3 maanden oude pup, rebels / agressief

Smaugie2022
Smaugie2022 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik schrijf hier omdat ik al iets meer dan een maand een Australian Shepherd-pup in huis heb.

We hebben hem gekregen toen hij 2 maanden (en zo'n week) oud was, samen met mijn partner.

Sinds een tijdje verzet hij zich compleet tegen mij als ik hem terechtwijz:

Op de bank klimmen en dan 'nee' zeggen, bijvoorbeeld.

In het begin blafte hij gewoon vanaf de grond, maar nu laat hij zijn tanden zien.

Hij wordt echt oncontroleerbaar. Hij springt tegen me op, blaft me aan, gromt en bijt.

Ik heb een hondentrainer gevonden met wie we lessen volgen — tijdens één van die lessen moest ik, met eten aan mijn voeten, de hond een kneep geven als hij er naartoe liep. Toen ik dat deed, reageerde hij meteen agressief.

Toen ze dat zag zei ze: "Dit is direct onderwerping" — met andere woorden, als hij zo reageert moet ik hem bij zijn nek vasthouden totdat hij zich onderwerpt (niet drukken, gewoon vasthouden). Ik probeer het toe te passen, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Het kan makkelijk een uur duren voordat hij het opgeeft.

Gisteren gaf ik een keihard 'NEE' met een heel lage stem — de hond onderwierp zich meteen, kwispelde en kroop op zijn buik naar me toe... maar gaf aan het einde toch nog een klein blafje.

Vandaag werkt dat harde 'nee' nauwelijks meer en rebelleert hij toch weer.

Ik voel me een verschrikkelijke baasje als ik hem onderwerp, maar op die momenten luistert hij totaal niet meer naar me. Niets helpt.

Ik heb mijn twijfels geuit aan de trainer en gezegd dat ik bang was hem agressief te maken, maar ze stelde me gerust door te zeggen dat het hem gewoon in zijn rol terugplaatst.

Vanavond en morgen pas ik op de border collie van een vriend, en ook daartegen gedraagt hij zich soms agressief. Ik heb al 2 vechtpartijen weten te voorkomen door ze te kalmeren en hen apart te houden, maar ik raak er een beetje moedeloos van.

Ter info: bij mijn partner verzet hij zich nooit op die manier — hij blaft wel, maar als mijn partner opstaat of zijn stem verheft, onderwerpt hij zich meteen.

Het probleem ligt dus duidelijk bij mij — in het begin nam ik hem vaak in mijn armen en liet ik hem op de bank komen als hij rustig ging zitten en op het 'kom maar' wachtte, dus ik heb hem waarschijnlijk te veel ruimte gegeven in huis en nu respecteert hij me niet meer. Maar door hem steeds te onderwerpen ben ik bang om al zijn vertrouwen te verliezen. Hij gromt zelfs als ik in zijn buurt kom terwijl hij zijn bot aan het eten is. Terwijl ik hem bij zijn voerbak gewoon 'stop' kan zeggen en hij dan stopt.

Als jullie tips hebben, hoor ik het graag.

Ik heb ook isolatie geprobeerd in plaats van onderwerping als hij in opstand komt, maar ook al komt hij dan rustig terug, bij de volgende berisping gaat hij er meteen weer volledig voor.

#ik word gemarteld door een pup dus 🤣

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

24 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit kleine herdertje is al bang voor je partner en je wilt dat hij daarnaast ook nog eens bang voor jou wordt?

Dat is niet mijn idee van een band opbouwen met een hond...

Ik heb het gevoel dat je veel energie verspilt aan overbodige "problemen" die zichzelf zouden oplossen als je er niet zo op zou focussen.

Ga lekker wandelen met de pup, doe leuke dingen samen, speel en laat hem lekker los spelen met andere honden. Bouw een band op door te spelen, te rennen en hem allerlei geweldige plekken te laten ontdekken. Dan gaat hij vanzelf beter op je letten en hoef je niet meer tig keer per dag "nee" te roepen!!

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oeps, ik had niet gezien dat Kikaah al had gereageerd ^^'

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waarom zou je je pup willen onderwerpen als je hem ook gewoon dingen kunt leren met aanmoediging en complimentjes?

Springt hij op de bank? Leer hem eraf te gaan door hem een speeltje aan te bieden, geef hem een flinke aai als hij eraf komt, of ga even lekker met hem op de grond zitten knuffelen...

Zoek een andere hondentrainer; de tijd dat we dachten dat een hond zijn baasje probeert te domineren is echt voorbij.

Als je pup tegenstribbelt omdat hij ineens niet meer op de bank mag, is dat heel normaal. Tot nu toe mocht het namelijk wel. Je moet gewoon consequent zijn: als je iets toestaat, verander dan niet halverwege van gedachten, want dan begrijpt je pup er niets meer van.

Wat dat bot betreft: dat is voor hem een waardevolle bron. Laat hem lekker rustig in zijn eigen hoekje eten, dat voorkomt dat hij wantrouwig naar je wordt.

Nee, je pup is je niet aan het terroriseren (eigenlijk ben jij op dit moment eerder degene die dat doet), hij begrijpt simpelweg niet wat je van hem verwacht.

Leer hem dingen aan via spel, beloon hem met aandacht en vermijd straffen of onderwerpen. Zoek in plaats daarvan een manier om jezelf met zachte hand verstaanbaar te maken... De Australische herder is ontzettend toegewijd aan zijn baasje. Als je consequent bent met de huisregels en werkt aan jullie band, is er geen enkele reden waarom het zou mislukken :)

Vertaald Frans
  • 24 reacties van 24

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!