3 maanden oude pup, rebels / agressief

Smaugie2022
Smaugie2022 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik schrijf hier omdat ik al iets meer dan een maand een Australian Shepherd-pup in huis heb.

We hebben hem gekregen toen hij 2 maanden (en zo'n week) oud was, samen met mijn partner.

Sinds een tijdje verzet hij zich compleet tegen mij als ik hem terechtwijz:

Op de bank klimmen en dan 'nee' zeggen, bijvoorbeeld.

In het begin blafte hij gewoon vanaf de grond, maar nu laat hij zijn tanden zien.

Hij wordt echt oncontroleerbaar. Hij springt tegen me op, blaft me aan, gromt en bijt.

Ik heb een hondentrainer gevonden met wie we lessen volgen — tijdens één van die lessen moest ik, met eten aan mijn voeten, de hond een kneep geven als hij er naartoe liep. Toen ik dat deed, reageerde hij meteen agressief.

Toen ze dat zag zei ze: "Dit is direct onderwerping" — met andere woorden, als hij zo reageert moet ik hem bij zijn nek vasthouden totdat hij zich onderwerpt (niet drukken, gewoon vasthouden). Ik probeer het toe te passen, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Het kan makkelijk een uur duren voordat hij het opgeeft.

Gisteren gaf ik een keihard 'NEE' met een heel lage stem — de hond onderwierp zich meteen, kwispelde en kroop op zijn buik naar me toe... maar gaf aan het einde toch nog een klein blafje.

Vandaag werkt dat harde 'nee' nauwelijks meer en rebelleert hij toch weer.

Ik voel me een verschrikkelijke baasje als ik hem onderwerp, maar op die momenten luistert hij totaal niet meer naar me. Niets helpt.

Ik heb mijn twijfels geuit aan de trainer en gezegd dat ik bang was hem agressief te maken, maar ze stelde me gerust door te zeggen dat het hem gewoon in zijn rol terugplaatst.

Vanavond en morgen pas ik op de border collie van een vriend, en ook daartegen gedraagt hij zich soms agressief. Ik heb al 2 vechtpartijen weten te voorkomen door ze te kalmeren en hen apart te houden, maar ik raak er een beetje moedeloos van.

Ter info: bij mijn partner verzet hij zich nooit op die manier — hij blaft wel, maar als mijn partner opstaat of zijn stem verheft, onderwerpt hij zich meteen.

Het probleem ligt dus duidelijk bij mij — in het begin nam ik hem vaak in mijn armen en liet ik hem op de bank komen als hij rustig ging zitten en op het 'kom maar' wachtte, dus ik heb hem waarschijnlijk te veel ruimte gegeven in huis en nu respecteert hij me niet meer. Maar door hem steeds te onderwerpen ben ik bang om al zijn vertrouwen te verliezen. Hij gromt zelfs als ik in zijn buurt kom terwijl hij zijn bot aan het eten is. Terwijl ik hem bij zijn voerbak gewoon 'stop' kan zeggen en hij dan stopt.

Als jullie tips hebben, hoor ik het graag.

Ik heb ook isolatie geprobeerd in plaats van onderwerping als hij in opstand komt, maar ook al komt hij dan rustig terug, bij de volgende berisping gaat hij er meteen weer volledig voor.

#ik word gemarteld door een pup dus 🤣

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

24 antwoorden
Sorteren op:
  • Smaugie2022
    Smaugie2022 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik wilde even een kleine update geven over hoe het gaat met Smaugie. We zijn vier dagen naar het platteland geweest bij een vriend met zijn border collie. Dat heeft hem echt supergoed gedaan (en mij ook).

Hij verzet zich bijna niet meer - dat happen gebeurt nu eigenlijk alleen nog als hij door het spelen een beetje doordraait. Ik kalmeer hem dan en negeer hem als hij te ver gaat.

De kleine draak moest volgens mij gewoon meer energie kwijt.

Ik neem hem 's ochtends nu twee uur mee naar het park om te rennen en 's middags en 's avonds maken we meer gerichte wandelingen.

We zijn ook begonnen met oefeningen, met of zonder beloningssnoepjes, en hij gaat elke dag vooruit.

In plaats van hem te dwingen, zeg ik nu gewoon duidelijk 'nee' als hij ondeugend is.

Zelfs zonder riem luistert hij goed (soms nog een beetje eigenwijs haha, maar dat is logisch, het is nog een baby).

Kortom, die van mij moet in ieder geval gewoon zijn energie kwijt om in huis relaxter te zijn.

Hij verandert dan zelfs in een echte knuffelkont.

Mijn eigen kijk op de zaak is ook veranderd - als hij begint 'door te draaien', neem ik hem mee naar buiten om aan de lijn te rennen - even wat oefeningen doen - en tot slot spelen en knuffelen. Meestal is het dan wel weer over.

Succes jullie ook! Er wordt niet genoeg gewaarschuwd voor het sterke karakter van die beestjes 🤣🤣🤣

Ik heb zelf hiervoor drie honden gehad, maar ik heb nog nooit zo'n eigenwijze pup meegemaakt. Maar goed, die intelligentie speelt natuurlijk ook mee.

