Hoi allemaal!
Gisteravond was het flink schrikken bij ons. Onze grote lobbes moest in 20 minuten tijd wel 4 keer overgeven en was helemaal niet lekker. Dus meteen naar de spoeddierenarts voor een röntgenfoto.
Het lijkt erop dat Buck een klein botje heeft ingeslikt dat momenteel in zijn maag zit, en dat was ook de reden dat hij zo moest overgeven.
Na een injectie tegen het braken, een pijnstiller en een laxeermiddel om de boel op gang te helpen, kregen we van de dierenarts een vloeibaar middel mee om zijn slokdarm (die mogelijk geïrriteerd is door het braken) en zijn maag te verzachten. Ook kregen we een laxeermiddel (volgens mij een soort pasta om de boel 'door te laten glijden').
Vanochtend zijn we met de behandeling begonnen en alles gaat 'naar omstandigheden goed'. Hoewel hij nog erg suf is, eet, drinkt en plast hij wel (we wachten alleen nog op de grote boodschap).
De dierenarts adviseerde om hem sperziebonen te geven voor de vezels.
Maar nu hoorde ik in mijn omgeving dat prei ook een aanrader zou zijn (het wit van de prei, dat ik dan even kort kook/blancheer), omdat deze groente de eigenschap zou hebben om zich 'om kleine voorwerpen' in het spijsverteringskanaal te wikkelen. Ideaal dus bij het inslikken van dingen die er niet horen. Maar ik lees ook dat prei juist giftig is voor honden.
Voor de zekerheid geef ik het dus liever niet, maar ik ben wel benieuwd naar jullie meningen over het geven van prei aan je hond in dit soort gevallen?
PS: Je hoeft me niet te vertellen van 'jemig, geef je hond dan ook geen botten!', want dat doen we dus nooit. We hebben geen idee waar dit botje vandaan komt. Misschien heeft een buurtkat een prooi gevangen en 's nachts een restantje in de tuin laten liggen, of hij heeft tijdens het wandelen iets opgepakt.
Bedankt voor jullie reacties! :)