Mijn hond heeft een loslopende hond aangevallen.

R
Ryxen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik plaats dit bericht terwijl ik nog steeds behoorlijk in shock ben.

Ik kom net terug van een wandeling met mijn hond, een Akita Inu van een jaar oud. Ik liet hem uit bij mijn wooncomplex waar veel groen is. Mijn hond is uiteraard aangelijnd. Opeens zie ik een hond (een Keeshond van een kilo of 10, denk ik) agressief op ons af komen rennen, en natuurlijk niet aan de lijn. In een fractie van een seconde reageerde de mijne en door het gewichtsverschil was ik natuurlijk doodsbang toen ik die Keeshond hoorde gillen in de bek van mijn hond. Het baasje van de Keeshond kwam pas na de strijd aanrennen; het was een kind, die net zo hard geschrokken was als ik door wat er net gebeurd was. De Keeshond heeft zichtbaar niets ernstigs, maar ik ben me echt rot geschrokken. De vader van het kind kwam erbij en legde me uit dat de meeste honden in het complex gewoon loslopen.

De vraag die ik me nu stel is: wie is er hier fout?

- Je hond uitlaten zonder riem?

- Je hond niet muilkorven (terwijl hij niet tot een risico-categorie behoort)?

Stel dat de Keeshond onverhoopt toch iets had opgelopen, ben ik dan fout? Ik denk het wel, maar wat riskeer ik dan? En wat hangt mijn hond boven het hoofd?!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

89 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Célineo
    Célineo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

helemaal mee eens, maar in dit geval: als mijn hond nog nooit tekenen van agressie heeft getoond naar mensen of andere honden, dan komt er echt geen muilkorf om!! Ook al zijn er op de plekken waar ik wandel eigenaren die hun hond los laten lopen!! Dat blijft potentieel gevaarlijk, maar dat is dan hun eigen risico!!

Blijft dat gevaarlijk voor hun eigen rekening? Dus eigenlijk, stel dat je een... laten we zeggen, een zwerfhond tegenkomt. Als jouw hond die aanvalt en doodt (afhankelijk van het verschil in grootte is dat heel goed mogelijk), dan kan het je niks schelen? Doet het je helemaal niks, want hij had daar maar niet moeten rondlopen? Of niet los moeten lopen? Of... Behalve dan dat die hond er ook niks aan kan doen dat zijn baasjes dom zijn. En als ze een aanklacht indienen, denk dan maar niet dat het feit dat je hond aan de lijn zit hem volledig gaat beschermen. Als iemand probeert tussenbeide te komen en gebeten wordt (want dat gebeurt vaak als je probeert in te grijpen, dat je per ongeluk een beet krijgt), dan maakt het echt niet veel uit of je hem vasthebt of niet...

Als je hond nog nooit tekenen van agressie heeft getoond en sociaal is, dan ben ik het met je eens dat een muilkorf niet nodig is. Maar deze persoon omschreef haar eigen hond zelf als "ultra dominant" / "agressief"... Dat is wel even wat anders dan een knuffelbeer die zich alleen maar verdedigde. Trouwens, honden die zelf de confrontatie opzoeken en doen alsof ze zich alleen maar verdedigen, die ben ik wel vaker tegengekomen...

Er is een verschil tussen een loslopende hond en een hond die "onder controle van de eigenaar" staat, wat in veel gevallen niet direct een riem vereist. Ik ben wel benieuwd naar een wetstekst waarin staat dat als een hond aan de lijn zit, hij zomaar mag bijten zonder dat daar mogelijke gevolgen voor hem aan zitten. Als een hond aanvalt, zelfs om zich te verdedigen, is hij waarschijnlijk de sjaak.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het er helemaal mee eens, waarom zou je je hond een muilkorf omdoen als hij niet degene is die als eerste aanvalt? Een hond verdedigt zich als hij wordt aangevallen, dat is heel normaal... Ik vind eerder dat eigenaren van kleine honden, of zelfs grote honden, hun honden gewoon moeten aanlijnen om dit soort vervelende ontmoetingen te voorkomen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Helemaal mee eens, maar in dit geval: als mijn hond nog nooit agressie heeft getoond naar mensen of andere honden, dan komt er geen muilkorf om!! Ook al zijn er op de plek waar ik wandel baasjes die hun honden los laten lopen!! Dat blijft natuurlijk potentieel gevaarlijk, maar dat is dan hun eigen risico!!

Vertaald Frans
    Célineo
    Rapporteren
    Junlo, ik heb nooit gezegd dat ik voor het muilkorven van álle Akita's ben, maar wel dat eigenaren honden een muilkorf om moeten doen die andere honden kunnen aanvallen. In ieder geval zolang je aan dit probleem werkt, want het is echt een serieus probleem. Ik heb het niet gehad over grootte, bouw of zelfs kracht. Op zich zou ik het ook helemaal niet gek vinden om heel kleine hondjes met een muilkorf te zien.
    Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het gaat mij niet om het ras, maar om de kaken en de mogelijke schade bij een beet!

