Een van mijn katten houdt één oogje dicht
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Dus toch een vreemd voorwerp, gelukkig maar!
Bedankt voor jullie reacties, mijn Kio begroette me bij thuiskomst met haar oogje weer wagenwijd open, alsof er niets aan de hand was.
Ik houd het nog wel even in de gaten, maar ik ben in ieder geval flink gerustgesteld.
Elke keer als ik een kat had met een dichtgeknepen, rood of tranend oog, was dat een spoedgeval voor de dierenarts. Vaak was het een krab van een andere kat – zonder dat ze vochten, maar gewoon tijdens het spelen – en jij hebt ook meerdere katten. Soms was het een oogontsteking die behandeld moest worden of een zweertje op het hoornvlies (cornea-ulcus), en dat terwijl ze verder wel gewoon speelden en zich normaal gedroegen. Wacht niet te lang af; je kunt beter voor niks gaan dan afwachten tot het erger wordt. Tenzij je vanavond ziet dat het oogje van je kat weer helemaal open en normaal is, dan was het misschien gewoon een stofje. Maar voor mij is een dichtgeknepen oog echt een spoedgeval!
Hoi,
Als je kat een oog dichtknijpt maar geen pijn lijkt te hebben, het oog er gezond uitziet en je kat zich verder goed voelt, is er niet direct enorme spoed bij. Maar als er andere symptomen bij komen (het oog wordt dikker, de kleur verandert, het oog wordt troebel) of als hij algemene klachten heeft (koorts, niet willen eten, ...), moet je wel snel naar de dierenarts. Je kunt proberen de oogleden voorzichtig te spreiden om te zien hoe het oog eruitziet, hoe groot het is en of er een wondje zit. Maar pas op: bij hevige pijn kunnen alle katten, zelfs de allerliefste, bijten of krabben. Als hij het niet toelaat, dring dan vooral niet aan. Je zou de bestaande schade alleen maar kunnen verergeren.
Als er niets bijzonders is gebeurd, moet je rekening houden met een mogelijke oogaandoening: bindvliesontsteking, entropion, hoornvliesontsteking, een hoornvlieszweer... Alleen de dierenarts kan de diagnose bevestigen. Dus als het probleem niet overgaat, raad ik je aan om langs te gaan.
Maxime
Bedankt voor je reactie.
Je denkt dus dat ik even kan aankijken hoe het tot morgen gaat, zolang hij zich normaal gedraagt? Ik kan het oogje dan even 'schoonmaken' met een fysiologische zoutoplossing voordat ik begin volgende week een afspraak maak bij de dierenarts?
Bedankt alvast!
Quentin
Ik vind dat het met ogen altijd spoed is.
Hoi,
Als je kat een dichtgeknepen oog heeft zonder dat hij pijn lijkt te hebben, het oog er verder gezond uitziet en hij zich over het algemeen goed voelt, is er niet direct sprake van een spoedgeval. Maar als er andere lokale symptomen zijn (zoals een groter oog, kleurverandering of een doffe waas over het oog), of als hij algemene klachten heeft (koorts, niet willen eten, etc.), dan moet je wel vrij snel naar de dierenarts. Je kunt proberen de oogleden voorzichtig wat te spreiden om te zien hoe het oog eruitziet, of het vergroot is en of er misschien een wondje zit. Maar pas op: bij hevige pijn kunnen alle katten, zelfs de allerliefste, gaan bijten of krabben. Als hij het niet toelaat, moet je vooral niet aandringen. Je zou de bestaande schade alleen maar kunnen verergeren.
Als er geen specifieke aanleiding is, moet je denken aan een mogelijke oogaandoening: bindvliesontsteking (conjunctivitis), entropion, hoornvliesontsteking (keratitis), een hoornvlieszweer... Alleen de dierenarts kan de juiste diagnose stellen. Dus als het probleem niet vanzelf overgaat, raad ik je aan om even langs te gaan.
Maxime
6 reacties van 6