Avondgekte

A
Aussie63 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

onze pup is nu 3,5 maand oud en sinds een paar dagen is hij elke avond heel druk en kan hij zichzelf maar moeilijk beheersen. Elke ochtend en aan het eind van de middag wandelen we zo'n 20 tot 30 minuten met hem, zowel aan de lijn als los. Ook doen we wat korte oefeningetjes en 's middags hebben we vaak verschillende speelmomenten en trainingen. We proberen dit zoveel mogelijk af te wisselen.

Maar zodra de avond aanbreekt, begint hij hard te grommen en pakt hij een speeltje dat hij dan flink te grazen neemt, of hij grijpt zijn eigen staart of poot en windt zichzelf enorm op. Dit eindigt vaak in een enthousiasme-plasje, terwijl hij hard hijgt en heel onrustig is...

Soms lukt het ons om hem te kalmeren, ofwel door hem even mee naar buiten te nemen om de situatie te doorbreken, of door hem een buffelhuidbot te geven om op te kluiven. Maar het komt ook voor dat de gekte na 10 minuten gewoon weer opnieuw begint.

Ik begrijp heel goed dat het een puppy is die moet spelen en zijn energie kwijt moet... maar het is die extreme opwinding die me dwarszit, en het lijkt wel steeds erger te worden.

Ik heb in verschillende artikelen gelezen dat je beter niet met een bal kunt spelen met puppy's, omdat ze daar alleen maar drukker van worden. Oké, maar hebben jullie tips voor andere spelletjes? We doen er alles aan om hem zijn ei kwijt te laten kunnen, zowel tijdens het wandelen als tijdens het spelen, maar zonder de spanning te hoog op te laten lopen. Alle adviezen om de rust weer een beetje terug te brengen zijn welkom!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het even niet meer weet...

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Adb têtes de cailloux Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, wat wandelen betreft komt ze al best veel buiten denk ik. Zo'n 30 tot 40 min. wandelen 's ochtends als we opstaan rond 06:45-07:00 uur na het eten, 30 min. wandelen tussen de middag, 20 tot 30 min. rond 17:00 uur gevolgd door wat spelletjes en training, en dan weer 30 tot 40 min. wandelen rond 19:00 uur na de maaltijd van 18:45 uur. En dan nog 2 laatste plasrondjes 's avonds voor het slapengaan.

Hoi,

Ze komt inderdaad al vaak buiten. Misschien kun je proberen om twee wandelingen te combineren tot één langere wandeling in de middag of vroege avond. Om haar 's avonds te helpen kalmeren, kun je haar stevig tegen je been aanhouden (zonder haar pijn te doen) en wachten tot ze gaat zitten of liggen... Kortom, begeleid haar rustig naar een moment van rust. Ze is nog jong, neem er de tijd voor. Succes!

Vertaald Frans
    F
    Fastball83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jammer genoeg doen we dat al 😳

Ik doe spelletjes zoals "in welke hand?", waarbij ik een brokje verstop en mijn handen laat zien zodat ze het kan zoeken. Ik speel met een flostouw en gooi af en toe een balletje (maar dat is niet echt haar ding)... dus als je nog andere ideeën hebt voor spelletjes in de woonkamer, hoor ik het heel graag.

Het enige wat haar rustig krijgt, is als we haar iets geven om op te kluiven (yakstaven, gevulde Kongs, bullepees), maar zodra we het na 10 minuten weghalen, begint het weer van voor af aan.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En anders kun je even lekker met haar gaan spelen als ze zo is, zodat ze sneller haar energie kwijt kan? ^^

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren

Nou, qua wandelen gaat ze al best veel naar buiten denk ik

30 tot 40 min. wandelen 's ochtends als we opstaan om 6.45-7.00 uur, na het eten

30 min. wandelen tussen de middag

20 tot 30 min. wandelen rond 17.00 uur, gevolgd door wat spelen en training

30 tot 40 min. wandelen rond 19.00 uur, na de maaltijd van 18.45 uur

En nog 2 laatste plasrondjes 's avonds voor het slapengaan

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren

Hoi!

Ik haal dit bericht even omhoog omdat mijn pup van 8 maanden 's avonds tussen 21:00 en 22:00 uur precies hetzelfde gedrag vertoont.

Terwijl ze overdag zo rustig en aanhankelijk is (altijd likjes geven en lekker komen knuffelen), wordt ze dan ineens helemaal gek. Ze gaat dan als een dolle met haar knuffels, een T-shirt, haar dekens en haar mand zitten schudden en ze bijt zelfs in de bank... en er is echt geen land met haar te bezeilen.

Na een minuut of 15 à 20 gaat ze liggen en boem, ze is meteen vertrokken.