Inderdaad junlo, waarom zouden we de kleinste hondjes ook geen muilkorf omdoen? Ik heb afgelopen zondag op de Paris Dog Show nog van die ontzettend felle kleine hondjes gezien.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoe bepaal je nou of een bepaald ras of een bepaalde categorie honden gevaarlijk of agressief is!! Buiten de bestaande categorieën om, waar de Akita niet onder valt, en mijn eigen ervaring met mijn hond!!!

Ik ken mijn eigen hond wel, maar ik ken de honden die we hier en daar tegenkomen niet!! Het bewijs: mijn hond vertoont heel ander gedrag afhankelijk van of ze aan de lijn loopt of niet!! Tijdens het spelen als ze losloopt is ze prima, maar ze doet 'vals' (ik zeg niet agressief, want daar zit een nuance in) als ze aan de lijn zit!! Daarom zeg ik: als iedereen nou gewoon zijn hond aanlijnt op drukke plekken!!! Dan hoeven we deze hele discussie niet eens te voeren!! Maar sommige mensen voelen zich boven alles en iedereen verheven!! Ze denken dat omdat hun hondje maar 5 kg weegt, ze hem niet aan de lijn hoeven te houden omdat hij toch geen kwaad kan doen!!

Dat is natuurlijk allemaal ONZIN!! Ook al is de schade van een beet van een Yorkshire niet te vergelijken met een beet van een Akita!! Een beet blijft een beet en is dus een teken van agressie. Bij hetzelfde gedrag hoort dezelfde straf... laten we die kleine hondjes dan ook maar muilkorven!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, als ik jou was, zou ik je hond gewoon blijven uitlaten zoals je dat altijd hebt gedaan!

Je hond is niet gevaarlijk voor mensen, zoals je al zei, en is alleen agressief naar honden die dat ook zijn. Je weet dat, DUS je houdt je hond aan de lijn, oftewel je houdt hem onder controle. Waar is het probleem dan?

Je hond een muilkorf laten dragen terwijl hij alleen maar reageerde op agressie, dat slaat volgens mij nergens op.

Die andere persoon daarentegen valt juist van alles te verwijten.

Vertaald Frans
    Célineo
    Rapporteren

Maar goed, in principe reageert mijn hond in zo'n geval alleen maar... Maar over het algemeen heeft hij de neiging om ultra dominant te zijn (de politiek correcte versie van "agressief zijn"...) Een Akita hè!

Dominant is niet hetzelfde als agressief, maar volgens wat je tussen haakjes zet, zeg je dus dat je hond agressief is en zelfs "ultra agressief".

Hij valt nooit als eerste een andere hond aan, maar hij reageert altijd harder... Tegenover mensen is het daarentegen een engel!!

Even een verhaaltje. Ik loop op de stoep. Er rijden auto's voorbij. Er komt een aangelijnde Akita aan. Ik kan niet van stoep wisselen (vanwege de auto's) en laten we eerlijk zijn, we zijn het erover eens dat ik dat ook niet hoef te doen, toch? Ik heb het recht om op die stoep te lopen en als er een problematische hond is, dan is het aan de eigenaar om aan de overkant te gaan lopen. Dat is tenminste wat ik zelf doe als ik mensen tegenkom waar Haï Olly misschien tegen gaat blaffen (en echt alleen maar blaffen!!!). Een paar seconden later passeren we elkaar; de Akita probeert naar mijn hond te vliegen en staat te steigeren aan het einde van zijn riem, terwijl zijn eigenaar haar uiterste best doet om te voorkomen dat hij mijn hond grijpt. Mijn hond weegt 7,5 kg, wat zou een beet van een Akita met hem doen? Beide honden waren aangelijnd.

Ik zou echt willen dat dit soort honden een muilkorf dragen, want ze zijn simpelweg gevaarlijk voor anderen. Er is niks mis mee om voor ieders veiligheid te zorgen...

En dat brengt me meteen bij een andere vraag!! Stel je dezelfde situatie voor, maar mijn hond is aangelijnd en draagt een muilkorf, en de andere hond stormt op de mijne af en bijt hem!! Hoe kan mijn hond zich dan verdedigen en wat moet ik in dat geval doen aan het einde van de riem!! Hoe stop je die aanval, hoe moet je reageren in zo'n geval!!

Op zich is het zo dat als je hond zich verdedigt, hij de situatie waarschijnlijk alleen maar verergert... Een gevecht stoppen is altijd ontzettend lastig, maar het is nog erger als beide honden vechten, wanneer beide honden proberen te bijten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik zou er zelf echt geen omdoen hoor. Als er ooit wat zou gebeuren, dan sta ik volledig in mijn recht omdat ik me aan de regels houd en mijn hond netjes aan de lijn heb... maar bij een aanval door een hond die niet is aangelijnd, kan mijn Jun zich tenminste nog verdedigen...
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dat is waar, daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan... Maar ja, ik denk dat als jouw hond een hond bijt die bovenop hem springt, dat het dan niet zijn schuld is, toch? Die andere hond moet dan maar gewoon aan de lijn worden gehouden.

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 89

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!