Anti-poep eten

P
Patrick2022 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier op het forum.

Wat is een effectief middel tegen poep eten? Mijn hond blijft namelijk maar aan zijn eigen drollen snuffelen of ze zelfs opeten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • stephsp
    Stephsp Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb gehoord dat er natuurlijke producten op basis van ananas bestaan die de geur van de ontlasting veranderen.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Om nog wat toe te voegen aan het al erg complete bericht van Manon: er bestaat een spray die je over het voer doet (Copronat®) en die de geur van de ontlasting verandert. Bij sommige honden (maar niet bij alle honden) werkt dit als een uitstekend afschrikmiddel en helpt het je om het eten van poep te stoppen. Dit is alleen effectief om de ontlasting van de behandelde hond een andere geur te geven, dus niet voor de poep van andere honden.

Natuurlijk moet je, zoals Manon al uitlegde, op zoek gaan naar de onderliggende oorzaak van deze coprofagie (als die er is), zodat je het probleem bij de bron aanpakt en niet alleen de gevolgen bestrijdt. Deze spray is dan ook vooral bedoeld voor puur gedragsmatige problemen, nadat medische oorzaken zijn uitgesloten.

Er bestaan ook voedingssupplementen (denk bijvoorbeeld aan Ascopet®) die de neiging tot het eten van poep kunnen verminderen.

Groetjes,

Camille

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet wel wat meer info geven, zoals de exacte leeftijd van de pup.

Als het aan de voeding ligt, kun je de brokken aanvullen met kleine stukjes rijpe banaan (biologisch natuurlijk, zoals elke banaan zou moeten zijn), dat is namelijk rijk aan kalium.

Als het om gedrag gaat: dan moet je hem eigenlijk gewoon streng toespreken.

Vertaald Frans
    P
    Patrick2022 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt super bedankt voor je hulp,

Er is me aangeraden om een speciaal middel tegen poep eten [https://www.notermite.fr/products/anti-coprophagia] (een Frans merk) te gebruiken, maar ik twijfel of dat de situatie niet juist nog erger maakt. Bovendien weet ik niet goed hoe ik zijn voedingsstoffen precies in balans moet krijgen. Maar ik ga sowieso nog even naar de dierenarts.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Er zijn verschillende redenen waarom je hond poep eet (coprofagie). Ten eerste kan het door zijn voeding komen. Als de voedingsbehoeften van honden niet volledig worden gedekt door hun voer, kan het gebeuren dat ze hun eigen uitwerpselen gaan eten om extra voedingsstoffen binnen te krijgen. In sommige gevallen komt het door slechte voeding toen ze nog een puppy waren. Zelfs als ze nu een uitgebalanceerd dieet hebben, kan dit gedrag erin geslepen zijn; het is dan een gewoonte geworden waar ze lastig vanaf komen. Zorg er daarom voor dat het voer dat je je hond geeft goed uitgebalanceerd is en alle nodige voedingsstoffen bevat. Bij twijfel kun je altijd even overleggen met je dierenarts of een voedingsdeskundige om te kijken welk voer het beste bij de behoeften van je hond past.

Het eten van poep kan ook een teken zijn van een onderliggend medisch probleem, zoals spijsverteringsstoornissen of parasieten. Als dit gedrag vaak voorkomt en plotseling is ontstaan, neem dan contact op met je dierenarts om een medische oorzaak uit te sluiten.

Om dit gedrag af te leren, kun je de poep het beste zo snel mogelijk opruimen. Leid je hond daarbij af zodat hij er niet meteen op duikt. Je kunt hem bijvoorbeeld iets geven wat hij erg lekker vindt, of hem afleiden met een bal of iets dergelijks. Het kan lastig zijn om coprofagie helemaal te stoppen, maar met wat geduld en doorzettingsvermogen lukt het vaak wel om het te verminderen of te voorkomen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Manon

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer