Leren grommen op commando
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik wilde mijn hond op commando leren grommen omdat ik in opleiding ben voor vrachtwagenchauffeur. Als vrouw op de vrachtwagen kan het best handig zijn om een hond bij je te hebben die een beetje afschrikt. Mijn hond heeft de schijn door haar uiterlijk al een beetje tegen, dus ik dacht eraan om haar te leren grommen wanneer ze haar muilkorf om heeft.
Oeps, je laat je soms wel eens vangen lol.
Dus eigenlijk is de mindset het omslagpunt. Ik geloof niet dat je een hond kunt leren om perfect toneel te spelen. Of je wilt dat hij zich bedreigd voelt, in welk geval het conditioneringstraject heel anders is (en daar zou ik zelf zelfs op tegen zijn), maar dan komt de hond wel heel geloofwaardig over.
Of dit gedrag staat los van het instinct waaruit het voortvloeit. En dan is het resultaat misschien niet zo geloofwaardig.
Mijn vriend vroeg zich af hoe we onze honden kunnen leren om op commando te grommen, en daardoor dus ook te blaffen : soulier :)
Moeten we ze elke keer belonen als ze grommen? Welk woord kunnen we het beste gebruiken?
We weten niet zo goed hoe we dit aan moeten pakken ^_^
Bedankt
De methodes en aanpak die je kunt gebruiken, zien er ongeveer zo uit:
1. Eerst moet je de dingen benoemen. Ze er bewust van maken. Je moet ze dus leren wat 'grommen' betekent. Net als bij 'zit': je benoemt de actie en bij 'zit' gaat hij zitten.
2. Dit gaat veel tijd en geduld kosten, want veel vaardigheden die we een hond aanleren, zijn natuurlijk gedrag. Gaan zitten is natuurlijk. Een pootje geven is leuk. Het is simpel voor een hond om te begrijpen dat hij naast je moet lopen zonder je in te halen.
Maar grommen is agonistisch gedrag, wat meestal voortkomt uit instinct. Het betekent echt iets voor de hond. Er moet een prikkel zijn (een andere hond, een fietser) en dat roept het grommen op (een instinctieve reactie). Wat jij nu wilt, is dit instinctieve gedrag loskoppelen van elke vorm van prikkel. Je wilt dat de prikkel jouw vraag, het signaal of het commando wordt.
Maar wil je dat de hond zich in zijn koppie hetzelfde voelt als wanneer hij een dreiging ervaart? Of wil je dat hij gewoon een beetje gromt als een circusdier? Dat is precies wat lastig te sturen zal zijn.
3. Het zou makkelijker moeten zijn (al is dit een aanname) om hem te leren blaffen. Blaffen is namelijk niet noodzakelijkerwijs gekoppeld aan een dreiging. Grommen is niet hetzelfde als blaffen. Grommen is dreigen. Blaffen kan ook een uitnodiging zijn om te spelen. De gemoedstoestand is heel anders. Dus dat zal waarschijnlijk makkelijker gaan.
4. Het kan ook makkelijker blijken te zijn om een combinatie van grommen en blaffen te krijgen.
Marlo, je komt hier onnodige berichten plaatsen op een post van 4 jaar oud, ik zie daar echt het nut niet van in.
Hoi! Je hond laten blaffen is eigenlijk heel simpel: je moet een alledaags geluid vinden waar je hond van gaat blaffen. Bij mij was dat het piepende geluid van een ballon die leegloopt als je het tuitje uitrekt ^^ Bij anderen zijn het vaak andere blaffende honden of de sirene van de brandweer, enfin.
Als je het geluid gevonden hebt, zoek je het op via YouTube op je mobiel en zeg je steeds "blaf, blaf, blaf" totdat hij het commando doorheeft. Beloon hem ondertussen uitgebreid, want snoepjes werken echt top! ;)
Als je daarna goed blijft oefenen met beloningen, heb je het geluid op een gegeven moment niet meer nodig en gaat het gewoon op commando ^^
Nou, doeg allemaal, ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen!
+1 P'titefleur
Hmm, het is vooral voor bepaalde situaties. Ik woon in het centrum en daar wordt vaak ingebroken (1 inbraak per dag in mijn stad). Dus het zou voor bepaalde geluiden zijn: bij de trap enzo, we hebben het er nog eens over gehad ^_^
En ik dacht dat ze op commando laten blaffen er misschien ook voor zorgt dat ze in sommige situaties juist stil zijn. Om dat allemaal een beetje onder controle te krijgen, vooral voor Ganache, want zij is degene die het meeste blaft, want Toumaï doet echt helemaal niks XD
Het punt is, zoals je al zegt @Caroline-eg, Toumaï is echt een grote, zachte lobbes die van iedereen houdt :) Hij is overal bang voor lol, maar goed, we willen niet dat dat bekend wordt. En let op, ik heb niet gezegd dat ik van Toumaï (of Ganache!) een aanvalshond of zoiets wil maken hoor.
Blaffen in bepaalde omstandigheden en vooral tijdens het spelen, want dat is gewoon hartstikke leuk hihi
Kortom, thuis zijn mijn grote kanjers echt van die lieve, schattige lobbesen... Ik ben gisteren geopereerd en heb dus moeite met lopen, nou, vanochtend heeft Toumaï me geholpen met lopen en gezorgd dat ik niet viel. Ik ken mijn honden en als ik om dit advies vroeg, is dat met een goede reden en omdat ik weet dat er geen risico's zijn.
Bedankt voor jullie reacties ;) En maak je geen zorgen, dat grommen zijn we alweer vergeten!
Ik zie echt het nut er niet van in om een hond te leren grommen en blaffen.......
Sommige mensen hebben een hond die constant blaft en die zouden maar wat graag willen dat dat ophoudt!!!!!
Een goed opgevoede hond die lekker in zijn vel zit... heeft het helemaal niet nodig om te blaffen om te laten zien dat hij iemand beschermt.
+1, heel triest... :( Die vooroordelen op basis van uiterlijk zijn echt onuitstaanbaar. Maar je moet vooral aan de bescherming van je hond denken ;)