Goedenavond, ik heb een American Staff zonder stamboom, wat voor de wet een categorie 1-hond is. Nu vraag ik me af of ik hem niet kan laten herkeuren op basis van zijn grootte. Toen ik hem kreeg met 2 maanden woog hij 7,4 kg en was hij 36,5 cm (schofthoogte). Met 3 maanden woog hij 11,6 kg bij 40 cm, met 4 maanden 18,4 kg bij 46 cm en nu hij 5 maanden is, weegt hij 21,3 kg bij 49 cm. Ik vind dat hij veel meer weg heeft van een American Pit Bull Terrier, omdat hij heel slank is maar wel groot (je ziet zijn botten goed zitten). Zou ik hem met 8 maanden uit de categorie kunnen laten halen? Ik heb namelijk gelezen dat een hond groter moet zijn dan 50 cm om uit de categorie te vallen, en ik denk dat hij daar makkelijk overheen gaat. Als dat zo is, hoe werkt dat dan precies? Wordt het dan een categorie 2-hond of valt hij dan helemaal buiten de categorieën? Alvast bedankt!
Zou ik mijn hond uit de categorie-indeling kunnen krijgen?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Heel erg bedankt allebei! En ja, dat dacht ik inderdaad ook al. Gsd, ik denk dat als ik een goede dierenarts heb en mijn hond nog wat groter is, het wel goed komt. Tenminste, dat hoop ik! Momenteel heeft mijn hond een borstomvang van 62 cm.
En laten we eerlijk zijn, dierenartsen doen toch een beetje wat ze willen en de administratie maakt zich er niet zo druk om.
Ik kende dierenartsen die honden uit categorie 2 haalden puur omdat ze buiten de afmetingen vielen (die niet de hele rasstandaard dekken), zolang ze maar een goed karakter hadden en er geen problemen waren.
Kortom, je moet gewoon de juiste dierenarts treffen, denk ik. :/
Trouwens, als hij groter is dan de wettelijke omschrijving, zal hij waarschijnlijk ook zwaarder zijn en staat de borstomvang in verhouding tot de grootte van de hond. Ik denk persoonlijk dat meerdere punten dan wel oké zullen zijn.
Gevonden hoor! Ik zat ernaast, het was niet Becool maar @Emma1975 die het had gepost.
"Dit heb ik gevonden op de site voor de herkeuring van Staffords:
Samenvatting van de kenmerken voor 'categorie 1':
- Lichaam: Gespierde hond met kortharige vacht, krachtige uitstraling, massieve voorhand met een naar verhouding lichte achterkant
- Gewicht: ongeveer 18 tot 40 kg
- Schofthoogte: 35 tot 50 cm
- Borstomvang: ongeveer tussen de 60 en 80 cm
- Kop: Weinig geprononceerde stop. Snuit van dezelfde lengte als de schedel maar minder breed. Neus voor de kin. Sterke kaken met bolle wangspieren.
Om aanspraak te kunnen maken op een herkeuring (de-categorisatie), moet de dierenarts meer dan 2 criteria voor herkeuring kunnen vaststellen en onderbouwen.
Voorbeeld: een hond met een schofthoogte van 54 cm kan niet alleen op basis van die ene vaststelling uit de categorie gehaald worden."
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Up!
Als dat verhaal van die 2 punten waar is, weet ik niet of ik hem uit die categorie kan halen, tenzij ik iets vind dat niet aan deze criteria voldoet:
Bij het type American Staffordshire Terrier (vaak Pitbull genoemd):
- Uiterlijk: Kleine dogachtige in diverse kleuren
- Lichaam: Gespierde hond met kort haar, krachtige uitstraling, massieve voorkant en een relatief lichte achterkant
- Gewicht: ongeveer 18 tot 40 kg
- Schofthoogte: 35 tot 50 cm
- Borstomvang: ongeveer tussen de 60 en 80 cm
- Kop: Weinig uitgesproken stop. Snuit is even lang als de schedel maar minder breed. Neus steekt voor de kin uit. Sterke kaken met bolle wangspieren.
+
Zijn er misschien dierenartsen die al bij slechts 1 criterium de-categoriseren? Of zoeken ze juist naar dat ene criterium dat niet klopt om vervolgens spijkers op laag water te zoeken voor dat tweede punt?
Ah, dat wist ik trouwens niet van die twee punten uit de beschrijving :/ Er is me nooit iets over verteld en meerdere vrienden van me zeggen dat hun hond uit de categorie is gehaald door maar een paar centimeter extra schofthoogte en verder niks. Ik hoop dat @Bee-cool nog even langskomt om me wat meer duidelijkheid te geven. Bedankt voor jullie reacties!
Volgens mij hoeft de hond op twee punten niet aan de beschrijving te voldoen om niet meer in een categorie te vallen, en daarna valt hij niet meer onder categorie 1-2.
Ik geloof dat Bee-Cool daar vorige week of de week daarvoor nog op heeft gereageerd in een post - moet je even opzoeken.
Dat hangt af van de dierenarts die hem onderzoekt, maar normaal gesproken zou hij volledig 'gedecategoriseerd' moeten kunnen worden als hij buiten de wettelijke afmetingen valt, voor zover ik weet.
De dierenarts stelt dan een officieel schriftelijk rapport op waarin de decategorisering van de hond wordt bevestigd, en volgens mij is dat alles (nog wel even checken, want mijn enige bron is mijn stage).
Andere leden zullen dit vast wel bevestigen of juist tegenspreken.
9 reacties van 9