Hoi,
Ik heb een Australische Herder van 2,5 jaar oud en hij is altijd overprikkeld. Als hij in de tuin begint te blaffen, is er geen land met hem te bezeilen; ik krijg hem niet rustig en kan hem niet mee naar binnen krijgen. Hij is agressief en angstig naar mijn partner toe en laat hem systematisch zijn tanden zien. Daarna loopt mijn hond direct naar zijn voerbak, terwijl we trouwens nooit problemen hebben gehad met zijn voer. Hij is ook agressief naar kinderen. Hoe ouder hij wordt, hoe oncontroleerbaarder hij is. Hij heeft gebeten omdat we hem probeerden te stoppen met blaffen, hij heeft een kind gehapt dat gewoon stil bij een tafel vol eten stond, en hij heeft ook een voorbijganger met drie honden gebeten. Voor honden is hij sowieso altijd erg bang.
Er is ons verteld dat onze hond (die we kregen toen hij 2 maanden was) bij de fokker door de andere honden werd afgeblaft tijdens het eten.
Alleen bij mij is hij lief, aanhalig en rustig.
Ik ben bang dat zijn gedrag erger wordt, ondanks onze inspanningen en oefeningen. Het klopt dat we niet elke dag de tijd hebben om een uur met hem te wandelen, maar hij krijgt wel elke dag zijn beweging. Ik neem hem mee naar mijn werk en daar is hij super blij met mijn collega's; hij begroet ze minutenlang heel enthousiast. Wat dat betreft: als ik even weg ben geweest, begroet hij me extreem druk door te springen en geluidjes te maken, terwijl mijn partner alleen een snelle blik krijgt en verder niets.
Ik hoor heel graag jullie tips en ideeën. Ik ben me er wel van bewust dat het op deze leeftijd lastig zal zijn om dit gedrag nog om te buigen.
Bedankt,
Sébastien