Hebben jullie nog meer ideeën dan wat er eerder al is genoemd? Want tot nu toe werkt er helemaal niets.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Ja, 'blijf' en 'volg' kent hij inderdaad wel. Ik maak me er veel te druk om.

Daar gaan we dus mee aan de slag.

Eigenlijk is in mijn hoofd 'blijf' dat de hond echt stilstaat, en als ik 'wacht' zeg, dat hij gewoon rustig in de buurt blijft. Niet tegen me opspringen om het speeltje uit m'n handen te pakken, en niet als een gek aan de riem trekken omdat hij het zat is dat ik 5 minuten met iemand sta te kletsen...

Lastig hoor. Maar echt bedankt voor jullie tips 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waar ik echt het verschil in wil maken, is tussen de 'blijf' die hij al beheerst (waarbij ik dus echt bij hem wegloop) en 'wacht', waarbij ik graag zou willen dat hij naast me blijft staan terwijl ik bijvoorbeeld met iemand praat. Want nu is het vaak zo dat hij niet langer dan een paar minuutjes stil kan staan, wat ik ook wel logisch vind gezien zijn leeftijd.

Als hij 'blijf' al goed beheerst, waarom zou je hem dan ook nog 'wacht' willen leren? Dat zijn eigenlijk twee commando's in één:

- blijf

- volg/naast

Je zou simpelweg 'naast' kunnen zeggen (als je hem dat al hebt geleerd?) en daarna 'blijf'.

Zodra hij begint te wiebelen, zeg je gewoon weer 'blijf' en beloon je hem. Als hij wegloopt, zeg je weer 'naast' en als hij dat eenmaal doet, zeg je weer dat hij moet blijven staan of zitten.

Het is niet makkelijk om hem op te voeden terwijl je met iemand staat te praten, maar er zit niets anders op dan hem op zijn eigen tempo te laten leren :)

Wat het spelen betreft: ik gooi het speeltje weg, hij haalt het op en brengt het terug. Dan geeft hij het aan mij of hij trekt er een beetje aan, ik pak het speeltje af en dan laat ik hem even wachten voordat ik het weer weggooi... en dat herhalen we een paar keer. Ik hoop dat ik het niet helemaal verkeerd aanpak...

Dat komt volgens mij een beetje op hetzelfde neer als 'blijf', maar waarom ook niet. Je moet zelf maar kijken of je hem twee verschillende commando's wilt leren voor iets wat bijna hetzelfde is.

Ik denk dat onze woorden voor ons een duidelijke betekenis hebben, maar voor hen komt 'blijf' of 'wacht' op hetzelfde neer: op je plek blijven. Ik weet niet zeker of zij wel het onderscheid maken dat wij maken.

Er zijn vast honden die beide commando's prima uitvoeren, maar naar mijn idee blijven het voor hen synoniemen.

Ik zie het aan de naam van mijn hond en zijn bijnaam. Hij reageert op allebei op dezelfde manier. Volgens mij denkt hij echt niet: 'dit is mijn naam en dit is mijn bijnaam'.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Ik denk dat zijn drukte 's avonds bedoeld is om onze aandacht te trekken, want dat is ongeveer de tijd dat we eten. Dan zijn we dus minder met hem bezig, of "zelfs helemaal niet". Daarom speel ik nu van tevoren met hem, en sinds een paar dagen verloopt de maaltijd een stuk rustiger.

Wat dat "stop" betreft: ik had het gezien en gelezen over speelsessies waarbij de baasjes het spel even onderbraken door "stop" te zeggen en daarna weer verder gingen. Maar zoals je me uitlegt, is "stop" dan misschien niet het juiste woord... Zoals je zegt pak ik het misschien verkeerd aan. En ik wil het heel graag leren.

Het werkt best goed, in de zin dat hij niet meer zo tegen ons opspringt als eerst. Hij bijt ook niet meer, of hij zet in ieder geval veel minder kracht als hij enthousiast wordt... en op die bewuste avond hebben we ook geen plasjes meer in huis.

Om het spelen definitief te stoppen, houd ik gewoon op en zeg ik alleen: "klaar".

Waar ik echt graag een verschil in wil maken, is tussen het commando "blijf" (dat hij goed beheerst en waarbij ik ook echt bij hem wegloop) en "wacht", waarbij ik graag zou willen dat hij naast me blijft terwijl ik bijvoorbeeld met iemand praat. Want nu is het vaak zo dat hij niet langer dan een paar minuutjes stil kan blijven staan, wat denk ik ook wel normaal is voor zijn leeftijd.

Wat het spelen betreft: ik gooi het speeltje voor hem weg, hij haalt het op en brengt het terug. Dan geeft hij het aan mij of trekt er nog even aan, ik pak het speeltje en dan vraag ik hem om even te wachten voordat ik het weer gooi... en zo gaat dat een aantal keer door. Ik hoop dat ik het niet helemaal verkeerd doe...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 35

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!