Wat vinden jullie van pijnvrije antiblafbanden?

C
Cathia-yvon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben Cathia, een nieuwkomer in het kleinschalig fokken van honden thuis. Vandaag zou ik graag jullie mening willen horen over iets waar ik al een tijdje over nadenk: pijnvrije antiblafbanden.

Onlangs ontdekte ik dat er antiblafbanden bestaan die ontworpen zijn om zacht en niet-bestraffend te zijn. Ze maken gebruik van methoden zoals trillingen of geluiden om de aandacht van de hond te trekken zonder pijn of stress te veroorzaken. Het idee is om het gedrag van het dier op een humane en respectvolle manier te corrigeren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik twijfel. Aan de ene kant zie ik de potentie van deze banden om honden te helpen die overmatig blaffen en hun omgeving tot last zijn. Aan de andere kant vraag ik me af of deze banden echt effectief zijn en of ze een ethische oplossing bieden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over deze pijnvrije antiblafbanden. Heb je dit soort producten al eens gebruikt? Hoe reageerde je hond daarop? Vind je dit een goed alternatief voor traditionele methodes?

Ik waardeer al jullie reacties enorm. Ik ben hier om te leren en de verschillende benaderingen op het gebied van hondentraining beter te begrijpen.

Superbedankt voor jullie tijd en het delen van jullie ervaringen!

Groetjes, Cathia

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Yuna_la_ficelle
    Yuna_la_ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Alleen al als ik jullie reacties zo lees,

heb ik echt het gevoel dat het op een martelwerktuig lijkt.

Aan de andere kant is mijn grootste angst voor het adopteren van een hond dat mijn hond de hele dag gaat blaffen terwijl ik aan het werk ben, met het risico op gedoe met de buren. Buren worden steeds intoleranter, dus ik snap wel dat je naar 'wondermiddeltjes' zoekt om dat op te lossen, maar ik denk niet dat dit soort hulpmiddelen aan te raden zijn voor de opvoeding.

De enige situatie waarin ik deze halsband zou aanraden, is bij een hond waar je dol op bent maar die gedragsproblemen heeft. Dan zou zo'n halsband een goed compromis kunnen zijn om geen risico te lopen bij agressie, zonder dat je een verdrietig besluit over je hond hoeft te nemen. Maar verder heb ik echt totaal geen sympathie voor deze halsband.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Slipkettingen zijn niet gevaarlijk als je ze goed gebruikt, ze horen niet te wurgen. Het is juist het geluid van de ringen dat de hond moet afleiden als hij trekt om ergens naar te gaan kijken. Op het moment dat hij wurgt, wordt hij verkeerd gebruikt.

Iedereen weet donders goed dat dit echt onzin is. Een standaard slipketting is een kettinkje zonder stop, met verschillende soorten schakels: van heel fijn tot grove schakels voor de 'beginners'.

Hoe fijner de schakel, hoe sneller hij wurgt (simpele natuurkunde). 

Mensen die zeggen dat ze het voor dat bekende geluidje gebruiken, houden zichzelf en anderen voor de gek. 

Verwar dit niet met een sliplijn of een martingale; die horen namelijk niet te wurgen. De ene is om te sturen, de andere is voor honden met een heel smalle kop (zoals windhonden) die normale platte halsbanden zo over hun kop trekken. 

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waarom noem je het een wurgketting als hij niet wurgt?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Slipkettingen zijn niet gevaarlijk als je ze goed gebruikt. Ze zijn niet bedoeld om te wurgen; het is juist het geluid van de ringen dat de hond moet afleiden als hij trekt om ergens naar te gaan kijken. Zodra de ketting echt wurgt, wordt hij verkeerd gebruikt.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe gebruik je dit bij educatieve spelletjes?
    Ik zie de voordelen van dit hulpmiddel niet zo...

Waarom heeft jouw hond de neiging om te blaffen?

Vertaald Frans
    G
    Gildas-foyer Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is wel grappig, want mijn vrouw en ik hebben een antiblafband gekocht voor een klein hondje, maar we hebben de elektrische schok nooit hoeven gebruiken (die echt heel licht is als je hem laag instelt). We hadden genoeg aan de geluidsstand en de trilstand.

We gebruiken hem zelfs voor educatieve spelletjes en dat werkt eigenlijk best goed. Uiteindelijk vind ik dat we de neiging hebben om deze kleine halsbanden op batterijen te verwarren met slipkettingen, die wél echt gevaarlijk zijn voor de hond. Voor ons heeft het niets met elkaar te maken, we zouden die twee echt los van elkaar moeten zien. 😀

Vertaald Frans
    C
    Cathia-yvon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Uiteindelijk denk ik er hetzelfde over als jullie, maar ik vond het interessant om de mening van verschillende mensen te horen. Ik wil liever weten waarom mijn hond blaft en dit soort systemen pas als laatste redmiddel gebruiken.

Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Dit soort hulpmiddelen belemmeren de communicatie van je hond. Honden blaffen nu eenmaal, de ene wat meer dan de andere, afhankelijk van het ras, het individu en de omgeving... Het is vooral belangrijk om het geblaf van je hond te leren begrijpen, zodat je daar je reactie op kunt aanpassen. Vaak is een goede opvoeding al genoeg om overbodig geblaf te stoppen (al het geblaf verbieden is niet aan te raden; je moet je hond de kans geven om stress, angst of onvrede te uiten... anders kun je hem niet begrijpen).

Hoewel dit minder heftig is dan de meeste antiblafhalsbanden, neemt dat de stress van zo’n apparaat niet weg. De trillingen of geluiden voorkomen of verminderen het blaffen doordat ze de hond laten schrikken (wat natuurlijk voor stress zorgt) of doordat ze onaangenaam voor hem zijn. Dus ook al is er geen sprake van fysieke pijn, de frustratie is er wel degelijk.

Voor het welzijn van je hond raad ik je aan om je te verdiepen in de raskenmerken (sommige rassen blaffen bijna niet) en om samen met hem te trainen om de overlast door het blaffen te verminderen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Amandine.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had ook zoiets gekocht voor mijn eerste hond, maar dat was eigenlijk weggegooid geld omdat de opvoeding hartstikke goed ging.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, persoonlijk ben ik echt tegen dit soort halsbanden. Ik vind dat een hond het recht heeft om zich te uiten en van zich te laten horen. Het is net alsof je een mens een halsband omdoet zodat-ie minder praat omdat je hem te kletsgraag vindt. Geen idee trouwens of het goed werkt of niet...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!