Rode anus

A
Aliciaaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

ik heb drie dagen geleden een kat in huis genomen en diezelfde avond merkte ik al dat haar anus rood en opgezwollen was.

De mevrouw van wie ik mijn kat heb, had haar niet ontwormd.

Ik heb de dierenarts gebeld en kreeg de assistente aan de lijn. Ik heb het haar uitgelegd en zij zei dat dit normaal was; ik moest haar ontwormen en wat babyzalf (Bepanthen) smeren... Het is nu al een klein beetje minder rood dan op de eerste dag.

Ze is verder hartstikke gezond: ze eet en drinkt goed en doet haar behoefte zoals het hoort. Er zit geen bloed bij de ontlasting.

Hebben jullie dit probleem al eens eerder meegemaakt?

(De eerste foto is van de eerste dag)

(De tweede foto is na twee dagen smeren en ontwormen)

Rode anus
Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Nat
    Nat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kitten heeft precies hetzelfde. Kun je me vertellen hoe het bij jou is afgelopen? Ik weet namelijk echt niet wat ik moet doen. De dierenarts zei dat het nog niet verontrustend is.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Als vlooien de oorzaak van het probleem zijn, zou een vlooienbehandeling voor je kat en het grondig aanpakken van je huis (meerdere dagen achter elkaar stofzuigen, de omgeving behandelen omdat larven lang overleven) het probleem moeten oplossen. Bepanthen lijkt een positief effect te hebben op de ontsteking; je kunt hiermee doorgaan als je geen bijwerkingen merkt. Omdat dit een crème voor mensen is, zijn er niet per se onderzoeken gedaan naar het effect op katten. Als je een wondje ziet, kan het een goed idee zijn om dit schoon te maken met Betadine, mits deze geschikt is voor dieren (in de diergeneeskunde gebruiken we meestal chloorhexidine).

De zwelling bij de anus van je kat is best fors, een beginnende anale prolaps (anale verzakking) is niet uit te sluiten. In dat geval zijn de belangrijkste oorzaken parasieten, een vreemd voorwerp of verstopping. Bij een prolaps zie je echter meestal ook diarree of moeite met poepen, evenals veel pijn. Het is verstandig om goed in de gaten te houden of je kat normaal eet, plast en poept, met een normale frequentie en dikte en zonder duidelijke problemen. Als je een verandering in het gedrag merkt, zoals minder spelen, zich verstoppen of iets anders, kan dit een teken van pijn zijn. In dat geval kun je het beste even naar de dierenarts gaan.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen,

Anais

Vertaald Frans
    A
    Aliciaaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Super bedankt voor je reactie! Dat stelt me gerust. Het heeft dus niks met een prolaps te maken? Daar maakte ik me namelijk echt zorgen over.

Ze was nog niet behandeld tegen vlooien en ze heeft er best veel, dus ze krabt ook enorm. Misschien komt het daardoor? Ze heeft vandaag een vlooienmiddel gekregen. Zou het vanzelf overgaan met alleen een ontwormingskuur en de vlooienbehandeling?

Moet ik trouwens Bepanthen blijven smeren? Is er dan geen kans op infectie? Of kan ik het beter schoonmaken met Betadine?

Bedankt!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Een rode anus kan komen door een ontsteking van de anus. Er zijn verschillende factoren die zo'n ontsteking kunnen veroorzaken, zoals diarree of verstopping, een worminfectie, een vlooienallergie, een infectie of een probleem met de anaalklieren.

De behandeling van een anusontsteking hangt af van de oorzaak ervan. Meestal is dit prima te behandelen en onder controle te krijgen. Als het ontwormingsmiddel goed werkt, had je kat waarschijnlijk last van wormen die de ontsteking hebben veroorzaakt. Als dit niet helpt, kun je het beste even naar de dierenarts gaan voor een eventuele antibioticakuur of om de anaalklieren te laten legen.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen,

Anais

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!