Vertaald Frans
    Martau
    Martau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat is dat toch met al die hondentrainers die alleen maar bezig zijn met het onderwerpen van honden? Het lijkt wel of er ergens een nest van die lui zit! Zijn ze soms met de botte bijl klaargestoomd door een of andere vage online cursus?

Een hond hoeft helemaal niet onderworpen te worden. Hij heeft vooral behoefte aan een goede band met jou als baasje. Je moet een stabiel en consequent rustpunt zijn, maar ook attent en liefdevol. Opvoeden vanuit angst is vragen om problemen. Een angstige hond loopt namelijk het risico om bij de minste of geringste schrik te bijten.

Vertaald Frans
    C
    Coribo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

je moet een bepaalde trainingstactiek gebruiken die je makkelijk zelf kunt doen, gewoon 15 minuutjes per dag.

Hier is de link om het te leren:

bit.ly/3MQxs7y

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Precies, ik had het over de uitspraken van je trainer. Niet over jou, dat is wat ik in mijn tweede bericht al aangaf om een misverstand te voorkomen.

Vertaald Frans
    T
    Tessa2022 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sorry, mijn bericht kwam misschien wat fel over. Het is niet tegen jou bedoeld! Het zijn de uitspraken die me een beetje dwarszitten. Vaak eisen we meer dan we aanleren, dat is zo zonde. Niets is aangeboren, niet bij mensen en niet bij dieren.

Inderdaad een beetje fel, zeker omdat mijn bericht alleen maar herhaalde wat de trainster me had verteld. Ik deelde die ervaring juist om te laten zien dat er net zoveel methodes als trainers zijn en dat het niet makkelijk is om daar je weg in te vinden. En ik wilde de starter van dit topic laten weten dat ze niet de enige is die zich een beetje verloren voelt.

Ik hoef me niet te verantwoorden, maar ik heb dieren altijd als gezinsleden beschouwd en niet als oud vuil waar je overheen loopt. Toch vind ik dat ik het recht heb om een situatie te willen begrijpen als ik met bijtwonden over mijn hele arm zit en mijn dochters niet meer naar buiten kunnen omdat ze worden aangevallen. Ja, het is spel en ze mag natuurlijk spelen, maar dat moet voor ons niet een lijdensweg worden.

Het belangrijkste is toch dat iedereen zich goed voelt?

Maar goed.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het valt me de laatste tijd op hoeveel idioten er eigenlijk tussen die zogenaamde "hondentrainers" zitten...

- De hersenen van alle jonge dieren ontwikkelen zich door spel, je puppy is dus heel normaal

- Het middel om de wereld te ontdekken voor een dier zonder handen is zijn bek, je puppy is dus heel normaal

- Angst is zinvol als het gaat om jezelf te beschermen tegen echt gevaar, maar als het tussen een dier en zijn baasje in komt te staan, is het alleen maar een barrière voor de communicatie

Neem zelf de regie over het "waar, wanneer en hoe" van zijn activiteiten — in de wetenschap dat de concentratieboog op deze leeftijd superkort is. Doe je best om preventief te werken door hem uit te nodigen voor dit of dat, in plaats van hem te bestraffen voor dit of dat

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Tessa,

"Wat het eten betreft: ik wen de mijne eraan door te laten zien dat het mijn eten is. Als ik het haar geef, ga ik met mijn hand langs de bak, pak ik de voerbak af en geef hem weer terug. Hetzelfde doe ik met haar bot en daardoor zegt ze er niks meer van... maar dit moet je wel vaak doen, zoals met alles."

Echt een heel slechte methode. Er is geen betere manier om baknijd te ontwikkelen. Zolang ze nog een puppy is en haar karakter nog niet gevormd is, zal ze niks doen, maar je bent nu een ervaring aan het creëren waarbij haar steeds iets wordt afgenomen. Als je haar wilt laten wennen aan jou en de andere gezinsleden rond de voerbak, moet je er juist een positieve ervaring van maken in plaats van een negatieve. Bijvoorbeeld door er wat extra lekkers bij te doen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

« Het probleem is dat alles voor haar een spelletje is »

Juist niet! Maak juist gebruik van haar speelsheid om haar dingen te leren. Stop met elke vorm van interactie en negeer haar zodra ze ongewenst gedrag vertoont.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik snap echt niet waarom een hond zich in zijn eigen huis bang zou moeten voelen? En waarvoor dan?

Natuurlijk zijn de methodes van die trainer nogal dubieus. Je bereikt niet veel als je opvoedt vanuit angst. Leer hem liever de commando's die je wilt door het woord aan een actie te koppelen en wacht niet tot de pup een "foutje" maakt om hem dan te overvallen.

En je kunt natuurlijk ook gewoon een andere trainer zoeken ^^’

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sorry als mijn bericht wat fel overkomt. Het is niet tegen jou gericht! Het zijn de uitspraken die me een beetje dwarszitten. Vaak eisen we meer dan dat we aanleren, en dat is echt zonde.

Niets is aangeboren, niet bij mensen en ook niet bij dieren.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 24

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!