Mijn hond heeft een loslopende hond aangevallen.

R
Ryxen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik plaats dit bericht terwijl ik nog steeds behoorlijk in shock ben.

Ik kom net terug van een wandeling met mijn hond, een Akita Inu van een jaar oud. Ik liet hem uit bij mijn wooncomplex waar veel groen is. Mijn hond is uiteraard aangelijnd. Opeens zie ik een hond (een Keeshond van een kilo of 10, denk ik) agressief op ons af komen rennen, en natuurlijk niet aan de lijn. In een fractie van een seconde reageerde de mijne en door het gewichtsverschil was ik natuurlijk doodsbang toen ik die Keeshond hoorde gillen in de bek van mijn hond. Het baasje van de Keeshond kwam pas na de strijd aanrennen; het was een kind, die net zo hard geschrokken was als ik door wat er net gebeurd was. De Keeshond heeft zichtbaar niets ernstigs, maar ik ben me echt rot geschrokken. De vader van het kind kwam erbij en legde me uit dat de meeste honden in het complex gewoon loslopen.

De vraag die ik me nu stel is: wie is er hier fout?

- Je hond uitlaten zonder riem?

- Je hond niet muilkorven (terwijl hij niet tot een risico-categorie behoort)?

Stel dat de Keeshond onverhoopt toch iets had opgelopen, ben ik dan fout? Ik denk het wel, maar wat riskeer ik dan? En wat hangt mijn hond boven het hoofd?!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

89 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mij is precies hetzelfde overkomen, alleen was mijn hond toen 5 maanden oud en moesten we met spoed naar de dierenarts. Mijn stomme buurman had zijn hond namelijk niet aangelijnd en hij droeg ook geen muilkorf. Het was een Amerikaanse Stafford. Toen we verhuisden, kwamen zij ook nog eens vlak naast ons wonen. Mijn moeder wilde geen aangifte doen omdat het niet aan de hond lag maar aan de eigenaar. Hij heeft toen een flinke boete betaald en gelukkig is mijn hond nu weer helemaal gezond en wel.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hond was aangelijnd, je verzekering heeft aan niemand iets uitgekeerd! Ik weet zeker wat ik zeg, ik heb hetzelfde meegemaakt als jij.

Laat je niet intimideren. Maar je had de volgende dag eigenlijk meteen melding moeten maken bij de politie. Gezien de vormen die dit nu aanneemt, moet je daar nu heel snel werk van maken. Het is jouw woord tegen dat van de ander. Sterkte, het komt goed! 🙂

Helemaal eens met *****

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Als je een melding maakt bij de politie, nemen ze dan contact op met die andere persoon?

Vertaald Frans
    Missloute
    Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi. Zoals ik al in een eerdere reactie zei: ga even een melding maken bij de politie (afhankelijk van waar je woont) en doe je verhaal. Het kost je niets, je zit nergens aan vast en het zal waarschijnlijk jou en je hond beschermen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is echt onzin. En je kind loopt geen enkel risico, zolang hij maar goed is opgevoed.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Tja, tot nu toe wist hij mijn naam niet, dus hij kon sowieso geen aangifte doen...

Ik hoop dat mijn verzekering het dekt... Ik wil echt geen nare gevolgen voor mijn wolf!

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Nee, voor zover ik weet is er geen aangifte gedaan, maar hij doet soms wel dreigende uitspraken...

En wat de verzekering betreft: ik wil echt wel dat hij vergoed wordt, maar ik blijf erbij dat ik die van mij aan de lijn had en hij niet... Desondanks vraag ik me juist af of mijn verzekering het wel gaat dekken.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

En zou mijn verzekering dan niet gewoon moeten dekken? Of niet?

En precies wat je zegt: hij vindt van zijn kant ook dat mijn hond niet onder controle was van zijn baasje (ik dus)...

En als ik dat opschrijf, naar wie moet ik het dan sturen? Ik weet zeker dat ik en/of mijn hond ergens problemen gaan krijgen :(

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 89

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!