Hallo allemaal,
Ik ben Julien en ik overweeg (serieus) om na de zomer een Australische Herder te nemen. Zoals de titel al zegt, woon ik in de stad op een appartement.
Omdat ik nogal een piekeraar ben en altijd aan het welzijn van anderen denk (ook van dieren), twijfel ik nogal uit angst om een fout te maken.
Ja, ik weet het, een hond op een appartement is niet ideaal.
En een Australische Herder heeft natuurlijk ruimte en beweging nodig.
Mijn ouders hebben een Australische Herder-teefje van 6 jaar (zonder stamboom), dus ik ken het ras goed en ben er aan gewend. Hoewel ze niet erg gehoorzaam is (of eerder erg eigenwijs) door een gebrek aan training en superdruk wordt als er mensen over de vloer zijn, is het verder een heel rustige hond. Ze slaapt overdag veel en heeft thuis nooit iets gesloopt.
Ze is echt een enorme plakband: als ik bij hen ben, volgt ze me als mijn schaduw. Tijdens de lockdown kroop ze overdag onder mijn bed om te slapen zodra ik in mijn kamer was, en ze volgde me overal waar ik ging (zelfs wachten voor de wc-deur) om daarna snel weer haar plekje onder het bed in te nemen en zeker te weten dat ik in de buurt bleef.
Ze hebben een tuin (zo'n 400m²). Daar brengt ze vanaf het voorjaar haar dagen door, maar verder is het echt een binnenhond. In de winter of op regenachtige dagen ligt ze overdag gewoon in de bijkeuken te wachten. Ze krijgt maar weinig beweging (behalve als ik op haar pas of als ik bij hen ben en we gaan hardlopen), en toch is haar karakter heel stabiel.
Ik weet dat een hond op een appartement meer gedoe is qua uitlaten, planning enzo, maar als ik naar het voorbeeld van mijn ouders kijk, denk ik dat hun hond bij mij op een appartement net zo gelukkig zou zijn als ze drie keer per week mee gaat hardlopen (naast de gewone wandelingen). Haar beweging nu bestaat vooral uit af en toe blaffen naar voorbijgangers in een tuin zonder spelletjes of regelmatige sportieve activiteiten.
Zijn er hier mensen die een Australische Herder op een appartement hebben?
Hoe gaat dat bij jullie? Is de training intensiever?
Is je hond gelukkig? Heb je spijt van je keuze?
Bedankt voor jullie reacties 👋