Mijn hond heeft een loslopende hond aangevallen.

R
Ryxen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik plaats dit bericht terwijl ik nog steeds behoorlijk in shock ben.

Ik kom net terug van een wandeling met mijn hond, een Akita Inu van een jaar oud. Ik liet hem uit bij mijn wooncomplex waar veel groen is. Mijn hond is uiteraard aangelijnd. Opeens zie ik een hond (een Keeshond van een kilo of 10, denk ik) agressief op ons af komen rennen, en natuurlijk niet aan de lijn. In een fractie van een seconde reageerde de mijne en door het gewichtsverschil was ik natuurlijk doodsbang toen ik die Keeshond hoorde gillen in de bek van mijn hond. Het baasje van de Keeshond kwam pas na de strijd aanrennen; het was een kind, die net zo hard geschrokken was als ik door wat er net gebeurd was. De Keeshond heeft zichtbaar niets ernstigs, maar ik ben me echt rot geschrokken. De vader van het kind kwam erbij en legde me uit dat de meeste honden in het complex gewoon loslopen.

De vraag die ik me nu stel is: wie is er hier fout?

- Je hond uitlaten zonder riem?

- Je hond niet muilkorven (terwijl hij niet tot een risico-categorie behoort)?

Stel dat de Keeshond onverhoopt toch iets had opgelopen, ben ik dan fout? Ik denk het wel, maar wat riskeer ik dan? En wat hangt mijn hond boven het hoofd?!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

89 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het helemaal eens met ***** en peritos! En maak je geen zorgen om je hond! Dat over dat bloed zijn echt maar fabeltjes. Waar het nu om gaat is jouw eigen gedrag. Ik zal het even uitleggen!

Omdat je zo geschrokken bent van wat er is gebeurd, zul je de neiging hebben om gespannen te zijn tijdens het wandelen, en dat maakt je hond weer onrustig. Dus let daar goed op! Blijf zo natuurlijk mogelijk. Je hond vertoonde een normale en terechte reactie. Alleen de eigenaren van de andere hond valt iets te verwijten!

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

En trouwens, ik heb gehoord dat een hond die eenmaal bloed geproefd heeft gevaarlijk wordt, ook voor zijn eigen gezin. Denken jullie dat dit hier ook het geval zou kunnen zijn, aangezien de andere hond een open wond heeft? Vormt mijn hond een risico voor mijn toekomstige kind?

Ik ben een beetje van slag en begin me nu echt zorgen te maken.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Juridisch gezien loop je absoluut geen risico: jouw hond was aangelijnd en die van hem niet... Of het nu een kleine of een grote hond is, de eigenaar is degene die fout zit, zelfs als zijn hond gewond is geraakt en de jouwe niet. Als beide honden loslopen is het een 50/50-verhaal... Kleine of grote hond, de aansprakelijkheid blijft hetzelfde..

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

En zelfs al is er sprake van een aanval op een andere hond (met de dood tot gevolg in het uiterste geval), heb ik dan geen eigen verantwoordelijkheid?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dan hoef je hem geen muilkorf om te doen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Woon je in Frankrijk? In België is de Akita Inu gecategoriseerd

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Wat betreft die muilkorf: als ik niet kan bewijzen dat het een rasechte Akita is (hij heeft gewoon geen stamboom), moet ik hem dan niet alsnog muilkorven?

Er is toch wel een wet die iets zegt in de trant van "je moet je dier in elke situatie onder controle hebben"?

Ik zou het wel heel bizar vinden als ik geen enkel risico zou lopen als het slecht was afgelopen, toch? Gelukkig maar hoor, maar het houdt me wel bezig.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, ik denk niet dat je fout zit, je hond valt niet in een specifieke categorie dus een muilkorf is niet verplicht.

Normaal gesproken loopt je hond geen gevaar, behalve misschien als z'n inentingen niet helemaal up-to-date zijn, en dan nog...

Vertaald Frans
  • 89 reacties van 89

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!