Je moet gewoon even door die gekke puppyfase heen, maar volgens mij hoef je niet bij het minste of geringste naar hulpmiddelen te grijpen.

Dat een pup af en toe trekt is niet erg, je moet hem gewoon leren om het niet te doen. Hij is pas 5 maanden oud, dat is nog wat vroeg voor een anti-trektuigje. Dat is naar mijn mening meer voor heropvoeding dan voor de normale opvoeding.

Vertaald Frans
    Z
    Zl15 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties! Er zijn ook Y-vormige anti-trektuigen (non-pull), wat vinden jullie daarvan? Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    Twinklestar
    Twinklestar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Julius-tuigjes worden over het algemeen afgeraden voor honden die trekken, omdat ze de schouders blokkeren. Dit kan leiden tot osteopathische problemen en het verandert hun natuurlijke manier van lopen. Ze zijn eigenlijk meer geschikt voor honden die al gewend zijn om netjes naast te lopen. Voor honden die trekken is een Y-tuigje ideaal, omdat dat de bewegingsvrijheid niet beperkt. :)

Helemaal mee eens, maar ik wil daar nog aan toevoegen dat de Julius K9-tuigjes zelfs bij honden die niet trekken schadelijk kunnen zijn voor het schoudergewricht, omdat ze de natuurlijke gang belemmeren. Ze worden daarom eigenlijk voor alle honden afgeraden. Zodra je pup volwassen is, kun je beter kiezen voor een Y-tuigje (zoals van True Love, Dog Copenhagen, Ruffwear...).

Afgezien daarvan kun je het wandelen aan de lijn beter aanleren met een halsband en kun je het beste het loslopen oefenen zodra je de kans krijgt; een tuigje lost het trekken namelijk niet op!

Vertaald Frans
    Justine55
    Justine55 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo, Julius-tuigjes worden over het algemeen afgeraden voor honden die trekken, omdat ze de schouders blokkeren. Dit kan osteopathische problemen veroorzaken en het verandert hun natuurlijke manier van lopen. Ze zijn eigenlijk meer geschikt voor honden die al gewend zijn om netjes naast je te lopen. Voor honden die trekken is een Y-tuigje ideaal, omdat dit de bewegingen niet belemmert. :)

Vertaald Frans
    P
    Perrimanon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wij hadden er zelf eentje gekocht voor onze oude hond. Hij vond het erg fijn en het zat heel comfortabel (hij had wel een lange en dikke vacht, maar bij onze tweede hond met korthaar moeten we goed opletten dat het niet gaat irriteren). Je kunt een hond prima leren om netjes aan de voet te lopen, of dat nu met een halsband of een tuigje is. Je moet alleen de manier van trainen aanpassen aan je eigen hond (iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten en net als bij mensen moet je je aanpassen en verschillende dingen uitproberen).

Dus ik zou zeggen: ja, het is een goed idee om je pup een tuigje om te doen. Het is tegenwoordig wel een beetje een modedingetje, maar als dit tuigje je bevalt, is dat geen enkel probleem! Alleen gaat je pup waarschijnlijk nog wel wat groeien, dus let op dat je geen tuigje koopt dat straks te klein is.

Verder denk ik dat je het best even kunt vergelijken met andere tuigjes. Je hebt ze in alle soorten en maten, en ik vind sommige zelfs beter dan die van Julius-K9. Voor mijn oude hond was het perfect, maar een pup heeft misschien een tuigje nodig dat wat meer van het lichaam bedekt en wat zachter gevoerd is, zeker als hij kortharig en nog jong is, om schuren te voorkomen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Met een Aussie vind ik het persoonlijk echt pure stommiteit, omdat je alle finesse van het contact verliest die een korte lijn (of een jachtlijn) biedt. Een Aussie is daar heel gevoelig voor, omdat ze altijd proberen te raden wat de bedoelingen van het baasje zijn.

Het is de makkelijkste hond ter wereld om netjes naast te leren lopen (trouwens zowel met als zonder riem).

Ik denk dan ook dat het een fout is om mee te gaan in deze modegril.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!