Mijn kat maakt een fluitend geluid bij het ademhalen

N
Nina333 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn poes Luna maakt al een hele tijd een fluitend geluid bij het ademen, alsof haar neus verstopt zit. Sinds ik haar heb geadopteerd, hoor ik haar eigenlijk altijd al fluiten. Ik heb het er met de dierenarts over gehad, maar die leek zich er geen zorgen over te maken. Ik zou graag jullie mening horen, want ik vind het toch wel vreemd om haar zo te horen fluiten terwijl ze gewoon wakker is. Ik ben bang dat ze misschien moeite heeft met ademhalen, ook al lijkt ze niet buiten adem en speelt ze zonder problemen.

Alvast bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Soms zie je aan de buitenkant niet dat er sprake is van een nasofaryngeale stenose, omdat de neusgaten er gewoon normaal uitzien. Laat het dus zeker even checken, vooral als ze altijd al zo’n piepende ademhaling heeft gehad.

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Super bedankt voor je reactie! Ja, ik denk inderdaad ook aan een poliep bij mijn Luna. Zij is een schildpad-huiskat en ze heeft altijd al een piepende ademhaling gehad. Ik ga de dierenarts vragen om haar te onderzoeken, want ik ben echt bang dat ze op een dag geen adem meer krijgt.

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Van de 10 Perzen die ik heb gehad, waarvan er 9 een 'hypertype' waren, had er niet één last van een piepende ademhaling. Eén van hen had echter wel moeite met ademen. Ze heeft toen een neusoperatie gehad waarbij ze een heel klein stukje weefsel binnenin de neusgaten hebben weggehaald, omdat die kleiner waren dan een speldenknop. Daardoor kon ze meteen na de ingreep weer normaal ademhalen, het was echt spectaculair. Het zou inderdaad een poliep kunnen zijn die haar dwarszit, dus ik raad je aan om de mening van een andere dierenarts te vragen, want dit is niet normaal. Ze had totaal geen last of pijn na de operatie, het was alleen maar een enorme verlichting. Dus als het moet gebeuren: echt niet twijfelen!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Van de 10 Perzen die ik heb gehad, waarvan 9 van het extreme type (hyper-type), had er geen enkele last van een piepende ademhaling. Eentje had echter wel moeite met ademhalen, dus zij heeft een neuscorrectie gehad. Hierbij werd een heel klein beetje weefsel binnenin de neusgaten weggehaald, omdat deze kleiner waren dan een speldenknop. Ze kon direct na de operatie weer normaal ademen, dat was echt spectaculair. Het zou inderdaad een poliep kunnen zijn die haar in de weg zit, dus ik raad je aan om de mening van een andere dierenarts te vragen, want dit is niet normaal. Ze had geen last of pijn na de operatie, alleen maar opluchting. Dus als het moet gebeuren, twijfel dan vooral niet.

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga ermee naar een andere dierenarts om dit te bespreken. Ik wil geen enkel risico nemen.

Groetjes

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Wanneer een kat ademt, is het niet normaal om een fluitend geluid te horen, zeker niet als dit constant is. Brachycefale katten (met een platte snuit) kunnen door hun bouw echter wel van nature een luidere ademhaling hebben.

Wat dat fluiten betreft: dit kan komen door een infectie van de voorste luchtwegen (zoals niesziekte of een longontsteking). Daarnaast kunnen sommige katten last hebben van astma, wat door ontstekingen in de luchtwegen een fluitende ademhaling kan veroorzaken. Ook kunnen ze gevoelig zijn voor bepaalde allergenen (zoals tabaksrook, pollen, schimmels of chemische producten). Hartproblemen (een ruisje of afwijking) kunnen leiden tot vocht in de longen, wat ook weer fluitende geluiden geeft. Tot slot kunnen vreemde voorwerpen, poliepen of tumoren de luchtwegen blokkeren en een fluitend geluid veroorzaken. Dit kan worden vastgesteld met medische beeldvorming.

Het is daarom belangrijk om een dierenarts te raadplegen als je merkt dat dit de ademhaling van je kat belemmert (en dus de zuurstofopname), of als je kat minder eet of loom is.

Groetjes,

Clémentine

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!