Perineale hernia? Iemand ervaring?

R
Remyjuke Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik neem contact met jullie op omdat ik op zoek ben naar ervaringen van mensen van wie de hond een operatie heeft gehad voor een perineale hernia.

Mijn Duitse herder Juke is 9 jaar oud. Sinds een paar maanden heeft hij moeite met poepen en hij jankt het uit als hij zijn behoefte doet.

De eerste keer schreef de dierenarts cortisonen voor, wat heel goed hielp. Maar zodra we ermee stoppen, begint het weer van voren af aan.

Dinsdag ben ik naar de dierenarts gegaan omdat mijn hond pijn had en het uitschreeuwde tijdens het poepen. Ze zei dat we een operatie koste wat het kost moesten vermijden omdat het geen kleine ingreep is. Op een gegeven moment had ze het weer over cortisonen, dus vroeg ik of dat op de lange termijn niet schadelijk is. Daarom heeft ze nu een vergelijkbare behandeling voorgeschreven.

Maar ondanks alles begint mijn Duitse herder weer te janken als hij zijn behoefte doet.

Ter info: hij is gecastreerd. Dinsdag heeft de dierenarts bloed geprikt voor zijn lever en dergelijke, en alles was helemaal in orde.

Is de operatie riskant gezien zijn leeftijd? Wat kan er in het ergste geval gebeuren? Ik heb vaak gelezen dat bij een mislukking een nieuwe operatie nodig is.

Als jullie ervaringen hebben, hoor ik het heel graag.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • R
    Rapporteren

Wat voor gevolgen kan de operatie hebben? Heel ernstige? 
    ps: Hij heeft geen hartproblemen.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Helaas raden ze me nu een operatie aan, maar wat ik niet begrijp is dat de dierenarts afgelopen dinsdag, toen ik daar was met mijn Duitse herder, nog zei dat levenslang cortison minder riskant zou zijn dan een operatie vanwege zijn leeftijd.

En daarna verandert ze ineens van gedachten en geeft ze vergelijkbare behandelingen die vast minder effectief zijn dan Dermipred (de echte cortison).

Donderdagochtend gilde hij het uit toen hij zijn behoefte probeerde te doen in huis. Dus ik ben direct teruggegaan naar de praktijk. Ik kreeg de assistente te spreken en die heeft de dierenarts gebeld, omdat zij die dag vrij was.

Meteen daarna zei ze dat ik gewoon door moet gaan met wat hij nu krijgt, maar ik heb haar gevraagd of het echt niet mogelijk is om hem de echte cortison (Dermipred) te geven. Dat werkte namelijk eerder heel goed. Ze begon toen te zeggen dat het geen zin heeft omdat wat hij nu krijgt bijna hetzelfde is.

Ik weet niet of jullie deze middelen kennen: Fungiconazol en Modulis? Ze zeggen dat die twee samen vergelijkbaar zijn met Dermipred.

Ter info: dinsdag zei de dierenarts dat de behandeling 4 maanden duurt. Maar wat denken jullie, duurt het even voordat je effect ziet of werkt het juist heel snel?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Gezien de leeftijd en de grootte van je hond is een operatie inderdaad iets wat je liever vermijdt als het niet echt nodig is. Ik weet niet of je hond hartproblemen heeft, maar als dat zo is, wordt een operatie al helemaal afgeraden. Het is een zware en dure ingreep. Als je dierenarts vindt dat de perineaalbreuk niet ernstig genoeg is om te opereren, zijn er andere manieren om dit aan te pakken. Corticosteroïden zijn veelgebruikte ontstekingsremmers, maar op de lange termijn hebben ze een negatief effect op de hartfunctie.

Je kunt een operatie vermijden wanneer de breuk niet al te groot is. Het doel is om te voorkomen dat je hond te veel druk zet op zijn bekkenbodem tijdens de ontlasting. Het is daarom aan te raden om voeding te geven die de stoelgang bevordert (zoals aangepaste brokken) of om middelen zoals vloeibare paraffine te gebruiken.

Het is erg pijnlijk, dus houd goed in de gaten of het niet verergert. Mocht dat wel het geval zijn, dan zal een operatie alsnog overwogen moeten worden.

Sterkte,

Flavy

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!