Mijn hond heeft een loslopende hond aangevallen.

R
Ryxen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik plaats dit bericht terwijl ik nog steeds behoorlijk in shock ben.

Ik kom net terug van een wandeling met mijn hond, een Akita Inu van een jaar oud. Ik liet hem uit bij mijn wooncomplex waar veel groen is. Mijn hond is uiteraard aangelijnd. Opeens zie ik een hond (een Keeshond van een kilo of 10, denk ik) agressief op ons af komen rennen, en natuurlijk niet aan de lijn. In een fractie van een seconde reageerde de mijne en door het gewichtsverschil was ik natuurlijk doodsbang toen ik die Keeshond hoorde gillen in de bek van mijn hond. Het baasje van de Keeshond kwam pas na de strijd aanrennen; het was een kind, die net zo hard geschrokken was als ik door wat er net gebeurd was. De Keeshond heeft zichtbaar niets ernstigs, maar ik ben me echt rot geschrokken. De vader van het kind kwam erbij en legde me uit dat de meeste honden in het complex gewoon loslopen.

De vraag die ik me nu stel is: wie is er hier fout?

- Je hond uitlaten zonder riem?

- Je hond niet muilkorven (terwijl hij niet tot een risico-categorie behoort)?

Stel dat de Keeshond onverhoopt toch iets had opgelopen, ben ik dan fout? Ik denk het wel, maar wat riskeer ik dan? En wat hangt mijn hond boven het hoofd?!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

89 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • R
    Rapporteren

Dat ga ik vanaf nu dus doen. Maar het is wel triest dat het zover moet komen. De hond probeert op alle mogelijke manieren dat ding voor z'n bek weg te krijgen. Wat naar om te zien! En ondertussen laten die onverantwoordelijke types hun hond gewoon loslopen. Dus eigenlijk geef ik ze gelijk door me hiertoe te verlagen. Het is echt triest.

En op zich is hij alleen gevaarlijk als hij wordt aangevallen. Hij doet nooit zomaar iets.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ben het niet met je eens. Mensen gaan meteen denken: "hé, hij heeft een muilkorf om, dat is een valse hond", terwijl dat helemaal niet zo is!

Vertaald Frans
    Célineo
    Célineo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerlijk gezegd snap ik het niet zo goed... Ja, het is een kwestie van verantwoordelijkheid en het is belangrijk om je daar goed in te verdiepen, maar het is ook een kwestie van simpele veiligheid. Loop je het risico om andere loslopende honden tegen te komen? Dat is al eens gebeurd en het kan zomaar weer gebeuren. Waarom doe je je hond dan geen muilkorf om, wetende dat hij op dit moment een gevaar vormt voor anderen? Er zijn muilkorven waarmee honden gewoon kunnen communiceren, goed kunnen ademen en drinken... en zo houd je het voor iedereen veilig.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Eens met junlo, al is het maar uit respect voor de mensen die hun hond aan de lijn hebben! 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb zelf ook een Akita en er wordt inderdaad gezegd dat het een dominante hond is!! Het klopt dat ze op de puppycursus de baas uithangt, maar bij volwassen honden wordt ze wel op haar plek gezet door een grom of een blaf!! Dus uiteindelijk werken die hondencodes eigenlijk heel goed!!

Houd je hond gewoon aan de lijn en hoop maar dat de anderen hetzelfde doen!!

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Ik ben het met ***** en peritos eens! En maak je geen zorgen om je hond! Die verhalen over bloed zijn echt fabeltjes! Het belangrijkste is nu jouw eigen gedrag! Ik zal het uitleggen!

Omdat je zo geschrokken bent van wat er is gebeurd, zul je de neiging hebben om gespannen te zijn tijdens de wandelingen, en dat maakt je hond weer onrustig! Dus pas op! Blijf zo natuurlijk mogelijk! Je hond vertoonde een normale en terechte reactie! Alleen de eigenaren van de andere hond valt iets te verwijten!

Helemaal mee eens! Ik heb hetzelfde meegemaakt met Génésys aan de lijn op straat en de hond van een buurman (die altijd alleen buiten liep). Génésys greep hem; dat kleine hondje kwam heel agressief op ons af en hij had uiteindelijk 6 hechtingen van meer dan 2 cm nodig. Maar hij maakt het goed, want hij is daarna nog heel lang bij mijn hek komen dagen! Tot de dag dat ik die vrouw erop aansprak (ze was een van mijn werkgevers) en haar vertelde dat ik het zat was om steeds mijn hond in bedwang te houden, het hek dicht te houden, haar hond weg te jagen en mijn kind erdoorheen te loodsen zodat hij de bus kon halen: toen was ík ineens respectloos (vandaar mijn ontslag)! Eh, wie is hier nou eigenlijk respectloos??

Je hebt jezelf niets te verwijten! En zelfs als die hond gewond was geraakt, dan had de verzekering van zijn eigenaren de dierenartskosten moeten vergoeden, en niet de jouwe!

Het is wel duidelijk dat Génésys die hond nu niet meer kan luchten of zien, en opvallend genoeg reageert ze nu ook agressief op hun andere hond. Niet zo stom hè!

Kop op en voel je niet schuldig!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

goed bezig @Darkphoenix, als je hond op vers vlees staat zal je maatje wel heerlijk aan het smullen zijn

Hij is helemaal in de zevende hemel ;-) bedankt Sofi ^^

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties

Maar goed, in principe reageert mijn hond in dit geval alleen maar... Maar hij heeft over het algemeen de neiging om superdominant te zijn (de politiek correcte term voor "agressief zijn"...). Echt een Akita!

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En trouwens, ik heb gehoord dat een hond die eenmaal bloed heeft geproefd gevaarlijk wordt, ook voor zijn eigen gezin.

Dat is een fabeltje en echt puur verzonnen door mensen! Maak je geen zorgen, je hoeft je nergens druk om te maken. Je hond heeft zichzelf verdedigd; hij gaat echt niet zomaar iemand aanvallen om diegene te verslinden 😌

Wat betreft de komst van je kindje: probeer altijd vanuit het positieve te werken met je hond. Straf hem niet en leg je kindje later uit hoe hij of zij met de hond moet omgaan, dan zul je geen enkel probleem hebben.

Trouwens, nog gefeliciteerd en goed bezig @Darkphoenix! Als je hond op vers vlees staat, zal je viervoeter daar vast heerlijk van smullen!

Wat dat incident betreft: ik bevestig het je, jouw hond kan er niets aan doen. Ik hoop alleen dat die andere eigenaar leert om zijn hond aan de lijn te houden en dat agressieve gedrag aanpakt, en dan ook op de juiste manier, al betwijfel ik dat ten zeerste... Arm beest, weer in de handen van zo'n onverantwoordelijk baasje.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maak je geen zorgen over je toekomstige kind, mijn hond staat nu 5 dagen op vers vlees en heeft dus al geproefd, maar hij heeft me in mijn slaap nog niet de keel doorgesneden hoor, dat zijn echt alleen maar broodjeaapverhalen ;-)

Verder ben ik het met de rest eens: jouw hond was aangelijnd en die andere niet, dus je hebt jezelf niets te verwijten.

Vertaald Frans
  • 80 reacties van 89

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!