Mijn hond heeft een loslopende hond aangevallen.

R
Ryxen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik plaats dit bericht terwijl ik nog steeds behoorlijk in shock ben.

Ik kom net terug van een wandeling met mijn hond, een Akita Inu van een jaar oud. Ik liet hem uit bij mijn wooncomplex waar veel groen is. Mijn hond is uiteraard aangelijnd. Opeens zie ik een hond (een Keeshond van een kilo of 10, denk ik) agressief op ons af komen rennen, en natuurlijk niet aan de lijn. In een fractie van een seconde reageerde de mijne en door het gewichtsverschil was ik natuurlijk doodsbang toen ik die Keeshond hoorde gillen in de bek van mijn hond. Het baasje van de Keeshond kwam pas na de strijd aanrennen; het was een kind, die net zo hard geschrokken was als ik door wat er net gebeurd was. De Keeshond heeft zichtbaar niets ernstigs, maar ik ben me echt rot geschrokken. De vader van het kind kwam erbij en legde me uit dat de meeste honden in het complex gewoon loslopen.

De vraag die ik me nu stel is: wie is er hier fout?

- Je hond uitlaten zonder riem?

- Je hond niet muilkorven (terwijl hij niet tot een risico-categorie behoort)?

Stel dat de Keeshond onverhoopt toch iets had opgelopen, ben ik dan fout? Ik denk het wel, maar wat riskeer ik dan? En wat hangt mijn hond boven het hoofd?!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

89 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, hij legt dus een valse verklaring af. Hij is degene die hiermee een risico neemt... zeker omdat er nota bene een getuige bij is. Die gast zit fout en dat weet hij zelf ook donders goed. Laat je vooral niet kisten!

Volgens mij is hij degene die straks de problemen heeft...

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Nou, ik zou eigenlijk even bij hem langs moeten gaan, maar er is geen reden waarom hij dat niet zou doen. Moet hij een verklaring op erewoord afleggen?

Edit: nee, ik had het verkeerd begrepen. Ik zei alleen dat er juist een getuige is die kan verklaren dat ik mijn hond aan de lijn houd.

Iemand die zijn Akita niet aan de lijn houdt, zou echt onverantwoordelijk zijn... Hij probeert de boel gewoon om te draaien en ik ben bang voor mezelf en m'n hond...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Beweert de getuige dat je hond niet was aangelijnd?

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Even een update: ik heb net een uur aan de telefoon gezeten met de eigenaar van de andere hond. Hij beweert dat ik fout zit omdat ik mijn hond niet onder controle zou hebben, aangezien die van hem meerdere bijtwonden heeft. Tja, als hij aangifte doet, kom ik nog wel in de... nesten.

Daarnaast heeft hij de schade gemeld bij zijn WA-verzekering. Is het niet juist zijn verzekering die dit moet dekken? En wat nog erger is... hij heeft verklaard dat mijn hond niet aangelijnd was, wat absoluut niet waar is en ik heb een getuige... Krijg ik nu gedoe door zijn valse verklaring??!

Vertaald Frans
    C
    Claroutte Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Je hond reageerde op de agressie, dat is heel natuurlijk voor hem. Hij voelde zich aangevallen en had bovendien een nadeel: hij zat aan de lijn. Hoe groot de andere hond ook was, die riem speelt een grote rol. Jij bent waarschijnlijk verstijwd, want ik denk dat je de andere hond zag aankomen en meteen doorhad dat hij niet kwam om gezellig vriendjes te worden... Onbewust heb je vast geprobeerd je hond naar je toe te trekken voordat hij reageerde op de agressie, wat je maatje alleen maar meer spanning gaf. Je hoeft jezelf niets te verwijten, noch jij, noch je hond zit fout. Maar je moet vanaf nu ook op je eigen gedrag letten: probeer niet gespannen te zijn telkens wanneer jullie een andere hond tegenkomen. Houd hem niet tegen om even 'hallo' te zeggen als de eigenaar aangeeft dat de hond sociaal is, enzovoort. Net als bij ons klikt het soms gewoon niet, maar je viervoeter moet niet al zijn vriendjes worden ontzegd! (Wanneer je twee honden aan de lijn aan elkaar voorstelt, houd de riemen dan niet strak, want dat zorgt voor spanning. Laat ze gewoon begaan.) En tot slot... Hij reageerde op de agressie omdat hij zich aangevallen voelde, maar misschien ook wel uit 'bronverdediging'... En die bron, dat ben jij! Door al die factoren samen voelde hij zich verplicht om te reageren. Maar straf hem hier niet voor... Het was een natuurlijk reflex voor hem, hij zou een straf niet begrijpen.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Helemaal eens met miss croquettes.

Je hond moet hier ook niet de dupe van worden terwijl hij alleen maar uit zelfverdediging handelde, het arme beestje.

En die eigenaar van dat vloerkleedje heeft ook nog eens het lef om te proberen de schuld in jouw schoenen te schuiven!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

nu doe je hem een muilkorf om en ben je bang voor andere honden...

Je hond is pas een jaar oud, dus je loopt het risico dat hij jouw angst onbewust overneemt.

Het zou goed zijn om wat groepstrainingen te volgen om jezelf weer wat zekerder te voelen en te zien dat je hond echt niet agressief is geworden naar alle honden.

Dat zal jou rust geven, en je hond zal dat merken.

Je zou zelfs agility kunnen doen; ik heb dat zelf ook in een groepscursus gedaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je staat volledig in je recht. Het is sneu voor die hond, maar soms is dat de prijs die je betaalt als je je hond niet aan de lijn houdt. Je hebt jezelf niets te verwijten en je hoeft niets te betalen, ook je verzekering niet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Meestal zit dit gewoon standaard in je aansprakelijkheidsverzekering (WA) en betaal je niks extra's, maar je kunt het voor de zekerheid het beste even navragen bij het afsluiten van de polis. Zo kom je niet voor verrassingen te staan ;)

Voor hoog-risico honden moet je soms trouwens wel extra betalen..

Vertaald Frans
    Missloute
    Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat je daar zegt is interessant.

Ik heb het over de verzekering. Valt dat onder je woonverzekering? Moet je bij de verzekering aangeven dat je een hond hebt? Betaal je dan extra?

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 89

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!