Loopse hond en haar verzorging
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik heb gehoord dat je een loopse teef beter niet kunt wassen om infecties te voorkomen. Dat schijnt ook te gelden voor buiten zwemmen in een vijver of ander water.
Het is nu een week geleden dat het begon en ik vind zoals gewoonlijk nog steeds wat druppeltjes op de grond. Ik laat haar niet eens meer uit, want ik ben bang dat er mannetjes bovenop haar duiken. Ik ben van plan om haar hierna te laten steriliseren, maar ik heb gehoord dat het beter is om dat pas na de eerste loopsheid te doen.
Bedankt voor jullie advies, Jador
Je zegt dat het om een week gaat. Is ze sinds een week loops of is haar cyclus juist een week geleden afgelopen?
Als het om het eerste geval gaat: ik heb zelf geen ervaring met infectiegevaar en heb mijn honden altijd gewoon gewassen zonder dat ze een infectie kregen. Maar het zou natuurlijk kunnen, aangezien de vulva gezwollen is en het slijmvlies zichtbaar is... Maar goed, de loopsheid duurt ongeveer drie weken, dus je zou haar waarschijnlijk toch weer moeten wassen. Je kunt dus beter even wachten. Als dit je eerste hond is: wist je dat ze vooral in de tweede helft van haar cyclus vruchtbaar is (ongeveer van dag 14 tot 21)? Let dus heel goed op dat ze er niet vandoor gaat en dat je tijdens het uitlaten niet lastiggevallen wordt door andere honden.
Ik zag het net ook nog op een andere site staan: "Was haar niet totdat de uitvloeiing helemaal gestopt is. Zo weet je zeker dat haar baarmoedermond weer gesloten is, waardoor ze minder kans heeft op een vaginale infectie of baarmoederontsteking door het badwater." --> http://dogs.lovetoknow.com/wiki/Female_Dog_Heat_Cycle
Voor mijn huis is het geen probleem, ze houdt zichzelf wel schoon, maar de kleur en de geur blijven in de haren rond haar staart en vulva zitten. Ik maakte me een beetje zorgen of het wel oké is om haar zo te laten zonder bad, maar ik denk van wel. Toch hoor ik graag nog een andere mening.
Bedankt Stellaieux
Hoi! Ik heb zelf nog nooit ergens gelezen of gehoord dat je ze niet mag wassen vanwege kans op infecties, maar goed...
Hoe dan ook, je hoeft haar niet te wassen, want ze hoort zichzelf schoon te houden. Als ze zich een dagje niet wast, kan het natuurlijk wel een beetje gaan ruiken, maar dat is heel normaal.
Je hoeft dus alleen nog even je huis te luchten^^
5 reacties van 5