Mijn puppy weigert mee te lopen aan de lijn
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Docline heeft gelijk: voordat je hem leert aan de riem te lopen, kun je hem beter eerst leren om je te volgen. Een pup doet dat van nature heel makkelijk – dat noemen we ook wel de 'volgreflex' – want op dit moment is hij nog onzeker en wil hij je absoluut niet kwijtraken.
Bij mijn eigen hond, die ik kreeg toen hij 2,5 maand oud was, moest ik meteen een riem gebruiken, zelfs (en vooral) in onze eigen tuin. Dat kwam door alle buurtkatten die daar rondliepen.
Mijn doel was puur om controle over m'n hond te houden voor het geval hij op de verkeerde kat af zou gaan. Maar uiteindelijk raakte hij daardoor zo gewend aan de lijn dat hij heel snel leerde om netjes mee te lopen.
Ik gebruikte daarvoor een rollijn van 5 meter. Zo kun je wat afstand creëren tussen jou en de pup om hem te stimuleren om zelf stappen te zetten.
Je moet een pup die al bang is absoluut niet dwingen, want dan wordt hij alleen maar angstiger.
Je moet zorgen dat hij zelfvertrouwen krijgt, maar ga hem vooral niet 'troosten' door hem te aaien of iets dergelijks.
De begintijd met een pup is best pittig; het kost gewoon even tijd voordat je hem echt begrijpt en hij jou volledig vertrouwt.
Voordat je haar leert om aan de lijn te lopen, moet je haar aanmoedigen om je te volgen... als een klein hondje
(in de vorm van spelletjes in huis, zodra ze een beetje gewend is)
Goedenavond, het is een puppy die waarschijnlijk net bij de fokker vandaan komt en nog niet gewend is aan al die verschillende texturen en geuren die hij buiten tegenkomt. Het is doodeng voor hem, die grote en gevarieerde nieuwe wereld voor zo'n kleine pup die alles nog moet ontdekken.
Korte rukjes aan de riem of hem dwingen om door te lopen wordt echt afgeraden. Je moet je in de pup verplaatsen: het zijn veel te veel nieuwe indrukken (geuren, voorwerpen, geluiden) die hij in één keer moet verwerken. Het is angst, en angst los je niet op door hem te dwingen. Hoewel je zelf al aangeeft dat je weet dat deze methode niet zo goed is, kun je dit voortaan echt beter laten. :/
De beste oplossing is om hem er stap voor stap aan te laten wennen. Motiveer hem met speeltjes, snoepjes of brokjes. Probeer hem niet te "troosten" met aaitjes of een sussende stem, maar prijs hem juist en moedig hem aan. Door hem te troosten bevestig je namelijk zijn stress, waardoor het alleen maar erger wordt. Doe het echt rustig aan: ga elke dag een paar minuten naar buiten, zet hem op een vaste plek vlak voor de deur neer en blijf daar gewoon staan terwijl je de riem slap houdt, zodat hij zelf kan gaan waar hij wil. Geef hem zelfvertrouwen door tegen hem te praten, te spelen, etc. Doe dit elke dag op dezelfde plek tot hij helemaal op zijn gemak is, en begin dan pas heel langzaam een stukje te wandelen.
Geduld en tijd zijn de belangrijkste basis voor de opvoeding van een puppy. Heel veel succes! Laat je nog even weten hoe het gaat? :)
Haha, dat doet me aan mijn hond denken, een Shiba Inu ^^ Ze heeft me dat al vaak gelapt en doet het nog steeds regelmatig: om de een of andere reden weigeren verder te lopen ^^
Omdat ze nog klein is, kent ze haar nieuwe omgeving nog niet. Geef haar de tijd om eraan te wennen, op plekjes waar het nu nog niet te druk is. Als je iemand kent met een sociale hond, zou dat kunnen helpen om haar in beweging te krijgen. Met een speeltje... mijn trucje is om mijn hand onder haar buik te houden als ze gaat zitten; ze gaat dan automatisch weer op haar poten staan en dan geef ik haar een zetje vooruit om weer op gang te komen ^^ Aan de riem trekken doe ik zelf ook weleens als ik mijn geduld verlies, maar zij weegt maar 7 kg. Die van jou weegt straks het drievoudige, dus die techniek gaat bij jou niet lang meer werken ^^
4 reacties van 4