Prei geven aan je hond

Bambi222
Bambi222 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Gisteravond was het flink schrikken bij ons. Onze grote lobbes moest in 20 minuten tijd wel 4 keer overgeven en was helemaal niet lekker. Dus meteen naar de spoeddierenarts voor een röntgenfoto.

Het lijkt erop dat Buck een klein botje heeft ingeslikt dat momenteel in zijn maag zit, en dat was ook de reden dat hij zo moest overgeven.

Na een injectie tegen het braken, een pijnstiller en een laxeermiddel om de boel op gang te helpen, kregen we van de dierenarts een vloeibaar middel mee om zijn slokdarm (die mogelijk geïrriteerd is door het braken) en zijn maag te verzachten. Ook kregen we een laxeermiddel (volgens mij een soort pasta om de boel 'door te laten glijden').

Vanochtend zijn we met de behandeling begonnen en alles gaat 'naar omstandigheden goed'. Hoewel hij nog erg suf is, eet, drinkt en plast hij wel (we wachten alleen nog op de grote boodschap).

De dierenarts adviseerde om hem sperziebonen te geven voor de vezels.

Maar nu hoorde ik in mijn omgeving dat prei ook een aanrader zou zijn (het wit van de prei, dat ik dan even kort kook/blancheer), omdat deze groente de eigenschap zou hebben om zich 'om kleine voorwerpen' in het spijsverteringskanaal te wikkelen. Ideaal dus bij het inslikken van dingen die er niet horen. Maar ik lees ook dat prei juist giftig is voor honden.

Voor de zekerheid geef ik het dus liever niet, maar ik ben wel benieuwd naar jullie meningen over het geven van prei aan je hond in dit soort gevallen?

PS: Je hoeft me niet te vertellen van 'jemig, geef je hond dan ook geen botten!', want dat doen we dus nooit. We hebben geen idee waar dit botje vandaan komt. Misschien heeft een buurtkat een prooi gevangen en 's nachts een restantje in de tuin laten liggen, of hij heeft tijdens het wandelen iets opgepakt.

Bedankt voor jullie reacties! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

je hond is qua voeding niet gewend aan rauwe of gekookte groenten.. voor z'n spijsvertering..

biologische blonde psyllium is volgens mij het beste voor je hond en dat bot..

(mijn honden krijgen BARF en Prey Model)

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Je kunt het er met je dierenarts over hebben... het is natuurlijk en super effectief... zelfs effectiever dan groenten...

Je hebt biologische blonde psylliumvezels in poedervorm...

Honden: 2,5 tot 5 ml per 10 kg per dag

Meng het psylliumpoeder met 5 keer de hoeveelheid water, wacht tot er een gel ontstaat en verdeel het over de maaltijden.

Het is echt handig omdat het een dubbele werking heeft... en dat op een natuurlijke manier...

In de darmen vormt het een soort gel die helpt om de doorgang van botresten te reguleren...

Psyllium zorgt voor een vlottere stoelgang... volgens de dierenarts irriteert het het darmslijmvlies niet.

Het helpt trouwens ook goed tegen haarballen bij katten...

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi

ja, sperziebonen (goed doorgekookt), het wit van de prei GOED GEKOOKT (afhankelijk van zijn gewicht), een gekookte asperge in de lengte gesneden om goed te helpen... (afhankelijk van het gewicht). Je kunt zelfs die uit een potje nemen (witte) en die direct geven... (als je viervoeter het tenminste wil eten?) Als hij het weigert vanwege de smaak, kun je een heel klein beetje rauw eigeel om de asperge heen doen...

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/alimentation/fruits-et-legumes-barf/

Rauwe groene prei is gevaarlijk!

Hier zijn ook nog wat dingen om de boel te helpen doorstromen... Keuze genoeg...

Qua vezels heb je pompoen, goed geraspte rauwe kokosnoot, twee kleine asperges uit een potje... 3 kleine stukjes rauwe banaan (afhankelijk van het gewicht van de hond)...

Wat dat bot betreft, het belangrijkste is dat het geen gekookt bot was (bijvoorbeeld uit de vuilnisbak).

Als je ziet dat het bij de uitgang blokkeert (dat hij moeite heeft, alsof hij verstopt zit, en dat hij echt hard moet persen):

handschoenen aan, een beetje (keuken)olie en dan de boel insmeren...

Ik weet het, het is geen fijn klusje... maar het kan helpen...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jeetje! Kom je toevallig uit Zuid-Frankrijk? ^^

Ik heb over prei hetzelfde gehoord als jij, ik neem aan dat een kleine hoeveelheid wel moet kunnen?

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!