Avondgekte

A
Aussie63 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

onze pup is nu 3,5 maand oud en sinds een paar dagen is hij elke avond heel druk en kan hij zichzelf maar moeilijk beheersen. Elke ochtend en aan het eind van de middag wandelen we zo'n 20 tot 30 minuten met hem, zowel aan de lijn als los. Ook doen we wat korte oefeningetjes en 's middags hebben we vaak verschillende speelmomenten en trainingen. We proberen dit zoveel mogelijk af te wisselen.

Maar zodra de avond aanbreekt, begint hij hard te grommen en pakt hij een speeltje dat hij dan flink te grazen neemt, of hij grijpt zijn eigen staart of poot en windt zichzelf enorm op. Dit eindigt vaak in een enthousiasme-plasje, terwijl hij hard hijgt en heel onrustig is...

Soms lukt het ons om hem te kalmeren, ofwel door hem even mee naar buiten te nemen om de situatie te doorbreken, of door hem een buffelhuidbot te geven om op te kluiven. Maar het komt ook voor dat de gekte na 10 minuten gewoon weer opnieuw begint.

Ik begrijp heel goed dat het een puppy is die moet spelen en zijn energie kwijt moet... maar het is die extreme opwinding die me dwarszit, en het lijkt wel steeds erger te worden.

Ik heb in verschillende artikelen gelezen dat je beter niet met een bal kunt spelen met puppy's, omdat ze daar alleen maar drukker van worden. Oké, maar hebben jullie tips voor andere spelletjes? We doen er alles aan om hem zijn ei kwijt te laten kunnen, zowel tijdens het wandelen als tijdens het spelen, maar zonder de spanning te hoog op te laten lopen. Alle adviezen om de rust weer een beetje terug te brengen zijn welkom!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het even niet meer weet...

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is echt essentieel dat je puppy elke dag weer los kan spelen met andere honden. Dat is een absolute basisbehoefte tot hij minstens 18 maanden oud is. En natuurlijk moet je zelf ook met hem spelen.

Vertaald Frans
    Y
    Yoyolut Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misanthrope lijkt me een beetje alarmistisch, ook al heeft ze gelijk: de Australische herder is een hond voor sportieve mensen, geen schoothondje.

Je hond is echter nog jong, dus je moet volgens mij om twee redenen voorzichtig zijn met de hoeveelheid beweging:

1) Om gezondheidsproblemen te voorkomen (over het algemeen wordt 5 minuten wandelen per levensmaand aangehouden: 30 minuten bij 6 maanden, 35 bij 7...).

2) Om te voorkomen dat hij een extreme conditie opbouwt (hoe meer hij rent, hoe meer hij zal vragen en nodig hebben, net als topsporters).

Over een paar maanden zijn twee wandelingen van 30 minuten duidelijk niet meer genoeg en heeft hij meer uitdaging nodig: spelletjes, rennen, training...

Uit ervaring weet ik dat mijn hond veel sneller moe wordt van hersenwerk; 10 tot 15 minuten frisbeeën maakt hem echt K.O., terwijl een uur stevig wandelen hem niet klein krijgt.

Het belangrijkste is dat je je hond goed leert "lezen". Hij laat je vanzelf wel weten of hij nog niet genoeg heeft gehad, of juist wel.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt gekozen voor een van de hondenrassen die de meeste inzet van de baasjes vraagt. Je hond moet dus elke twee uur naar buiten, naast de 2 of 3 uur aan dagelijkse wandelingen waarbij hij losloopt. Je moet ook aan de slag met zogenaamde 'denkspelletjes'! De Australische Herder is absoluut geen schoothondje en heeft ontzettend veel fysieke en mentale uitdaging nodig, anders loop je recht op gedragsproblemen af die met de jaren alleen maar erger worden!

Vertaald Frans
    Y
    Yoyolut Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik weet niet of je hier veel aan hebt, maar dat hij een speeltje zo aanpakt lijkt me niet zo vreemd. Die van mij pakt elke dag zijn knuffelbeer aan, en die hebben echt een heel korte levensduur. Hij zou net zo goed de bank of je arm te grazen kunnen nemen...

Het is misschien een teken van verveling, maar naar mijn bescheiden mening is 60 minuten wandelen voor een pup van 3 maanden al best veel. Je zou eventueel ook vaker kunnen gaan, maar dan minder lang per keer.

Wat het plassen betreft: ik zou hem zich gewoon even laten uitleven en hem daarna mee naar buiten nemen. Als hij dan plast, is dat mooi meegenomen; dan heeft hij zich moe gemaakt op een knuffel én is het plassen buiten gelukt!

Succes!

Yo

Vertaald Frans
    Amstaff'Forever
    Amstaff'forever Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

probeer hem overdag wat vaker mee naar buiten te nemen, hij heeft een overvloed aan energie en 's avonds gaat hij dan helemaal los, zoals ze dat zeggen ;-)

Vertaald Frans
  • 35 reacties van 35

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!