Leren grommen op commando

Melly
Melly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond Wamiz'ers :)

Mijn vriend vroeg zich af hoe we onze honden kunnen leren grommen op commando, en daarmee dus ook blaffen :)

Moeten we ze telkens belonen als ze grommen? Welk woord kunnen we het beste gebruiken?

We weten niet zo goed hoe we dit moeten aanpakken ^_^

Bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Grommen zou ik ook afraden, want een hond gromt om te waarschuwen voor een situatie waarin hij zich niet fijn voelt. Het is een teken dat hij kan bijten als je dichterbij komt. Wat blaffen betreft, ik heb het mijn honden nooit echt geleerd, maar Govou blaft op commando; we kijken elkaar dan aan, ik noem hem voor de grap "Boubou" en dan blaft hij. Maar ja, boxers blaffen sowieso niet veel, het zit zeg maar niet echt in hun instinct. Alleen voor een herder kan het volgens mij wel een probleem worden als je hem voor de lol leert blaffen.

Ik vind dat je de hond gewoon zijn gang moet laten gaan. Het heeft geen zin om hem indrukwekkend te willen laten lijken, zeker niet bij een molosser. Voor mij is Govou een enorme lieverd en totaal niet indrukwekkend; hij likt iedereen af en is meer het type dat vreemden enthousiast begroet. Ik weet dat mijn ouders bij een inbraak niet op hem hoeven te rekenen, maar dat is maar beter ook. En molossers, en dan vooral de rassen die al een slecht imago hebben, worden al zo vaak gediscrimineerd dat je die kant van "goedzak" (XD) juist moet aanmoedigen. Mijn peettante had een inbraak terwijl haar Rottweiler in huis was. Gelukkig heeft die hond niets gedaan, want inbraak of niet: als een hond een mens aanvalt, en zeker zo'n specifiek ras, dan wordt hij afgemaakt. We weten hoe dat gaat; een simpel klein beetje, zelfs om zijn baasje te verdedigen, of zelfs maar een beetje grommen kan zo'n type hond al de kop kosten. Ik ben dol op ze, maar we moeten wel eerlijk zijn over hoe het werkt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als er bepaalde dingen zijn die je gewend bent om met je hond te doen, is het best makkelijk om hem aan het blaffen te krijgen. Of het nou om spelletjes, zinnetjes of geluiden gaat. Die van mij blaft bij "wat is dat?"

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Aah ja, bij Ganache werkt dat echt heel goed, hij wordt al snel ongeduldig als je hem z'n speeltje niet geeft XD Alleen is het bij ons geen voetbal, maar eerder een tennisbal lol

We gaan er eens goed over nadenken mouahaha

Bedankt Axu!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb het haar geleerd... door te spelen.

Het was eigenlijk: "wil je je speeltje? Blaffen!"

In het begin liet ik haar zich op een speeltje focussen en daarna bewoog ik het speeltje steeds voor haar neus heen en weer zonder dat ze erbij kon (ik deed dit met een voetbal).

Zodra ze daarna aanstalten maakte om te blaffen, hup, dan kreeg ze het.

Daarna gaf ik het pas als ze echt had geblaft, en zo voegde ik beetje bij beetje het commando toe.

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Hmm, ik denk dat m'n vriend het wil zodat we niet lastiggevallen worden wanneer een van ons 's avonds de honden uitlaat... Ook al maakt Toumaï zo ook al best wel indruk -_-

Ik zie het zelf ook niet zo zitten, want Ganache blaft naar mijn smaak al veel te veel om het minste of geringste, maar hem maakt het niet zoveel uit.

Ik ga het er nog eens met hem over hebben, want als je zegt dat dit het blaffen kan versterken, dan schiet ik mezelf echt neer XD Bedankt voor je tips ;) Ja, die stilte lol, dat is echt superbelangrijk!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Blaffen, waarom niet, zolang je de situatie maar niet onbedoeld versterkt... Als je je hond bijvoorbeeld beloont wanneer hij naar auto's blaft, zal hij dat alleen maar meer gaan doen, en daar heb je natuurlijk niets aan. Je moet een speeltje of iets anders hanteerbaars vinden (iets wat je ook weer weg kunt leggen) waar je hond van gaat blaffen, en dat dan belonen terwijl je er een commando aan koppelt. Persoonlijk heb ik een hekel aan geblaf en ik ben veel te bang dat Fenris daarna aan de gang blijft (omdat hij het zo leuk vindt)... Dus ik zou het zelf ook niet proberen ^^

En vergeet niet om hem daarna ook "stil" te leren XD

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

En hoe zit het met blaffen, Célineo?

Ik snap wat je bedoelt over dat grommen... ;) Laten we dat maar vergeten!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen om een hond te leren grommen... omdat je het grommen dan moet uitlokken en je er daarna niet meer op kunt vertrouwen als waarschuwingssignaal. Kortom, gevaarlijk ;)
    Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Hè, hoe heb je dat gedaan dan? Wij doen het liever met de stem... Bij de kleine hoef je meestal alleen maar "grrrr" te doen en dan gromt ze, maar goed, er zijn betere manieren XD En de grote boeit het niks.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb mijn hond gewoon geleerd om te blaffen

Het commando werkt via gebaren of via mijn stem ^^ echt te gek x)

Maar ze doet het alleen als ze voor me staat

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 20

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!