Bultje na sterilisatie
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Het wordt wel eens tijd om die poes te verlossen uit de hel van die kap. Het litteken ziet er top uit en de zwelling is eigenlijk heel normaal bij dit soort operaties. Bij een van mijn eigen katten duurde het twee maanden voordat de zwelling helemaal weg was, zonder dat er verder verontrustende symptomen waren. Ze werd gecontroleerd door een heel nauwkeurige dierenarts; volgens hem was er niks aan de hand en de kat zelf voelde zich ook kiplekker.
Hoi!
Je kunt teruggaan naar de dierenarts of wat foto's sturen, maar volgens mij komt het best vaak voor. Ik heb er met twee vriendinnen over gepraat die hun kat ook hebben laten steriliseren en zij hadden precies hetzelfde. Bij die van mij trok het uiteindelijk heel langzaam weg. Na ongeveer 15 dagen was die bult verdwenen. Het komt door de ontsteking en heet een seroom (sero-hemorragisch vocht).
Als je kat er fit uitziet, niet braakt en gewoon haar behoefte doet, hoef je je in principe geen zorgen te maken. Sterkte!
Heel erg bedankt, ik ben vanochtend bij de dierenarts geweest en die stelde voor om het een dag of tien aan te kijken om de zwelling in de gaten te houden.
Bedankt voor je geruststellende berichtje 😉
Hoi
Je kunt teruggaan naar de dierenarts of wat foto's sturen, maar volgens mij komt dit best vaak voor. Ik heb er met twee vriendinnen over gepraat die hun poes ook hebben laten steriliseren en die hadden precies hetzelfde. Bij die van mij trok het uiteindelijk heel langzaam weg. Na ongeveer 15 dagen was de bult verdwenen. Het heeft te maken met de ontsteking en heet een seroom (sero-hemorragisch vocht).
Als je poes er verder fit uitziet, niet overgeeft en gewoon haar behoefte doet, hoef je je in principe geen zorgen te maken. Sterkte!
Ga dan even terug naar de dierenarts.
Bedankt voor je reactie! Ik ben al teruggegaan naar de dierenarts zodra ik zag dat het opzwol, 48 uur na de operatie, maar hij zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat het oedeem en een ontsteking was... dus ik heb geprobeerd mezelf gerust te stellen, maar nu vind ik het toch niet zo geruststellend...
Hoi, ik zit vandaag met hetzelfde probleem met mijn kleintje die afgelopen woensdag is gesteriliseerd.
Heb je al antwoorden gekregen? Waar ging het om?
Mijn dierenarts zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat de ontsteking (bult) vanzelf weg zou trekken, maar de grootte neemt sinds woensdag niet af en ik ben bang dat het om een breuk (hernia) gaat (ook al heeft de dierenarts de organen of de opening niet duidelijk kunnen voelen).
Alvast bedankt
Aarzel niet om hem opnieuw te contacten en die foto te sturen, want het ziet er best heftig uit. Als hij niet reageert, moet je echt een andere dierenarts zoeken. Mijn poes had precies dezelfde bult; bij haar was de interne hechting losgegaan omdat ze veel te druk had gedaan. Ze was verder kerngezond, maar toen de dierenarts haar zag, zei ze dat het haar darmen waren die je onder de huid voelde en die die bult vormden. Als ik jou was, zou ik echt flink aandringen, want zelfs als het een ontsteking is, is het wel een flinke en moet er sowieso iets aan gedaan worden.
Hoi,
Na een operatie waarbij een laparotomie (buiksnee) is uitgevoerd, zoals bij de sterilisatie van een poes, kan de wond gaan opzwellen door een ontstekingsreactie of oedeem. Dit zie je vaker bij katten en het kan behoorlijk opvallen. Een laparotomie kan ook andere complicaties met zich meebrengen, zoals bloeduitstortingen of breuken (hernia’s), waar het hierboven al over ging. Ook een abces aan de wond of een buikvliesontsteking zijn mogelijk.
Om een idee te krijgen van wat het is, kun je proberen voorzichtig aan de bult te voelen. Bij een breuk is de zwelling vaak 'reduceerbaar'. Dat betekent dat je kunt voelen hoe de organen die uit de buikholte zijn gekomen, weer terug naar binnen glippen. Dit kan komen doordat de hechting van de spierlaag is losgelaten. Oedeem hoort bij het genezingsproces; je ziet dan dat de afdruk van je vinger even blijft staan als je erop drukt. Meestal is dit onschuldig.
Normaal gesproken is er 7 dagen na de operatie een wondcontrole. Dat is voor je dierenarts hét moment om te checken of alles goed gaat, voordat de hechtingen na 15 dagen worden verwijderd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Anais
Bedankt voor je reactie! Ik ben al teruggegaan naar de dierenarts zodra ik zag dat het dikker werd, 48 uur na de operatie, maar hij zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat het oedeem en een ontstekingsreactie was... dus ik heb geprobeerd mezelf gerust te stellen, maar ik vind het er nu toch niet echt geruststellend uitzien...
Ik raad je aan om haar zo snel mogelijk te laten nakijken door de dierenarts die haar heeft geopereerd. Het zou een hematoom kunnen zijn, of wat vervelender: een buikwandbreuk omdat de inwendige hechting is losgelaten (ik heb dit zelf ook eens meegemaakt bij een van mijn poezen). Je kunt de foto alvast per e-mail naar je dierenarts sturen; die kan je veel beter vertellen wat er aan de hand is dan wie dan ook hier.
9 reacties van 9
Hoi