Oren staan niet overeind
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Heel erg bedankt voor je reactie Laurine, dat helpt me echt enorm! Ik ga erop letten dat niemand aan zijn oren komt om ze niet te beschadigen... Anders is de kans groot dat ze gewoon te zwaar zijn omdat ze zo groot zijn. Hoe dan ook, we duimen dat ze nog rechtop gaan staan, maar als dat niet gebeurt, houden we van hem zoals hij is :) Wat de genetica betreft: het verbaast me dat alle andere pups uit hetzelfde nest wel staande oren hebben. Maar aangezien hij de grootste en zwaarste is, heeft dat er misschien wel iets mee te maken.
Hoi,
Je moet weten dat bij een hond met staande oren de oortjes meestal tussen de 2 en 6 maanden recht gaan staan.
Maar de oren van een puppy gaan niet altijd tegelijkertijd omhoog. Soms kunnen ze zelfs weer even gaan hangen om daarna pas na een tijdje weer recht te gaan staan. Bij sommige pups gebeurt het wat later, soms pas rond de 10 maanden. Tot die leeftijd hoef je je geen zorgen te maken als de oren van je pup nog wat slap zijn.
Er zijn verschillende redenen waarom de oren van je hond nog niet rechtstaan:
Ofwel laten de oortjes gewoon wat langer op zich wachten en moet je even geduld hebben tot ze vanzelf omhoog gaan.
Of de oren zijn te zwaar: dit zie je vaak bij honden met grote oren, zoals bij jouw malamute. Door hun formaat zijn ze zwaar, waardoor ze moeite hebben om uit zichzelf rechtop te gaan staan.
Of het kraakbeen in de oren is kwetsbaar geworden: tijdens het spelen kan een pup zich gestoten hebben, wat het kraakbeen kan verzwakken en het rechtstaan belemmert. Dit kan ook gebeuren als de oren bijvoorbeeld te veel worden aangeraakt bij het aaien.
Of de pup is verzwakt: als een pup ziek is geweest, kan het even duren voordat hij weer op krachten is, waardoor ook het rechtstaan van de oren vertraging oploopt.
Of je pup heeft een genetisch probleem. Meestal hebben rashonden geen problemen met het opzetten van hun oren; dit komt vaker voor bij kruisingen. Soms kan het echter ook bij een rashond een genetisch foutje zijn waar je helaas niets aan kunt doen.
Om het rechtstaan van de oren te stimuleren, kun je ze het beste zo min mogelijk aanraken en zorgen dat je hond goede voeding krijgt. Weet ook dat als de oren nooit recht gaan staan, dit verder geen enkel effect heeft op de gezondheid van je hond in de toekomst.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.
Groetjes,
Laurine
Ik denk dat ze uiteindelijk wel overeind komen, blijf er gewoon vanaf, er is volgens mij niks aan te doen.
3 reacties van 3