Mijn hond heeft een loslopende hond aangevallen.

R
Ryxen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik plaats dit bericht terwijl ik nog steeds behoorlijk in shock ben.

Ik kom net terug van een wandeling met mijn hond, een Akita Inu van een jaar oud. Ik liet hem uit bij mijn wooncomplex waar veel groen is. Mijn hond is uiteraard aangelijnd. Opeens zie ik een hond (een Keeshond van een kilo of 10, denk ik) agressief op ons af komen rennen, en natuurlijk niet aan de lijn. In een fractie van een seconde reageerde de mijne en door het gewichtsverschil was ik natuurlijk doodsbang toen ik die Keeshond hoorde gillen in de bek van mijn hond. Het baasje van de Keeshond kwam pas na de strijd aanrennen; het was een kind, die net zo hard geschrokken was als ik door wat er net gebeurd was. De Keeshond heeft zichtbaar niets ernstigs, maar ik ben me echt rot geschrokken. De vader van het kind kwam erbij en legde me uit dat de meeste honden in het complex gewoon loslopen.

De vraag die ik me nu stel is: wie is er hier fout?

- Je hond uitlaten zonder riem?

- Je hond niet muilkorven (terwijl hij niet tot een risico-categorie behoort)?

Stel dat de Keeshond onverhoopt toch iets had opgelopen, ben ik dan fout? Ik denk het wel, maar wat riskeer ik dan? En wat hangt mijn hond boven het hoofd?!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

89 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Weet je angéline, ik denk dat de reactietijd gewoon te kort is om hem nog snel een muilkorf om te doen als er een andere hond op je af komt stormen... helaas.

En dat brengt me meteen op een andere vraag!! Stel je voor: dezelfde situatie, maar mijn hond is aangelijnd en draagt een muilkorf, en die andere hond stormt op de mijne af en bijt!! Hoe kan mijn hond zich dan verdedigen en wat moet ik aan het uiteinde van de riem doen!! Hoe stop je zo'n aanval en hoe reageer je in zo'n geval!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is inderdaad jammer, maar je kunt het beste een muilkorf meenemen en die voor de zekerheid bij hem omdoen zodra er een loslopende hond in de buurt komt.

Vertaald Frans
    R
    Ryxen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zie niet in waarom je een hond een muilkorf om zou moeten doen als hij hapte als reactie op agressie, zeker als het baasje de hond onder controle heeft (aan de lijn, luistert goed naar de recall, ...)

Is de hond buiten deze situatie om uit zichzelf agressief?

Naar andere honden?

Naar mensen?

Hij valt nooit als eerste een andere hond aan, maar hij reageert wel altijd feller terug... Naar mensen toe is het daarentegen een echte engel!!

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geeft niet, we zijn hier toch om ervaringen uit te wisselen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Haha, die grote Sint-bernard van mijn nichtje... ik kan hem niet eens houden! En als hij in de verte een vogel ziet (we laten hem natuurlijk nooit in de stad uit hoor), tja... dan kun je hem maar beter gewoon loslaten. Gelukkig is hij zo mak als een lammetje!

MAAR GOED, lekker off-topic dit.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik kan je geruststellen: die van mij slepen me ook mee!

Vertaald Frans
    Célineo
    Célineo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ik ben het niet met je eens. Mensen gaan denken "hé, hij heeft een muilkorf om, dus het is een valse hond", terwijl dat helemaal niet zo is!

Maar wat mensen denken, maakt echt niets uit... Dat is niets vergeleken met het risico op een ongeluk!

Als het je om het imago gaat: er bestaan gekleurde muilkorven... een blauwe muilkorf ziet er al meteen minder agressief uit. Anderen zien eruit als een vermomming, zoals een dinosaurussnuit, een eendenbek of zelfs met gekke bekken... Hoe belachelijk het ook mag zijn, je houdt er andere honden veilig mee en daarmee ook je eigen hond (stel je eens voor dat er bij een incident iemand tussenbeide probeert te komen... of dat de andere hond een nare beet krijgt). Door voor een bepaalde muilkorf te kiezen, kun je dat vooroordeel van de "valse hond" een beetje doorbreken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, bij mij in de buurt is het denk ik een beetje hetzelfde als bij Junlo. De sint-bernard van mijn ouders is nog klein en echt een pluizenbol, dus... er zijn echt superveel mensen die hem willen aaien... en bovendien heb ik best moeite met hem uitlaten (hij trekt nogal...)

Vertaald Frans
  • 60 reacties van 89

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!